26 Април 2024петък18:37 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Range Rover Velar - кандидат за бестселър?

/ брой: 166

автор:Дума

visibility 47

Главната новост на марката Range Rover тази година е кросовърът Velar. Имах възможност да го изпробвам по време на глобалния тест драйв на модела в Норвегия. Първото ми впечатление – кросовърът се управлява не по-зле от кросовъра на Jaguar – F-pace, а по плавност на движението си дори го превъзхожда. И още нещо – за марката този автомобил е наистина голямо събитие. Защото до появата му моделната гама на Range Rover, най-успешната и най-печеливша марка на Jaguar Land Rover, беше прекалено разделена – от едната страна “дамският” Evoque, а от другата големите и доста скъпи Range Rover и Range Rover Sport. Новият Velar, свързва двата “бряга” и заради това има потенциал да стане супер хит.

Но да караме поред. Първо името – с Velar британците навремето са кръщавали първите прототипи на оригиналния Range Rover, машина-легенда, доказала, че всъдеходът може да бъде не само практичен и минаващ навсякъде, но още престижен и комфортен автомобил. Всъщност идва от латинския език и означава “покривам, крия”. Дали има нещо наистина скрито в този модел? Освен скриващите се дръжки, способни да разбият доста яка коричка лед, едва ли... Дизайнерите на Land Rover, ръководени от Джери Макгавърн, днес се справят отлично, след изненадата Evoque идва не толкова революционният RR Velar, но с идеални пропорции, леко изместена назад кабина, леко занижен покрив и по-висока подпрозоречна линия, максимално освободени от ненужни украшения страници. Леко намръщен поглед на тесните фарове, широки калници, лесно побиращи 20 и нагоре цолови колела и задница, напомняща тази на луксозна яхта. И нещо наистина изненадващо - Velar е по-аеродинамичен от F-pace – коефициентът му на аеродинамично съпротивление е 0.32 (на ягуар-всъдеходът е 0,37), което го прави и най-аеродинамичния модел на компанията в историята й. 
Толкова за външността – отиваме към революцията, поднесена с интериора на колата. Той е толкова футуристичен, че останалите SUV модели на компанията изглеждат на неговия фон остарели в тази посока с няколко години.
На приборното табло и централната конзола няма нито един бутон, всъщност само този за отваряне на жабката, всичко е концентрирано в двата сензорни панела (удачно определени от колега като “дабъл декър” – известните лондонски автобуси), заради разполагането си един над друг. Горният на традиционното за LR място в центъра на таблото, скрит под огънато гланцово стъкло с реглаж за наклона. Вторият под него заменя блоковете за управление на климатика, музиката и настройките на шасито. Две “шайби” управляват температурата, режимите на окачването или подгряването/охлаждането на седалките, в зависимост от избраната позиция на менюто. Мястото отзад не е за двуметрови, а по-скоро ще е комфортно за средни на ръст пътници. Гърбът на задните седалки има електрорегулировка на наклона. Багажното пространство е 673 литра при нормално разположени седалки отзад и 1731 литра при сгъването им.
Интериорът на RR Velar е учебникарски пример за разкошен минимализъм. За качеството на материалите и изработката просто няма смисъл да се говори. Воланът е както при новия LR Discovery, но бутоните за управление върху него са други – могат и да се натискат, и да се ползват в сензорен режим – за регулиране на звука с пръст се върти в кръг, както при i-pad. За избърсване на праха, който може да се натрупа по екраните, е предвидено специално “парцалче”!
Графиката, яркостта и качеството на изображението също не оставят въпроси. Бързата им работа е не е както при i-phone 7, но за автомобилна система бързината на мултимедийната система InControl Touch Pro Duo с четриядрен процесор Intel и твърд диск е достатъчна.
И още нещо много важно лично за мен, пък и за останалите шофьори в ежедневието – прожекционният дисплей. При RR Velar той е нов, не е лазерен както при по-големите модели, а обикновен на течни кристали. Но е достатъчно ярък, с красива графика и удобен за използване. И показва ъгъла на завъртане на волана, както и още някои неща в оф-роуд режим. Основните режими на движение са Comfort, Eco, Dynamic или Race.
Трети екран е разположен пред водача, заменящ традиционното табло зад волана. В базовото изпълнение вместо него има нормални аналогови прибори с цветно екранче между тях.
Range Rover Velar е развит на основата на известната алуминиева архитектура iQ[Al], използвана още при седаните Jaguar XE, XF и кросовъра F-Pace, който е и най-близкият “роднина” в техническо отношение на Velar. Новият модел има същите напречни връзки отпред и петвръзков мултилинк отзад, но настройките са различни – при F-Pace по-твърди за повече спортен характер, а при Velar преднамерено по-плавно, тихо и меко. Пружините и амортисьорите са по-разтоварени, в последните не се променя вискозитета, а сечението на проходните канали на течността. В топ-версиите налице е и недостъпното за F-Pace пневмоокачване!

С него Velar върви направо “благородно”, контролът на колелата е дори по-добър отколкото при Range Rover или Range Rover Sport. Поведението му на пътя е като на лек автомобил, усилието във волана е по-малко, откъсването на водача от пътя е по-сериозно отколкото при F-Pace. Наклоните в завой са по-големички, но окачването си остава достатъчно комфортно във всеки от режимите на шасито. Velar върви по серпантините без особен хазарт, стабилно и точно, а понеже е от едно семейство, известно с всъдеходните си качества, разполага със системата Terrain Response, изменяща настройките според вида на пътното покритие.
Колата предлага достатъчен просвет – максималният е 251 мм при вариантите с пневматично окачване, оф-роуд геометрията му е добра, машината преодолява водно препятствие с дълбочина до 650 мм. Пълноприводната трансмисия е на ниво - “умен” многодисков съединител в предното предаване е допълнен с електронно управление на блокажа на задния диференциал. Той е стандартен за версиите с двигатели V6 (300 к.с. при дизела и 380 к.с. при бензина), а при четирицилиндровите модификации Ingenium 300 и 240 к.с. съответно е опция, както и пневматичното окачване. Задвижването по презумпция е на задните колела, но може да изпраща до 100% от въртящия момент напред, реагирайки в рамките на 200 милисекунди.

Базовите версии са с двигатели 2.0 л – дизел 180 к.с., и бензин 240 к.с. Но и при тях задвижването е пълно, предавателната кутия е осемстепенна, автоматична на ZF, както и при останалите версии, изобщо без опция механика.
В контрапункт на “дизелгейт”, като че ли по-добър в шестцилиндровите изпълнения, е дизелът. Бензиновият двигател е малко по-”нервен” в действията си с кутията, по-често скача надолу, а печалбата в динамичността – 5,7 секунди от 0 до 100 срещу 6,5 секунди при “нафтата”, почти не се усеща. Пък и 700-те Нютонметра не са никак за подценяване.
Проблемът в Норвегия при тестване на автомобили с по-нервен характер е типичният за страната “строг-пиез” - никакъв толеранс в допустимата максимална скорост, 80 км/ч между живописните селца и 50-60 в тях. Къде да понатиснеш, рискувайки солидна глоба и дори задържане? Там, където няма патрулки и камери, от къщите много бързо се свързват с полицията, жалвайки се за нарушено спокойствие. JLR беше избрал за тестване на колата впечатляващите с редките си пътища на западния бряг на Норвегия, асфалт и не толкова речни родове, трева, кал, камъни, изкачвания и спускания, предназначени за скиори. Без ограничения, но внимателно подбрани, за да покажат в най-добра светлина качествата на автомобила. Не съм за пръв път с тест-екипа на JLR и смея да твърдя, че много малко ще са тези от конкуренцията, които биха представили така добре продукцията си.

За новия модел ще се предлагат шест варианта на двигатели, но в Норвегия бяха докарали коли с най-мощните. Първо подкарах бензиновия 3,0-литров, 340 к.с., V6, снабден с механичен компресор. В началото не изглеждаше нещо особено, но при включването на динамичен режим, картинката се промени драстично – много по-рязка работа на педала за газта, окачването се стегна, животът стана по-прекрасен. Следващият поред – 300 “кончета” дизел V6, 3 л, отстъпва в динамично отношение, но пък средният разход на гориво не нахвърля 10 л/100 км.
Какво получавате за парите си? Няма съмнение, че Velar е скъп, дори по-скъп от техническия си събрат Jaguar F-Pace. Но от JLR казват, че Velar е по-луксозен и по-добре оборудван. Системата Touch Pro Duo е стандартна, както и автоматичната кутия, круз-контролът, отопляемите и вентилируеми седалки, скриващите се дръжки на вратите, LED-светлините и 18-цоловите ляти алуминиеви джанти. Изборът на по-мощен вариант вдига нещата още по-нагоре и почти достига ценовата категория на пълноразмерните Range Rover. Като опция се предлагат и т.нар.“веган седалки”, ползващи не кожена тапицерия, а висококачествено меко платно и Алкантара. Скъпичко, но си струва за автомобил, който може почти всичко – и да подгони заблудена овца сред ливадите, и да ви закара с достатъчен блясък в официално облекло на опера...
 
Молде, Норвегия - София

13 зърнари са взели 52 млн. лв. субсидии

автор:Дума

visibility 268

/ брой: 80

Войната в Украйна удвои приходите на ВМЗ-Сопот

автор:Дума

visibility 282

/ брой: 80

Хващат най-много негодни банкноти от 10 лева

автор:Дума

visibility 248

/ брой: 80

ВМРО-ДПМНЕ води на първия тур

автор:Дума

visibility 255

/ брой: 80

Расте напрежението между САЩ и Китай

автор:Дума

visibility 317

/ брой: 80

Педро Санчес подава оставка?

автор:Дума

visibility 278

/ брой: 80

Накратко

автор:Дума

visibility 208

/ брой: 80

По български

автор:Евгени Гаврилов

visibility 300

/ брой: 80

15 сергии

автор:Таня Глухчева

visibility 296

/ брой: 80

Хем най-бедни, хем богаташи...

visibility 259

/ брой: 80

Абсурдът "Боташ"

автор:Румен Овчаров

visibility 267

/ брой: 80

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ