28 Март 2024четвъртък11:41 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Здраве

Високият шум "помага" на агресията у подрастващите

80-85% от общото шумово натоварване в градовете идва от транспорта

/ брой: 171

автор:Аида Паникян

visibility 982

По-високите нива на шума не могат да се игнорират и в съчетание с други фактори (възраст, пол, вредни навици, начин на живот) се явяват като рисков фактор за развитието на хронични неинфекциозни болести и агресивни прояви. Това е едно от заключенията, до което са стигнали специалистите от дирекция "Профилактика на болестите и промоция на здравето" в Столичната регионална здравна инспекция. Резултатите от анализа на отговорите на въпросника за измерване на агресивността се установи, че 2/3 от учениците имат индекс на агресивност над средното ниво.
Относителният дял на положителните отговори на въпросите, свързани с влиянието на шума при учениците от 32 СОУ, е по-голям спрямо учениците от ПГМЕ. При анализ на резултатите от анкетите за шума и въпросника за измерване на агресивността се установи, че всички ученици, проявили агресия, независимо под каква форма, са отговорили, че шумът им пречи да се концентрират и ги дразни.
През пролетта на 2017 г. те са провели проучване на тема: "Влияние на шума върху поведенческите реакции на ученици в град София" в 32 СОУ "Св. Климент Охридски" на бул. Христо Ботев" 63 и в Професионалната гимназия по механоелектротехника "Н. Й. Вапцаров" на ул. "Стара планина" 13 в София.  Предмет на изследването е влиянието на шума в учебна среда върху момичета и момчета от горен курс на обучение, а целта му е да се установи по какъв начин шумът оказва влияние върху поведението на учениците по време на учебния процес. Обект на проучването са ученици от Х и ХІ клас в две училища, които са в централна градска зона. Учениците са попълнили въпросник за измерване на агресивността от учениците от Х и XI клаас (използван е въпросникът на Бъс-Дюрки, който е добре разработен надежден метод за психосоциална диагностика), както и анкетна карта за субективните усещания на влиянието на шума върху здравето от учениците. Картата е разработена на базата на Наредба 6 на МЗ и МОСВ за показателите за шум в околната среда, отчитащи степента на дискомфорт през различните части от денонощието, граничните стойности на показателите за шум в околната среда, методите за оценка на стойностите на показателите за шум и на вредните ефекти от шума върху здравето на населението.
Специалистите са стигнали до извода, че индексът на агресивността при изследваните ученици е 67% и е над средното ниво. Предвид настъпващите през юношеството психо-физиологични промени формите на агресивността се променят. Превес вече имат скритите форми на агресия (индиректна агресия, вина след агресия, ревност и омраза), пред откритите (телесна и вербална), характерни за детско-юношеската възраст. Агресивното поведение на младежите се проявява все по-често в отношения и действия, насочени към себе си. Натрупвайки негативизъм към самите себе си, стават по-враждебни и към околните (изпитват агресивно недоверие, ревност и омраза), най-често към връстниците си. Преобладаващата част изпитват "вина след агресия", самоизмъчват се заради това, което са сторили. Това произтича от вътрешната им неувереност, "подценяването" на собствената им личност и страхът да бъдат самите себе си. Агресивността им е вид защитна реакция и се основава на страха как направеното от тях "се приема от другите и какъв образ са изградили в очите им". Младежите все по-често проявяват и "опозиционно поведение", защото така се чувстват по-сигурни и защитени. С по-ниска степен на проявление е "агресивната раздразнителност" - наличието на вътрешно безпокойство, нервност и тревожност при взаимоотношенията с околните.
За преодоляване на по-високите нива на агресия сред учениците е необходимо да се обръща повече внимание на децата както в училището, така и в семейството - те трябва да се чувстват значими, уважавани и обичани както от родителите, така и от учителите, препоръчват специалистите от СРЗИ. Те са категорични, че диалогът между родители и деца трябва да бъде възстановен, като се изключат или бъдат ограничени до минимум агресивните модели в общуването помежду им. Агресивните модели в училище да бъдат заместени с адекватни за възрастта и нивото на развитие на учениците форми на превенция - чрез разговори, обучение, интерактивни методи за натрупаното в децата напрежение и импулси вследствие на преживяна агресия от страна на родител или учител.
Съвместни тренинги на ученици, родители и учители, в които чрез поредица от преживявания и време, прекарано заедно, те ще могат да се опознаят по-добре и същевременно да усвоят умения за водене на диалог и преговори, което ще възстанови контакта помежду им.
Близо половината от учениците в 32 СОУ са посочили, че шумът по време на часа оказва влияние върху тях, докато в ПГМЕ е обратно. Отново момичетата проявяват по-голяма чувствителност, като дават повече положителни отговори, докато при момчетата е обратното. И в двете учебни заведения преобладават отрицателните отговори по отношение влиянието на шума през междучасието. В 32 СОУ субективните усещания на учениците за влиянието на шума в училище се изразяват на първо място с намаляване на концентрацията и на второ място с раздразнение, докато в ПГМЕ преобладаващото е, че им пречи да чуват учителя.
Най-силно въздействие върху акустичната обстановка оказва транспортният шум. Неговият дял е 80-85% от общото шумово натоварване в градовете. Непрекъснатото увеличаване броя на моторните превозни средства и грешките в градоустройственото планиране са основните причини за оформянето на урбанизирана среда с утежнен, неблагоприятен за човешкото здраве акустичен режим. Това е реален проблем за градските територии, имайки предвид, че по-голямата част от населението както в Европа, така и в България живее в големите градове, или в населени места, през или покрай които преминават основни пътни артерии и интензивността на автомобилния трафик се увеличава.
Учениците горен курс прекарват около 1/4 от денонощието в кабинетите за обща и професионална подготовка в съответствие с профила на обучение. Учебните заведения са обекти, които подлежат на усилена шумозащита. Немалък брой от тях, особено тези в централна градска част, са разположени в непосредствена близост до улици с натоварен трафик, където и нивото на имисионния шум е високо.
 

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 0

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 0

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ