Ивайло Московски:
Между 8 и 10 пъти по-евтино плащат камионите, сравнено с други страни в Европа
Предвиждат различни цени на тол системата за МПС над 3,5 т
/ брой: 161
Между 8 и 10 пъти по-малко плащат камионите над 3,5 т, който преминават през България, в сравнение с други страни в Европа, а над 50% от трафика у нас е транзитен. Това каза транспортният министър Ивайло Московски пред бТВ. Един камион прекосява България по най-натоварения трафик с еднодневна винетка за 10 евро, отбеляза Московски. Същият камион в Сърбия плаща 70 евро, в Унгария - 84 евро, в Словакия - 101 евро, в Австрия цената е 115 евро, а в Германия до Хановер - 95 евро, каза още министърът.
По думите му има механизми, които могат частично да компенсират натовареността към локалния бизнес. "Не би могло да се каже, че за местните фирми тол таксата няма да функционира по този начин, а за чуждите ще функционира, тъй като е дискриминационно условие, но има компенсаторни механизми, които могат частично да облекчат натовареността към местните превозвачи", смята министърът. Той цитира доклад на Световната банка, според който, ако се промени винетната система за таксуване за превозни средства над 3,5 тона, приходът за държавата от този вид пътна такса би бил не по-малко от милиард на година. До 3,5 тона е разумно да си остане винетна система, защото става дума за личните автомобили на хората, бусовете и пикапите, каза още Московски.
Цената на винетките за леки автомобили не се променя. С новата система, която ще изградим, винетката ще стане електронна, а толът ще е за превозните средства над 3,5 тона и точната цена за километър предстои да се обсъжда с превозвачите. Това обясни пред Нова телевизия Светослав Глосов, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". Той подчерта, че се предвиждат различни цени за МПС над 3,5 тона. По-големите превозвачи, които използват повече пътната мрежа и плащат повече такси, ще ползват отстъпка, както е например в Унгария. Автомобилите, които са с по-екологични двигатели и замърсяват по-малко природата, също ще плащат по-ниски такси в сравнение с по-старите превозни средства. Всичко това предстои да се обсъжда с превозвачите, каза още Светослав Глосов.
Заданието на обществената поръчка за изграждането на тол системата и 6-те оферти, които бяха отворени, са за изработване на система. Тя ще обхваща 80% от републиканската пътна мрежа. Това не означава, че веднага 80% от пътищата ще бъдат обхванати, каза Глосов. Целта е системата да бъде изградена през 2018 г., да заработи от 2019 г. и да има възможност за развитие във времето. Първоначално ще бъдат обхванати автомагистралите и голяма част от първокласните пътища, защото това са основните направления за движение на транзитния и тежкотоварния трафик, обясни още той.