25 Април 2024четвъртък14:46 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Бездънна яма ли са дупките по пътищата

Броени дни след ремонт на улиците в столичен квартал, те отново започват да се отварят

/ брой: 112

автор:Мая Йовановска

visibility 1195

По странен начин се запълват зейналите дупки по улиците и пресечките по кварталите в столицата. В община "Красна поляна" в края на миналата седмица бе проведена съботна акция по пълненето на дупки. Чудо невиждано, но нейсе... Само броени дни след тази акция "пълнежът" на кратерите вече се рони и се разнася от хора и автомобили навсякъде из улиците.
Странна процедура се следваше при пълненето на дупките. Двама души оглеждаха и вероятно преценяваха коя дупка да бъде запълнена. В крайна сметка една се запълваше, а друга бе пропускана. В дупките се наливаше разтопен дзифт, а отгоре му с лопата се поръсваше дребен чакъл. Според екперти, явно става дума за някаква нова и особена "аборигенска технология". Резултатът от използването й обаче е такъв, че, от една страна, вероятно до месец дупките ще зейнат отново със страшна сила, от друга - улиците ще се замърсят с разпилян чакъл, а от трета - пак за сметка на общината, сиреч на всички, дето плащаме общински налози в София, едни пари може би ще идат на вятъра. Пардон, не на вятъра, а вероятно в нечии джобове. Иначе защо изобщо да се върши някаква работа калпаво?
В момента вървят ремонти на различни места в столицата. Парите за тях са заложени в бюджета на Столична община и се отпускат оттам. Районните кметове нямат думата за определяне на приоритетните за запълване дупки. Първоначално определените пари за ремонти през тази година бяха около 28 млн. лв., което е с малко повече спрямо миналата година. Е, като се има предвид какво е състоянието на улиците, това означава, че пътищата в града няма да станат по-добри. Както и това, че през тази година основно ще се кърпят миналогодишни дупки. Гаранцията на кръпките е 1 или 2 г. Азбучна истина е, че разчупване на омагьосания кръг може да има само с основен ремонт. Но обичайното оправдание в този случай е едно - пари няма.



Основен ремонт ще има само за булевардите, които са разкопани заради метрото. По думите на експерти, освен че има малка гаранция, запълването на дупките излизало почти два пъти по-скъпо на квадратен метър от извършването на основен ремонт. Но това е така, ако се извършва качествено. Колко струва запълването на квадратен метър дупка? Това е въпрос, на който трябва да отговорят от Столичната община.
Апропо, подобен въпрос бе зададен преди година-две на кметицата Йорданка Фандъкова. Поводът бе изнесена в медиите информация, че община Пловдив е сключила договор за запълване на дупките за 27 лева на квадратен метър. Същевременно заместник-кметът по транспорта в София Любомир Христов обяви, че цената на квадратен метър в София излиза около 80 лева. Фрапираща разлика, нали?



Парите за ремонтни дейности са недостатъчни. И обикновено става така. Примерно на територията на общината има за запълване 100 000 кв.м. Тези 100 000 кв.м биват разпределяни по районите и в крайна сметка остават 5 хил. кв.м на район. Оттам насетне се процедира по следния начин - администрацията ходи и оглежда кои дупки са най-спешни. Обикновено ремонти се правят там, където преминават много хора и автомобили, около спирките на градския транспрот и т.н. Но понеже парите и допустимите за работа квадратни метри са предварително определени като размер, се получава, че една дупка е запълнена, а до нея остават да зеят други две. По принцип няма логика да докараш техника, машини и една дупка да запълниш, а друга - не, но... Явно, тъй като парите не достигат, се работят определените за по-спешни. Защо обаче, като и без това липсват средства, и сред малкото, което се прави, има некачествено? И кой е органът, който ще направи последващ контрол? За сметка на фирмите ли ще бъдат евентуалните последващи ремонти? Например преди години имаше нещо като обществен съвет, който вземаше проби от асфалта, за да се разбере дали е качествена настилката. Всички сме свидетели, че когато се рехабилитира или ремонтира цялостно улица или булевард, минимум 3-4 години по тях няма какво да се прави. Тогава излиза, че пътните фирми остават без работа. През миналата година по ремонтите в София са работили три фирми, за тази година са определени 5-6. Дейността се извършва по обществена поръчка.



Столичната община ще затегне контрола върху качеството на ремонтите на уличната мрежа, обеща преди началото на ремонтите през тази година кметицата Йорданка Фандъкова. Дано общината да затегне контрола, защото иначе парите ни отиват на вятъра. Фандъкова обясни, че 40% от пропаданията на пътните платна са в резултат на некачествени ремонти. Затова общината подготвя нов договор за гаранции, който ще бъде подписан с всяка от фирмите, която има договор за реконструкция на улиците и булевардите в София. От фирмите ще се изискват документи от лабораторни изследвания, които да доказват, че различните пластове на пътя са обработени качествено. Районните кметове пък ще задържат депозит от всяка строителна фирма, който ще е 10% от стойността на договора за конкретния обект.
През миналата година са ремонтирани над 1200 улици за 26 млн. лв. През тази година стойността на текущите ремонти, които вече вървят, също е около тази сума. От тях са отделени 2 млн. лв., с които ще се направят над 25 000 квадрата нови тротоари, обяви наскоро заместник-кметът по транспорта Любомир Христов. Вече са изкърпени участъци от основните булеварди и улици, по които се движи градският транспорт. Сред тях са "Цариградско шосе", "Цар Освободител", "Черни връх", "Сливница", "Христофор Колумб", "Прага" и др. Преасфалтират се бул. "П. Ю. Тодоров", карето между ул. "Бели Дунав" и "Симеоновско шосе", кръговото кръстовище на 4-и километър, а бул. "Асен Йорданов" ще се разшири. За празника на София пък ще бъде готов чисто новият бул. "Ломско шосе". А през този месец машините влизат в кварталите, за да ремонтират малките улички.
В момента тече процедура за избор на изпълнител, който ще трябва да подмени част от шахтите и оттоците по пътните платна през следващите 3 г. Общината е заделила 1,8 млн. лв. за новите шахти, които ще са специално заключващи се против кражби. Според Георги Тодоров, шеф на дирекция "Транспортна инфраструктура", за първите три месеца на 2011 г. са изчезнали 530 решетки на шахти.
В края на миналия месец чрез национален всекидневник стана известно, че над 200 дела са заведени срещу Столичната община през миналата година заради дупки и лоши пътища. Повечето обаче все още не са приключени и не е ясен общият размер на исковете. Влезли в сила решения има по 26 дела. По тях общината е била осъдена да плати 18 024,89 лв. Делата са заведени основно от застрахователни дружества, които са изплатили на клиентите си щети по колите заради лошо състояние на уличната мрежа. Само по едно от делата ищец е физическо лице, което търси обезщетение от общината, след като е катастрофирало заради нарушена цялост на пътя. А да не забравяме, че по Великден в Симеоновград пиян шофьор и престъпно калпав път убиха шест деца.

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 197

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 237

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 214

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 185

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 212

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 207

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 168

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 199

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 196

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 195

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ