На фокус
Продуктово позициониране
/ брой: 169
С други думи, това си е направо скрита реклама. Продуктовото позициониране у нас става популярно след 2010 година, тръгва в обяснителна бележка в началото или в края на филми и предавания. Отглаголното съществително позициониране крие в себе си продукт, който се е промъкнал незабелязано и дава представа за съществуващи други продукти в заглавието, което е пред очите и ушите ни.
Нали няма да сте изненадани, ако чуете у нас глаголи, епитети, фрази, които са си направо продуктово позициониране и обясняват пестеливо събития, случаи, инциденти, съдби и съдбовни промени? Чувате думата корупция. Това обяснява всичко. Най-стабилната дума в българската действителност.
Какво друго освен продуктово позициониране са съчетанията "обществена поръчка", "ниски доходи", "Натура 2000", "телефонни измами"? Не е ли продуктово позициониране и истинското обяснение с една дума на ставащото у нас вече три десетилетия, ако произнесем само и единствено "бедност", "престъпност", "здравеопазване", "образование", "шуробаджанащина", "правосъдие", "саниране", "магистрали"... Даже думите "преход" и "демокрация" носят елементите на продуктово позициониране.
Ако се върнем малко назад и се огледаме, дори собствени и фамилни имена също представляват продуктовото позициониране - Искра Фидосова, Стефан Софиянски, Иван Костов, Филип Димитров, Румяна Желева, Румяна Бъчварова, Мирослав Боршош, Евгений Михайлов, Методи Андреев, Иво Инджев. Още по-атрактивни в позиционирането на продукта са прякорите, които времето е лепнало на политици, шоумени, дипломати, доценти и професори, премиери, бизнесмени. Един прякор и става ясно за характера на промените, които сме преживели и още преживяваме. По-надолу ще припомня само по-ярките "продукти". Те са близки до титли на демокрацията, за някои са образци на национално самочувствие, за други - уродливи и просташки определения на времето. Едни се гордеят с тях, други са притеснени, а за трети са единствената самоличност. Ето някои: Командира, Класната, Трактора, Манекена, Тиквата, Лупи, Валяка, Каките, Камата... Какво ще прибавите, като чуете Митьо Очите, Божо Кравата, Васко Черепа, Митьо Пищова, Бисер Петното, Цецо Гуменката, Вальо Топлото, Страхил Сириеца, Васко Нубиеца?
А не са ли и скрита реклама на Прехода Гошо Тъпото, Лъчо Мозъка, Румен Вълка, Румен Пашата, Цеца Секса, Митко Пайнера, Ицо Стоте манекенки? С един прякор направо се обяснява всичко. Не се налага с килограми изречения да разказваме затова как се става доцент, посланик, министър, коалиционен партньор, бизнесмен, как правиш кариера, без да имаш професионалната подготовка за нея, как се управляват структури, ведомства, държава. Достатъчно е само да знаем, че и това е чисто и просто продуктово позициониране по време на още необявения за престъпен период българския преход.