Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

24 Ноември 2017 | Петък
 
вход регистрирай се

На първа страница

Актуално

От Добрич до Перник - редка плетка

Новата "Антикорупция" вместо да бори, може да генерира още по-голяма корупция

Ина Михайлова

10. Август 2017 , брой: 155   2296   0
Снимка


Двама си говорят и единият се жалва:
- Сещаш ли се за оня огромен гьол пред нашата къща?
- Да, какво?
- Писах на кметството да им се оплача, казах им, че е цяло блато.
- И те какво?
- Пратиха ми учебник за развъждане на гъски.
Горе-долу в същото положение може да се окажем, след като започне на функционира новият мегаорган за борба с корупцията. И ако заработи публикуваният за обществено обсъждане на сайта на Министерството на правосъдието проект на Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество. Правосъдният министър Цецка Цачева много държеше да спази обещанието си, че проектът ще е факт до края на юли, така че в последния ден на заветния месец отрочето се пръкна.
Проектът на антикорупционен закон е изработен на базата на предишните два неуспешни, дело на Меглена Кунева, макар и с някои съществени различия. На първо място по процедурата, състава, формирането и правомощията на новия мегаорган, наричан за по-кратко "Антикорупция". Комисията ще има сериозен обхват на действие, както и ресурси за намеса в личния живот на гражданите за проверка на имущество, следене със специални разузнавателни средства, използване на доброволни сътрудници, предложения за санкции и уволнение на държавни служители и т.н. Как всичко това ще се вмести в рамките на закона, на правата на гражданите и на презумпцията за невинност зам.-министърът на правосъдието Евгени Стоянов така и не можа да обясни нито на нарочната пресконференция за представяне на проекта, нито при следващи медийни изяви. Как ще се организира дейността на доброволните сътрудници, чиято самоличност ще се пази в тайна, щяло да се уточни в правилник към закона. Къде ще се съхраняват

събраните данни от СРС-тата

зам.-министърът не каза. Как комисията хем няма да иззема разследващи функции и няма да е разследващ орган, хем ще прилага СРС-та и ще предава материали на прокуратурата не стана ясно от думите на Евгени Стоянов.
Ако проектът за антикорупционен закон този път мине през парламента, новата мегакомисия ще бъде "независим специализиран постоянно действащ държавен орган за осъществяване на политиката по противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество". Тя ще се състои от петима души - председател, зам.-председател и трима членове. Председателят задължително ще е юрист, зам.-председателят - юрист или икономист, а членовете - висшисти със степен магистър. Всички трябва да имат най-малко 10 години стаж по своята специалност.
Председателят ще се избира от НС с обикновено мнозинство, след номинация от депутати, предвижда проектът. По негово предложение парламентът ще избира останалите членове на комисията. Ако бяхме нормална държава, логиката на екипния принцип ще е спазена. Но не сме и едва ли има някой, който да твърди обратното. По всичко личи, че се подготвя създаването на

свръховластен и политически мотивиран орган

Орган, който вместо да бори корупцията, ще бъде в състояние да генерира нова. И идеята за създаване на подобен орган се оказва свръхопасна. А авторите й ще си измият ръцете с Брюксел, който натиска за единен орган за борба с корупцията по високите етажи на властта. Оставайки в неведение за наличието и бездействието на куп подобни звена.
За председател на новата "Антикорупция" вече се спряга Пламен Георгиев (шеф на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество - КОНПИ). Той се спрягаше за този пост още по времето на Меглена Кунева. Мандатът на председателя ще е шест години (почти като на главния прокурор, който е седем) и ще започва да тече от датата на попълване на състава на комисията. Проектът предвижда изборът на председател да стане до един месец след влизане на закона в сила, а на състава - до два месеца.
Според проекта в новата комисия ще се влеят КОНПИ, Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Центърът за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност към Министерския съвет (БОРКОР на Цветан Цветанов), звеното от Сметната палата, отговарящо за имотните декларации на хората от властта, и специализираната дирекция от ДАНС за противодействие на корупцията сред лицата от властта. Как и по какви критерии ще стане това е трудно да се каже. Според зам.-министър Стоянов няма да е механично, не можело да има няколко главни секретари например, щяло да има и тестове за всички настоящи служители в петте органа.
По всичко личи, че се готви операция, която да даде нов живот на КОНПИ. Затова и в последните месеци и дни на тази комисия се приписват заслуги и се вае добро име. И в мониторинговите доклади тя се ползва с одобрение. Затова и прогнозите са Пламен Георгиев да оглави мегазвеното до изтичането на пълния мандат на КОНПИ, което ще стане на 1 март 2018 г.
Всъщност днес управляващите, а и всички народни представители, са изправени пред сериозен проблем: да създадат мегаорган с 6-годишен мандат, овластен с правомощия да влиза в живота на всеки българин, да го направят достатъчно независим и в същото време - подлежащ на контрол. Задачата май е непосилна. Поне засега.
Дилемата

кой ще кадрува

като че ли е най-важната. Преди имаше идеи в такъв орган да има квоти, които да се попълват от президент, МС, НС, да се гласуват кандидатите с квалифицирано мнозинство и пр. Сега проектът предвижда председателят да се избира с обикновено мнозинство. Като знаем каква е схемата за гласуване в българския парламент, ясно е как ще бъде избран борец с корупцията щ1. Самият факт, че мегаорганът ще има толкова правомощия, го прави много овластен. И непредвидим. Като прокуратурата, нали? Политиците така и не си научиха урока какво означава да дадеш прекалена власт на прокуратурата, както и че няма гаранции, ако си посочил някого за номер 1, че след време ще ти служи. Затова въпросът за състава и ръководителя на новата "Антикорупция" е особено важен.
Дебатът явно ще се състои през есента, както се зарече Корнелия Нинова. БСП готви свой проект. Нинова оповести основните акценти. Левицата настоява шефът на мегаоргана да се назначава от президента, който е равноотдалечен от властите, а членовете на комисията - с мнозинство 2/3 от НС, защото така е редно при парламентарно управление и при споделена отговорност на институциите. Според мотивите към законопроекта обаче именно заради парламентарното управление комисията и председателят трябва да се избират от парламента. При това с обикновено мнозинство, при гарантирана публичност и широко участие на гражданското общество. Ама този цирк вече сме го гледали с избора на членове на ВСС и други органи. А и звучи пародийно парламент с куп свалени имунитети на депутати, основно заради корупционни престъпления, да избира комисия за борба с корупцията. Пак ще бъдем свидетели на обичайния за управлението на ГЕРБ подход: Цветан Цветанов (или избрани от него депутати, може и от патриотите) ще предложат председател, а при дирижиран кворум кандидатурата ще бъде одобрена веднага. Попълването на останалите места е ясно. Така мнозинството, което навремето избра одиозния Филип Златанов за шеф на Комисията по конфликт на интереси, ще избира новата комисия "Антикорупция". Която може би

ще работи с нови "тефтерчета"

И ще се окаже същият инструмент за политически поръчки като Златановия.
"Със сигурност председателят на комисията ще има огромна власт. Това ще е на първо място власт публична да посочи едно лице и да каже: "Той е корумпиран". Това е огромна медийна, публична власт. Доколко обаче, след като това посочване е направено, ще се стигне до осъдителна присъда - това напълно зависи от главния прокурор и от прокуратурата. Така че, това е по-скоро власт да отстраняваш по пътя си неудобните", коментира преподавателят от СУ Атанас Славов, който е съветвал екипите, подготвяли предишните два варианта на закона.
Какъв ще е контролът върху новото звено? Предвидено е мегакомисията да се "отчита" всяка година, както се "отчита" и обвинението - формално, ако изобщо това става. При "Антикорупция" обаче отчитането ще е на тъмно, защото информацията от проверките и производствата ще е класифицирана и всички в комисията ще подписват декларация, че няма да я разгласяват.
На служителите в новия мегаорган ще трябва да разчитат престрашилите се да сезират "Антикорупция". Който иска да посочи корупционна практика, трябва да запише задължително трите си имена, ЕГН, адрес, телефон, факс и електронен адрес. Ако нещо обаче от този списък липсва, сигналът може ли да бъде обявен за анонимен, т.е. невалиден? И какво ще стане тогава с неговия подател? В проекта не се предвиждат наказания за служители, които изнесат информация за авторите на сигнали, те просто имат задължение да не го правят. Но ако някой иска да научи името на подалия сигнала, сигурно ще се сдобие с него срещу... солидна сума например. А забърканите в корупционни практики нямат проблеми със сумите.
С каква защита ще се ползват подалите сигнали? В проекта е записано, че може да се потърси

съдействие от МВР само в "особени случаи"

Кои са те и кой ще решава особеността им? За всеки човек именно неговият случай е особен, защото се отнася до здравето и живота му.
Новият антикорупционен закон разрешава да се краде до 10 000 евро на година, написаха в интернет форумите след публикуването на проекта. Предвижда се минимален размер от 20 000 лв. на несъответствието между доходи и имущество, за да се извърши проверка на имущественото състояние. Ако разминаването е под тази сума, остава без разследване, а се изпраща за сведение на НАП. А там...
За пръв път се предвижда комисията да се занимава със сигнали в медиите, когато те са с ясно посочени имена и цитирани документи. Анонимките, които се превърнаха във формален повод за отхвърляне на проекта "Кунева", няма да вървят.
Комисията ще образува производство за отнемане на незаконно придобито имущество, когато може да се направи обосновано предположение, че дадено имущество е незаконно придобито. Обосновано предположение е налице, след като се установи значително несъответствие в имуществото на проверяваното лице. Понятието "значително несъответствие" между доходи и имущество става актуално при разминаване от 150 000 лв. и нагоре. Според експерти този праг е твърде висок. Това означава на практика всеки месец в продължение на 10 години да получаваш поне една средна работна заплата от 1300 лв. и да не можеш да кажеш откъде са тези пари.
Самата проверка на имуществото се предвижда да се извършва за една година с възможност за удължаване с още 6 месеца. Какво ще се проверява цяла година и дали срокът не е добър, за да се заметат фактите?
Ако комисията се избира по посочения начин от парламента, как ще разследва депутатите? И най-вече представителите на политическата сила, която е назначила ръководството. Въпросът е с (не)ясен отговор.
Абсурдно е обстоятелството, при което може да се прекрати мандатът на членове на комисията. Това може да стане при осъждане на някой от тях или установяване на конфликт на интереси. Установяването на конфликт на интереси се прави от... същата комисия. За председателя - от заместниците, които той лично е посочил. Или от редовите инспектори, които са зависими от началниците си.
Дали членовете на новата комисия ще намерят сили да попитат кой пази бизнеса на господин Суджук или на господин Перка? НяКОЙ ще им отговори ли дали има корупционен елемент около срутването на КТБ или на други сделки в държавата, надхвърлящи многократно рамките на "значителното несъответствие"?
Да не излезе в крайна сметка, че

проектът за "Антикорупция" е... добре обмислен

от властта. А на нас да ни остава да видим как ще се осъществи. И дали ще се сдобием с нов неподвластен, неконтролируем орган - по подобие на ДАНС и на прокуратурата.
Предстои да разберем как ще реагира на проекта и на предстоящата дискусия в парламента и президентът Румен Радев. Името му вече бе замесено от всички репликиращи страни. Бойко Борисов побърза да каже, че се е разбрал с Радев, остана неуточнено за какво.
В края на юни държавният глава заяви, че е за точно структуриран орган, който да реши въпросите по събиране и анализ на информация, разследване, подготовка на обвинение, което да издържа в съда. Според думите му в него трябва да влизат служители от ДАНС, разследващи полицаи, специалисти по информационни технологии, финансисти. Именно тези хора, събрани в един екип, с достатъчно правомощия и високи заплати, според Радев, трябва да разровят крупните и съмнителни обществени поръчки. "Не виждам

достатъчно политическа воля

за борба с корупцията по високите етажи на властта", коментира президентът тогава по повод подготвяната съдебна реформа.
Именно тук е заровен основният дебат по антикорупционния закон. Дали комисията ще ползва СРС и за какво - за разследване или за предотвратяване на корупционни престъпления, както твърди зам.-министър Евгени Стоянов, за колко години назад ще извършва проверка, при какво разминаване в доходите ще стартира процедурата, ще има ли анонимни доброволни сътрудници, разбира се, е важно. Но далеч по-важно е на кого ще бъдат дадени тези правомощия и какви ще са гаранциите, че те няма да бъдат употребени в името на силните на деня. Както става досега. Да не се окаже в крайна сметка, че вместо да избодем очи ще изпишем вежди.
Вероятно Законът за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество ще претърпи промени, докато влезе в сила. Зачеването му в този вид обаче потвърждава тезата, която много българи повтарят, че държавата не иска и няма да се бори с корупцията. А върви към познатата максима "Всяка власт корумпира, абсолютната - абсолютно". А корупционната бримка от Добрич през Калиакра до Перник заплашва да доразбрида "редката плетка", в която са се превърнали държавата и нейните институции.

За високите етажи, но и за всеки
Проектът се концентрира върху високите етажи на властта - около 20-ина хиляди души. Обхватът на закона като превенция обаче слиза до общински съветници и главни архитекти на общините и районите, ректори на държавни висши училища и др. Комисията ще проверява за незаконно имущество всеки гражданин, обвинен в извършване на престъпление, от което може да има незаконни доходи, и ако установи разминаване между доходи и харчове, може да конфискува имущество дори човек да е оправдан по наказателно обвинение. Дейността на мегакомисията може да засегне всеки като страна по сделки с проверявано лице, негов роднина, наследник и пр.

 

 

България

  • Липсва обективен анализ на работната сила в страната, работодатели ще "извиват ръцете" на местните работници, смятат от левицата
    24. Ноември 2017 231
    59
    0

    При облекчени условия висококвалифицирани работници от трети страни ще получават разрешение от типа "синя карта" за пребиваване и работа у нас. Това реши парламентът вчера при гласуване на второ четене на промените в Закона за МВР. В момента "синя карта" се издава за 1 година и може да се поднови за още 1 без ограничение на броя...


Апис
Всички права запазени "ДУМА"