28 Март 2024четвъртък12:31 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Образование

Новите учебни програми по история - антикомунизъм и русофобия

Знаете ли как се систематизира Ботев по зададени показатели?

/ брой: 191

автор:Велиана Христова

visibility 2304

Писаха в ГЕРБ, мъдруваха, преправяха няколко пъти новите учебни програми и ето, че МОН оповести завчера за обществено обсъждане поредните проекти по всички предмети - за IV и Х клас. В голяма степен са се върнали към вариантите от пролетта на 2013 г., за които тогава стана обществен скандал и ги оттеглиха. После ги променяха и от 2015 г. насам всеки път от МОН се хвалеха, че учителите ги подкрепят. След което вариантите пак се променяха и учителите пак "подкрепяха". И сега е така - учителите пак били подкрепили "новия подход при реализация на концепцията за обучението по история".
В крайна сметка вече са одобрени нови учебни програми за всички класове, без предложените сега проекти за IV и Х клас и тези за ХI и ХII клас, които още са в работен вариант.
Новият училищен закон, прокаран силово в НС от управляващото мнозинство през 2015 г., създаде огромен хаос в много отношения, но разбъркването на съдържанието е сред най-големите щети, които търпят учениците. Проблемът е, че за пръв път образователен закон влиза в сила поетапно - за различни класове в различни години. За I и V клас новите програми и новите учебници вече са в сила, приети още по времето на министър Тодор Танев. От тази есен и II, VI и VIII клас учат по нови програми, одобрени от министър Меглена Кунева. Програмите за III, VII и IХ клас трябва да влязат в сила за учебната 2018-2019 г.; тези за IV и Х клас - от 2019-2020 г., а за ХI клас - от 2020-2021 г. Последният ХII клас пък ще заработи по нови учебни програми през учебната 2021-2022 г. Така на едни и същи ученици се пада да учат до някое време по стар учебен план и програми, в следващата година - по нови, а кой какъв материал пропуска в тази въртележка, дори в МОН едва ли могат да кажат.
Завчера от министерството признаха, че сега одобрените нови програми са писани преди година и половина - при Кунева. Понеже историята е сред предметите, които предизвикват най-много обществени вълнения, да погледнем какво се случва с нея. По предмета История в училище

вече не се учат събития


учат се теми - на парчета в отделни класове, без причинно-следствена връзка помежду им. Според вече утвърдените програми, първо в III клас децата учат няколко откъслечни парчета от миналото ни - създаване на българската държава, Кирил и Методий, Априлското въстание, "участие на българите в Руско-турската война". След това в IV клас (според варианта от завчера) се появяват Търновската конституция, Съединението, Независимостта, Балканските войни (само героизъм от наша страна!), спасяването на българските евреи и "европейският ни път на развитие днес".
В прогимназията, след световната древност и античност на петокласниците в VI клас, ни в клин, ни в ръкав, се появява българското Средновековие от ХI до ХVII в., включително османската власт, ислямизацията и православието като опора на българите. Тук започва и свършва нормалното формулиране на теми по история.  
Цялостно - от праисторически времена до днес, миналото на страната ни според новата концепция, се изучава във всеки последен клас на даден образователен етап - в VII клас, когато свършва основното образование, и в Х клас в края на първия гимназиален етап. Това не е лошо, но напразно се хвалят, че било направено така заради матурите - не е вярно, по простата причина, че в ХI и ХII клас по новия учебен план историята като задължителен предмет е... премахната изобщо. Около последиците от новия закон и "реформата" на ГЕРБ се водят пунически войни, но никой не обелва и дума за главното - какво се учи в училище.
Та, като хвърлим поглед върху програмите по история за VII и Х клас, се вижда, че темите в тези два класа са формулирани почти еднакво и от програмата не личи каква е разликата между тях в преподаването им. Не знам какво са одобрявали българските учители, както твърди МОН, но ако се спрем по-подробно на задължителното съдържание по история за Х клас (126 учебни часа), и без очила се вижда яркият отпечатък на недъзите от

грозните политически боричкания в последните години

Първо, от темите в програмата не личи България да е била под византийска власт и от какво всъщност Асеневци възстановяват българското царство, не е ясно. Нито пък става ясно как сме се оказали под османска власт (думичките "иго" и, пази Боже, "робство" не съществуват). Тук вече православието като опора е изчезнало (та нали в САЩ публично го назоваха "главен враг"), а роля за съхраняване на народността имат само семейството, родът и българският език. Ислямизация също вече няма. След като минаваме през Паисий, Раковски и Левски, иде ред на невъобразимото програмно изискване: ученикът "систематизира по зададени показатели дейността на Каравелов и Ботев"! Хора, кажете ми - аз ли съм луда или т.нар. експерти на МОН? Че за такова нещо оставки се искат!
Нататък идат нови усилни напъни да се напише "политкоректно" минало. След общата формулировка "Априлско въстание" и любимите на МОН "битови особености на населението" по османско време... няма да намерите тема "Освобождението на България". Вместо това ученикът "описва участието на българите във военните действия по време на Руско-Турската война"! Абе, поучаствали сме в нечия война, дето не е предприета от Русия за освобождаване на България и не са положени по земите ни 200 000 руски кости. Русия ли казахте, основната заплаха за нашата национална сигурност?! Сакън! Прав е Достоевски за неблагодарността на българите... Т.е. на българските власти.
Следва разделът "От Освобождението до Втората световна война", колкото човек да се убеди, че падението няма дъно. Не говоря, че в програмата липсват дреболии от типа на Септемврийско въстание, Деветоюнски преврат, погроми, Лайпциг и пр. Има "вътрешнополитически конфликти и противоречия в 20-те и 30-те години". Можете сами да си представите какви напълно противоположни неща може да напишат по така зададените теми авторите на десетките учебници, които безпроблемно текат през МОН към училището. Като стигаме обаче до Втората световна война, иронията  отстъпва място на омерзението. Няма присъединяване към оста на Райха и фашистките държави, гимназистите трябва само да "обяснят избора и действията на България по време на войната". Липсва фашизъм като думичка дори, няма Закон за защита на нацията, няма Съпротива, няма победа на Червената армия над нацизма, няма Гео, Хербст, Вапцаров, няма нищо, ни-що. Всеки учебник или учител да го обяснява според личния си политически манталитет. Впрочем, година по-рано, когато в IХ клас се учи войната в европейски контекст, е още по-зле. Там е отпаднало дори изречението за "личен режим на Фердинанд и Борис III", което в първия вариант на Кунева го имаше. А в темата за Втората световна война СССР е споменат само веднъж, и то как! С думите: "Сближаване на Германия и СССР". Толкоз. Ако визират пакта "Рибентроп - Молотов", то сближаването с Германия доста преди СССР и много по-ревностно го правят Полша и Чехия.

Кой воюва срещу кого, защо, кой побеждава - ни-що!

В целия курс на обучение единствено в IХ клас са включени фашизмът на Италия и националсоциализмът на Германия. Но се използват за изискването ученикът "да попълва в таблица по зададени показатели основни характеристики на болшевизма, фашизма, националсоциализма". В тоз ред.
При десетокласниците нападението на Хитлер над СССР и Великата отечествена война са скрити може би в темата "етапите на войната". Няма ги нацизмът и теорията за "чистата раса", които досега се изучаваха в Х клас. Но пък са възпети демократизация, нов курс и създаване на средна класа в САЩ, Великобритания и Франция (които отвориха Втория фронт едва през юни 1944 г., когато разбраха, че ще закъснеят за овациите и руснаците са на път сами да освободят Европа от фашизма). Тези учебни програми в американското посолство ли са ги писали или в "Америка за България"?!
За периода 1944-1989 г. просто ще цитирам дословно тезите в т.нар. учебна програма:
"Описва чрез изображения от периода характерни белези на култа към личността. Обяснява характеристики на тоталитарната държава. Дава примери за репресии и нарушаване на граждански права. Открива форми на политическа съпротива срещу комунистическия режим (вярно, бая трудно ще ги открият). Дава примери за зависимостта на българската външна политика от СССР. Обяснява стопанските промени при комунистическия режим, като използва понятията "национализация", "индустриализация" и "коопериране". Дава примери за миграция от селото към града (за годините, когато в селата имаше население, а не само по десетина баби!). Разбира ролята на пропагандата в обществото. Дава примери за унифицирането на живота на българите: облекло, жилище, обзавеждане, кола. Обяснява механизмите за контрол на комунистическия режим върху интелигенцията. Възродителният процес". Пропуснали са само да напишат, че е нямало банани...
Само болен мозък може да застине в 50-те години и да представи по подобен начин десетилетията, в които бе построена България, дето досега не могат да я разграбят. В които бяха съградени десетки градове, заводи, аграрни комплекси, модерна индустрия, световно утвърдени научни школи, университети, напълно безплатно образование и здравеопазване, почивно дело за всички - от бебето до дядото. Всичко това е заменено с едно изречение: "Представя технологични нововъведения, подобрили бита на хората". Абе,

защо не се гръмнат тези в МОН!

За рая в последните 27 години, за "европейските ценности", за "основните насоки в българската външна политика в началото на ХХI в." няма да обяснявам, понеже никой не знае какви са те. А за "културата и интелигенцията, науката и технологиите в условията на демокрация и пазарна икономика" направо ме е срам да продължа, понеже те са доведени до дъното.
С две думи: няма по-ефективно място от училището, ако искаш да подмениш историята на една нация, да зачеркнеш живота на много поколения и да промиеш мозъка на младите генерации. Това се върши в момента.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 174

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 173

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 132

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 156

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 172

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 144

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 164

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ