20 Април 2024събота08:02 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Образование

Пълен хаос заради едната "рИформа"

/ брой: 166

автор:Велиана Христова

visibility 923



о Първо правят нови учебници, после - правилата за тях
о Местят VІІІ клас към гимназията, не знаят какво се случва с училищата 
о Въвеждат нови учебни програми, сетне залепят класовете към тях 


Докато анализаторите се занимаваха със 100-те дни на правителството, МОН въпреки недоволството на учителското съсловие пусна посред лято проект за още един съществен държавен образователен стандарт - този за познавателните книжки в забавачките, за учебниците и учебните помагала в училище. Общественото му обсъждане е със срок до 25 септември. За пореден път конят е впрегнат зад каруцата, а нормалният ред на дейностите в образованието е с главата надолу. Първо, в течение на последната календарна година бяха одобрени и реализирани нови учебници за II и VI клас; процедурата за готовите вече нови учебници за II, VI и VII клас сега приключва. Т.е. купища нови учебници са издадени, а стандартът, който казва какво да съдържат проектите, как да се оценяват и издават учебници, как да изглеждат едва сега се появява. Но предвидливо проектът за стандарт постановява, че всичките учебници, създадени по досегашните процедури, остават в сила. Отгоре на всичко, от 13 март 2017 г. е обявен конкурсът за нови учебници и за III, VII и IХ клас, а пуснатият за обсъждане стандарт предвижда процедури, които са в ход, да продължат по новите правила. Т.е. 6 месеца след началото на конкурса се променят правилата! Впрочем, тези еквилибристики са патент на МОН от времето на Меглена Кунева, която заради подобни смени в правилата насред течащи конкурси забави сроковете и постави под въпрос европарите по оперативната програма на МОН за наука и образование.
Учителският синдикат към КТ "Подкрепа" заяви категорично несъгласието си, че през цялото лято по време на годишния отпуск на учителите МОН обнародваше нови и нови важни наредби, съдържащи включително ключови държавни образователни стандарти. Цялата процедура по оценяването и одобряването на общо 256 нови учебници също протече през лятото. Обсъждането на новите документи, както и оценяването на учебниците не може да бъдат приети сериозно и са по-скоро

 формално претупване на основни дейности в образованието

заявиха от синдиката. Нищо не се промени, разбира се.
Новият Закон за предучилищното и училищното образование, приет силово от управляващото мнозинство в парламента, влезе в сила от 1 август 2016 г. и постанови кардинална реформа в средното образование, както я определиха самите вносители. Първо, започна въвеждането на нови учебни планове и програми за всички класове, но то не тръгна от първи клас поетапно нагоре, а кой знае защо бе въведено на парчета - през отминалата вече учебна година новите програми стартираха за I и V клас, а от тази есен са в сила за II, VII и VIII клас. Така се получи пълна бъркотия в изучаваното учебно съдържание без обща логика и визия какво знание трябва да даде училището от I до ХII клас и без връзка между различните класове. Децата, които във II, III и IV клас учиха по старите програми, без да са минали новата програма за I клас, ще си продължат по досегашното съдържание, а като стигнат в V клас на прогимназията, ще тръгнат по подредените по нов начин теми. 
В съвсем абсурдна ситуация бяха поставени учениците, които през учебната 2016/2017 г. бяха в VII клас. Причината е, че според новия закон основното образование вече завършва не в VIII клас, както досега, а в VII. Смисълът на тази промяна съществува някъде в мозъците на някои корифеи, но на нас, простосмъртните, не е дадено да разберем защо се прави. Така основното образование на завършилите тази година седмокласници бе намалено с цяла една година, а от изучавания материал отпаднаха изобщо теми като Средновековието на България или географията на Европа. На учителите бе разпоредено да натъпчат някак в една година съдържанието за две, като всяко училище само трябваше да реши по какъв начин да направи това. Естествено,

никаква информация кой какво е учил

и как от МОН не излезе. Същото "натъпкване" на учебен материал предстои и за 61 000 деца, които бяха в VI клас по старата структура, а сега им предстои да завършат VII клас по новата. Такова тотално разбъркване на системата никога не е имало и дали тя ще се подреди след 11 години, когато изкласят и завършат училище първолаците, учили по нова програма, един Господ знае. Но при всички случаи за 11 випуска няма да може да се каже, че са се обучавали нормално в българското училище, в което поредната "реформа" е въвеждала бъркотия, натъкмяване и напасване. Принципно: кому бе нужна ТАКАВА "реформа"?     
В края на учебната година министерството ненадейно направи т.нар. външно оценяване и за петокласниците, като обясни, че изпитите ще се използват единствено от експертите, за да се разбере как децата усвояват учебното съдържание по новата програма. Дори някой да е разбрал нещо, то си е останало за него си, защото публично МОН не обели и дума за резултатите.
 На фона на това разбъркване започна издаването и на новите учебници, пак на парче - за тези класове, за които е въведена нова учебна програма. При това падна досегашното ограничение за всеки предмет и клас да има не повече от 3 учебника, издателствата вече могат да тиражират колкото си искат книжа, които МОН безпроблемно одобрява. Самият законът обаче постанови физически неизпълними срокове за изработване и одобряване на учебниците, та първолаците и петокласниците миналата есен започнаха годината без нови учебници, старите буквари някак ги нагодиха към новия ред. Сега за II, VI и VIII клас от МОН обещават, че нямало да има проблеми и нови учебници ще има във всяко училище. Та, след като учителите насред отпуските си за 11 дни трябваше да оценят за пригодност в училище споменатите общо 256 нови учебници, на 16 август т.г. министър Красимир Вълчев пусна заповед учителите до 21 август да направят заявките си за учебници, договорите с издателствата да се сключат до 24 август, а от 25 август да започне доставянето на избраните от всяко училище учебни книжа. Това са 61 нови учебника за II клас, 85 за VI клас и 81 за VIII клас. До 13 септември МОН трябва да е наясно каква е ситуацията с учебниците във всички училища.       

Продължава да е въпрос съдбата на 1257 основни училища в страната (половината от всичките училища), които заради намаляването на основното образование с една година ще загубят деца, учители и пари. На въпрос на ДУМА има ли риск някои от тях в малки селища да бъдат закрити заради недостиг на ученици, учители и средства, от министерството, както съобщихме, отговориха, че няма да има закрити училища. Което изобщо не е сигурно, като се знае, че и при досегашната образователна структура немалко училища едва закрепват необходимата бройка деца, за да съществуват. Законът даде право на основните училища да се преобразуват в т.нар. обединени до Х клас, но само 56 от тях са поискали такъв вариант. Откъде малкото селище да вземе нови учители за учене до Х клас? Да не говорим, че има общини, в които през зимните месеца изобщо не е възможно придвижване от селата до по-голямото селище, където евентуално ще има обединено училище. А това означава, че децата след VII клас, завършили основното училище,

просто ще отпаднат от образованието

което иначе е задължително до 16-годишна възраст. Никакви данни за неизбежното съкращаване на учителските щатове при намаляването на прогимназията с една година МОН не "пропуска" към обществото. На въпрос на ДУМА колко деца след VII клас са се записали в задължителния VIII клас от МОН отговориха, че това ще се разбере на 11 септември, когато завършат всички класирания.
Освен това около 60 300 седмокласници имаха право да се явят на външното оценяване, а се оказа, че право да бъдат класирани за VІІІ клас имат 50 692-ма ученици. Дали това означава, че 10 300 деца (17%) имат двойки на "миниматурите" и ще повтарят класа? Никакви данни, следователно никакви анализи и прогнози за последиците от "реформата". Завчера в сайта на МОН бе обявено, че досега в трите класирания за гимназиите след VII клас са участвали 47 356 ученици. От тях 46% са се записали в първите два етапа и са класирани за трети етап в професионални паралелки и училища. Т.е. 21 784 ученици. А останалите 54%? Шом в класиранията имат право да участват 50 692 ученици, излиза, че към момента "са се изпарили" над 25 500 ученици, които нито са записани, нито са класирани. 
А на фона на целия този хаос в програмата на правителството в частта за образованието е разписано красиво и надълго какви усилия се полагат и ще се полагат за задържането на всяко дете в училище... Страхотно!

БСП огласява днес доклада за договора с ,,Боташ"

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

Еврото пак се отлага

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 75

Руските активи - в полза на Украйна

автор:Дума

visibility 423

/ брой: 75

Полицията разтури лагер на 450 мигранти в Париж

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 75

САЩ връщат петролните санкции за Венецуела

автор:Дума

visibility 328

/ брой: 75

Накратко

автор:Дума

visibility 266

/ брой: 75

Признат провал

автор:Евгени Гаврилов

visibility 348

/ брой: 75

Отново за енергийно бедните

visibility 321

/ брой: 75

Липса на отговорност

автор:Александър Урумов

visibility 325

/ брой: 75

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ