Нова платена услуга по морето - "Желание на клиента"
Над 100 сигнала от недоволни посетители на морските курорти са постъпили в КЗП
/ брой: 164
В разгара на летния сезон у нас механа в село Кранево е въвела услуга - "Желание на клиента". Цената е 2 лева и се отразява в касовия бон. Оказва се обаче, че клиентите не са били наясно, че ще бъдат таксувани допълнително, ако имат определени изисквания към начина на приготвяне на храната, предаде БНТ. Това е станало ясно от съобщение от посетителка на заведение в Кранево. Според управителя на механата, такса "Желание на клиента" съвсем не е от вчера. "Това е нещо, което клиента иска и е извън нашето меню. Дамата е искала да бъде приготвено, както на нея и харесва, както тя обича да си го сервира в дома. Искала е лука да бъде повече изпържен", посочи управителят.
Според говорителя на Националната агенция по приходите от данъчна гледна точка, касовата бележка, издадена от заведението в село Кранево, изглежда истинска и няма нарушение.
"Сервитьорът трябва да уведоми, да предупреди гостите, че това ще се заплаща допълнително и в самата бележка трябва да бъде упоменат продуктът, който е допълнително маркиран. Поне в нашите ресторанти това е така", посочи от своя страна председателят на Варненската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Павлин Косев.
Председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов заяви, че ако се установи, че действително е начислена такса "Желание на клиента" това само по себе си е нарушение, защото и самият търговец признава, че клиентът не е уведомен, че такова нещо ще му бъде начислено допълнително. От КЗП са изискали от търговеца извадка от фискалната памет, за да се види, че действително е начислена тази такса. По закона за туризма санкцията за подобно нарушение е от 500 до 3000 лева. "Житейската логика навежда на това, че за нормално желание даден продукт да бъде обработен по малко по-специален начин не се налага да се правят допълнителни разходи", коментира Маргаритов.
Над сто сигнала са подадени в т.нар. витруални приемни на КЗП, които бяха създадени това лято, и представляват специални телефонни кабини, които бяха поставени по морето за сезона и чрез които могат да се подават сигнали за различни нарушения, съобщи още Маргаритов.
"Най-често сигналите са за несъвпадане между обещаното и това, което на практика се предлага, за нарушения на плажа и в търговските центрове и алеи. Хората реагират, това е добре", коментира Маргаритов. Той посочи, че в момента по Черноморието почиват стотици хиляди туристи и на фона на техния брой сигналите са малко. По думите му обаче е добре, че потребителите и медиите обръщат внимание на конкретни случаи, защото така се помага за повишаването на качеството на услугите.
"Проблемите понякога са свързани с немарливост от страна на търговците, с това, че търговецът се опитва да представи своя обект като много атрактивен в интернет или по друг начин. С това, че се предлагат СПА центрове или други услуги, а когато отидете на място се установява, че това далеч не е истина", добави Маргаритов.