Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

23 Ноември 2017 | Четвъртък
 
вход регистрирай се

Неделник

Колела

Първият пикап на Mercedes

X-Class е премиум машина

8. Септември 2017 , брой: 176   186   0



инж. Иля СЕЛИКТАР

Още от първото представяне на концептуалния модел на Трилъчната звезда - X-Class, през миналия октомври беше ясно че е само въпрос на време кога Mercedes-Benz ще ни представи сериен вариант на машината. Най-накрая тя е тук и е първата по рода си за старата немска компания, отваряйки цял нов клас в портфолиото й. С интересен дизайн, широка гама бензинови и дизелови мотори, яко шаси, куп екстри този автомобил е незабавен кандидат за продажбен хит, ако се смятат най-вече купувачите, готови да платят доста повечко пари за този премиум автомобил...
Следвайки тенденцията на големите компании за разделяне на разходите по развойната дейност на новите си модели и при немския пикап виждаме подобно нещо – колата споделя платформата си с тази на японския пикап Nissan Navara и френския Renault Alaskan. Немската машина всъщност е част от съвместния развоен проект на алианса Renault-Nissan и Mercedes, но за разлика от типичния “бедж-инжинеринг” (една и съща кола с различни емблеми нa марките), от Mercedes обещаха и предлагат доста големи подобрения спрямо японската и френска машини, които спадат към по-масовия пазарен клас на пикапите.
Доста неща от екстериора на новия автомобил са родствени на другите модели от гамата на немската марка. В предната част прави впечатление радиаторната решетка, в която се виждат доста общи черти с модела GLS SUV. Към екстериора на колата могат да се добавят още няколко допълнителни неща като странична стъпенка, стилен ролбар и няколко различни покрития на легена.
Във вътрешността продължават нещата с ползването на дизайн-елементи от леките автомобили на Mercedes. Стандартен е 5,4-инчов, а опционален  8,4-инчов сензорен екран на инфотеймънт системата, разположен централно. Налице са удобства за водача и пътниците като електроседалки с лумбална опора, Bluetooth cвързване, мултифункционален триспицов волан и задна седалка с достатъчно място за трима. Кожената тапицерия е платена екстра.
Новият автомобил X-Class е дълъг 5,34 метра, широк 1,92, а межзуосието му е 3,15 метра. Maксималната товароносимост е малко над тон - 1042 кг, а за добро поведение в оф-роуд условия спомага доста големият пътен просвет от 202 мм. Към това трябва да се добави добрият ъгъл на атака отпред от 20,4 градуса /конкуренцията от Chevy - Colorado е със 17.6 градуса, a Honda Ridgeline е с 20.1 градуса.
От старта на продажбите пикапът X-Class ще се предлага с избор между три мотора – дизелов в два варианта - X220d иr X250d, с мощности съответно 163 и 190 к.с. Бензиновият мотор е с мощност 165 к.с. И при дизеловите, и при ензиновия вариант ще е възможно поръчването на автомобила или с шестстепенна механична или със седемстепенна автоматична предавателна кутия.
В средата на следващата година ще бъде пуснат по-мощният дизелов вариант X350d - 258 к.с. За него от Mercedes казват, че ще е “лидер в пазарния си сегмент” и че ще предлага пет различни режима на движение - Comfort, Eco, Sport, Manual и Off-road.
Още в базовото си изпълнение новият X-Class ще предлага пълното задвижване 4MATIC със самоблокиращ заден диференциал и понижаваща предавка. Малко по-нататък, отново с варианта X350d, ще бъде предложена още по-софистицирана система на пълно задвижване.
Цената на новия модел Mercedes-Benz X-Class ще тръгва в Германия от €37 294. Колата ще се предлага в началото на следващата година още в пазарите на Южна Африка и Австралия, а през 2019-а в Аржентина и Бразилия. Интересно е, че няма информация за евентуалното предлагане на автомобила в Щатите.

Ретро - ЛуАЗ Прото – можеше и да е бестселър!
Става дума за всъдеход, който при по-добро развитие на нещата можеше да направи автомобилна революция в СССР.
В края на 1980-е, когато в голямата северна страна се появиха първите признаци на идващ апокалепсис в Минавтоселхозмаш се решиха на автомобилна революция. Ленинградските специалисти замислиха създаването на компактен селски всъдеход и така се появи експерименталния модел Прото.
Групата ленинградски конструктори, водени от Генадий Хаинов и Дмитрий Парфенов вече имаха в сметката си интересен концептуален автомобил с име Лаура. Проектът беше оценен лично от Михаил Горбачев и благодарение на това институтът НАМИ създаде в Ленинград лаборатория за макетиране на перспективни автомобили.
Хаинов и колегите създадоха наистина интересен и перспективен автомобил, изглеждащ свежо и необичайно за съветската епоха на страната, независимо от простите форми на купето си. Машината има начупена поясна линия, отлично пасваща с плоските панели на купето, броните не са едри и тежки, предпазният ролбар тип ”кенгуру” добавяше на колата увереност и агресивност, така нужни на автомобил за оф-роуд условия.
Купето е изпълнено по схемата носеща обемна стоманена конструкция с окачени пластмасови панели, а салонът е бил решен в светли тонове. По вътрешно пространство купето на Прото не е отстъпвало на това на ВАЗ 2108.
Задните седалки са били отделни, можели са да се движат със 100 милиметра напред и тогава в свалено положение са образували спални места. Можели са да се сгъват и заедно и поотделно, което създавало условия за много прилично товарно пространство. Ако пък товарът е бил извънгабаритен, то проблемът се решавал просто с премахването на задната част на покрива на ръка, превръщайки машината в пикап.
Двигателят на Прото е бил МеМЗ-245 от Таврия. Капакът над него бил интегриран с предните калници и при отваряне осигурявал широк достъп до мотора и агрегатите около него. Трансмисията, обаче, била проектирана специално за всъдехода – 6-степенна механична кутия, чиито две първи предавки били понижаващи. Поради липсата на междуосев диференциал, предният мост се включвал в работа на ръка в режима off-road.
За да се намали височината за товарене, отзад окачването било пружинно, зависимо, тип Де Дион. Подът бил направен равен, а резервоарът побирал 42 литра.
Новият всъдеход трябвало да замени вече остарелият ЛуАЗ-969М. И си имало доста предпоставки за успех. Колата попадала в категорията на машините за активен отдих, сегмент, който току-що започвал да набира популярност. 
Първият Прото бил напълно готов към средата на 1989 г. и бил изпратен за изпитания в НАМИ. Всичко изглеждало наред, но само след седмица колата била обявена за неудачна. Защо? Можем само да гадаем. Но фактът си остава факт – не дали зелена светлина за производство на една от най-интересните, самобитни и перспективни машини в историята на съветското автомобилостроене...

 

 

Неделник

  • В Природонаучния музей на Пловдив бе открита зала "Тропик" - дом на 400 огромни, чудно красиви пеперуди
    17. Ноември 2017 226
    232
    0

    Имате желание да попаднете в джунглата? Може и да не предприемате дълго, уморително и скъпоструващо пътуване. Отправете се към чудния тракийски град Пловдив. Идете в новата зала "Тропик" в Природонаучния музей в града на тепетата и ще се окажете в едно малко кътче от екзотичната джунгла!
    Там, сред зеленината на 50 вида тропически...


Апис
Всички права запазени "ДУМА"