28 Март 2024четвъртък13:07 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Булевард: Срещи

Никола Райков:

Искам децата да разберат, че щастието е в самите тях

Приказките игри дават на малките свобода на фантазия и полет на въображението, казва детският писател

/ брой: 121

автор:Деси Велева

visibility 1391

Никола Руменов Райков e български автор на произведения в жанровете научна фантастика, фентъзи и детска литература. Роден е на 21 юни 1981 г. в Стара Загора. Завършва висшето си образование в Чикаго, САЩ, в областта на информационните технологии, като през това време поддържа официален сайт за кино рецензии върху американското кино. Започва да публикува свои статии, разкази и повести, пише кино прегледа за телевизия ММ. След завършването на образованието си се връща в България. Става известен с първите по рода си приказки игри "Голямото приключение на малкото таласъмче" и "Още по-голямото приключение на малкото таласъмче". Никола Райков е учредител на фондация "Таласъмче"
, която реализира проекти за свободно споделяне на иновативните приказки-игри.
Носител е на едно от най-значимите отличия за детско творчество в България - националната награда "Константин Константинов" и е най-младият автор получавал престижното отличие.

"Когато една власт не чува народа, който я е издигнал, то нейното време бързо отминава."

- Г-н Райков, вие сте един от авторите на играта, наречена "Бедечко" и представена съвсем скоро. Тя е първата по рода си и смесва физическата, приказната, технологичната и добавена реалност. Какво ви накара да я измислите? Разкажете повече за създаването й и за нейната същност.
- Един ден с мен се свързаха момчетата от "Заралаб" и казаха, че искат да направят игра за мобилни устройства с добавена реалност, която да се развива в застрашения от застрояване парк "Бедечка" в Стара Загора. Тъй като играта беше замислена като фентъзи за деца, аз веднага се почуствах в свои води. Това е жанр, в който творя изключително лесно. Освен това винаги съм искал да бъда гейм дизайнер и ми стана много приятно, че имам възможност да се развихря и в тази сфера. Те бяха мислили върху вариант, който беше изключително линеен. Играта се водеше от един обект към друг. Сега това, върху което работим, е точно обратното  опитвам се да дам пълна свобода на играча какво да прави. Много ми харесва това, че в играта има четири различни пласта. Първият е физическа реалност - това е самият парк, който сам по себе си е чудесна природна даденост и има изключително приключенски дух със своята лабиринтообразна система от пътеки и пътечки, в него има над 3000 дървета, около 200 вида животни, река, гора... Приказната реалност, която разполагаме в самия парк, е под формата светещи камъчета например, изкуствени водни лилии, малки приказни къщички. Тези елементи не са задължителни за играта, но предават невероятна атмосфера. Технологична реалност е по дървета, във водата и на други места се разполагат QR кодове, сензори, които могат да отчитат най-разнообразни неща като движение, клатене на дървото, състав на водата и т.н. Това дава възможност за изпълняването на сложни игрови задачи, като например това, че играчът трябва да разклати дървото.
- В какво се състои добавената реалност?
- Добавена реалност, която стана така популярна от "Pokemon Go", представлява наслагване на художествени елементи върху реални през екрана на мобилното устройство. Това примерно ни дава възможност да разположим лица на дърветата върху самите тях. Те могат да реагират и да си говорят с играча.
Целта на малките играчи бедечковци (фентъзи раса, която населява гората) е да събудят гората, заплашена от унищожение, от вековния сън, който я е сковал. За целта те могат да пълнят вълшебна вода от реката и да поливат дърветата, което ги държи временно будни, но за да остане едно дърво будно, завинаги трябва да бъде изпълнена неговата индивидуална мисия, която пък е свързана с други дървета.
- Вие подкрепяте инициативата "Бедечка" да остане парк. Как ще коментирате резултатите от референдума?
- Изключително съм щастлив от резултатите на референдума. Въпреки сложния и объркан въпрос, въпреки, меко казано, странната информационна кампания на община Стара Загора, въпреки изключително грозната кампания срещу защитниците на парка, гласувалите заявиха своето категорично ДА на парк "Бедечка" с над 85% подкрепа. Хората казаха ясно, че искат "Бедечка" да продължи да бъде парк и властта трябва да се съобрази с тяхното мнение. Когато една власт не чува народа, който я е издигнал, то нейното време бързо отминава.
 - Да се върнем на творчеството ви. Автор сте на приказки игри, как се насочихте към този тип произведения? С какво ви привлича този фентъзи свят? Защо точно таласъмчето избрахте за герой?
- Приказките игри дават възможност на децата сами да избират какво да правят главните герои в тях и как ще се развие историята. Те предлагат различни развития и много различни финали. Обожавам този формат, защото той дава възможност на децата да се почувстват по-ангажирани и въвлечени в историята. Те вече не са само статичен слушател или читател, а активен участник в нея. Това ги кара да осъзнават важността на личния избор, да разбират колко важен е той за развитието на собствения им живот. Дава им свобода на фантазията и полет на въображението, защото им показва, че не е задължително една история да се развива само по един определен начин и те сами започват активно да си доизмислят частите й.
Винаги съм искал моите герои да бъдат нетрадиционни. Нямам желание да пиша за кученца и котенца, малки бели зайчета или големи лоши вълци. Така се появи таласъмчето, така се появиха и добросъците.
- Какво искате да покажете на децата с приказките си? Какво бихте искали те да научат?
- Ще отговоря на този въпрос с един цитат от ревю на моя книга, тъй като наистина не бих могъл да го кажа по-добре: "Безспорно най-важните уроци, които Таласъмчо може да научи, (извън чисто практическите познания за живинките от реалния свят, цветовете, какво е голямо и малко и как да различава лявата от дясната си лапичка), са житейските. Така например първия урок, с който ще се запознае муцунестият муцунчо, е, че истинското щастие се намира вътре в него, и няма нужда от никого и нищо, за да вземе сам решение, и колко е важно да не се страхуваш да избираш - защото във всеки един момент, независимо по коя пътечка ще тръгнеш, ще преживееш вълшебни приключения и ще срещнеш интересни спътници. По-натам, Таласъмчо ще се научи, че всеки опит е успех, че няма най-най-най-красиви неща, защото всички са уникални и неповторими, че няма нужда да се състезава с никого, за да има пълноценен живот. И най-сетне, природата, животните и всичко в този свят на изобилие е взаимно свързано, и колко е важно да се отнасяш с разбиране и любов към всичко това."
- Кой ще е следващият ви проект? Разкажете и за фондацията ви.
- Честно казано, нямам представа кой ще бъде следващият ми проект. Имам твърде много в главата си. Феновете настояват за трета книга за таласъмчето, а освен нея си мисля за поне още 3 други книги. Всяка от тях е уникална сама по себе си, нестандартна и демонстрира съвсем нови възможности на приказките игри. Една от тях, примерно, се развива от зад на пред - има само един възможен край, но много възможни начала. Друга пък дава огромна свобода на играча, действието й се развива изцяло по игровата карта и предметите, които играчът събира са под формата на картички. Имам идея и за настолна кооперативна игра в света на първата ми книга "Голямото приключение на малкото таласъмче".
Фондация "Таласъмче" възникна преди почти 2 години и осъществява различни кампании съвместно с образователни и културни институции, други организации с идеални цели. Предоставяме безвъзмездно книги на деца, лишени от родителски грижи, деца със специални потребности, такива, живеещи при трудни условия, на библиотеки, училища, детски градини и други. Една от целите на фондацията е и да предлага безплатно книгите ми в електронен формат на сайта http://prikazka-igra.com за всички, които желаят да ги изтеглят.
- Вие сте от малцината българи, които след като са учили и живели в чужбина, са избрали да се върнат у нас. На какво се дължи тази ви "странност"? Къде искате да живеят децата ви?
- Искам детето ми да живее там, където ще се чувства щастливо. Не вярвам в това родителят да налага определени възгледи върху децата си - особено що се отнася до това, къде да живее, в какво да вярва, как да се облича, каква професия да работи и т.н. Аз не се чувствах щастлив в САЩ и затова избрах да се прибера в България. Моят светоглед е твърде различен от материално ориентирания поглед на американците. Считам, че отдават огромно значение на парите и това за мен не е приемливо.



 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 174

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 173

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 132

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 156

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 172

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 144

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 164

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ