Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

22 Октомври 2018 | Понеделник
 
вход регистрирай се

На първа страница

Акценти

Между реалността и манипулацията

Новата книга на проф. Георги Манолов е пътешествие в света на политическата реклама

Ина Михайлова

4. Октомври 2017 , брой: 194   1163   0



Ако трябваше да подбере времето, в което да представи новата си книга "Политическата реклама между реалността и манипулацията", авторът й проф. Георги Манолов едва ли щеше да има невероятният късмет, който му се отваря днес. Последният четвърт век е благодатна почва за подобен анализ, а експертът, наблюдателят, анализаторът проф. Манолов се справя с предизвикателството на висотата на най-добрите.
Ректорът на Висшето училище по сигурност и икономика в Пловдив (бивш Колеж по икономика и администрация) проф. Георги Манолов сам признава, че е написал книгата по много причини, но една от основните е, че близо 30 години след началото на прословутия преход у нас така и не се появи систематично, фундаментално и цялостно изследване на изключително важната проблематика. Темата вълнува не само партиите и политическите лидери, тя е важна за цялото общество, все по-подвластно на манипулацията и на битките за власт.
Днес трудно някой би оборил твърдението, че политиката е една от "най-калоричните" храни, а политическата реклама е винаги на границата. От една страна, тя е призвана да отразява бъдещи реалности, а от друга - манипулира. Ледът е толкова тънък, обича да казва проф. Манолов, че всеки момент може да се счупи и ходещият по него да пропадне. Хората обичат да възприемат нещата опростено, ясно, кратко и точно, затова новата книга ще привлече различни читатели.
Монографията на проф. Манолов се откроява с немалко предимства, едно от които е цялостното научно изследване на проблема в България като елемент от политическия маркетинг и бранд, като език и стил, разнообразни техники и финансиране. "Професионалният риск да бъдеш пръв е много голям, но в този случай си заслужава научните усилия", пише в предговора на изданието проф. д-р Маргарита Пешева. Тя оценява високо предимствата на книгата, като откроява широкото поле, което дава простор за вижданията на автора. Той от своя страна задълбочено и аргументирано навлиза в неизследваните теоретични дебри на феномена, проследявайки историята на българската реклама от Освобождението до днес и нейните метаморфози в годините на политическия преход.
Монографията не е скучно теоретично четиво. Тя изобилства от примери, графики, таблици, визии на плакати и предизборни материали, които умело допълват изводите и наблюденията на автора. Затова изследването ще е полезно за експерти по политически маркетинг, историци, журналисти, студенти и най-вече - просветени читатели. Многобройните факти и аргументи, исторически свидетелства и примери от световния политически маркетинг успешно са интерпретирани в контекста на българския опит и действителност.
Деликатните теми като финансирането на партиите и цената на изборния глас, обект и на други книги на проф. Манолов, не са пропуснати. Обогатени са с факти от последните кампании у нас и с примери за поведението на българските медии. Не са спестени източниците на незаконно финансиране на изборите, обръчите от фирми, черните партийни каси. Между редовете читателите ще открият онези истини, които официалната власт и нейните клакьори умело прикриват или затапват с викове и вувузели.
Не знам дали на читателите им звучи колосална сумата от близо 15 млн. лв. (по официални данни), която отива за политическа реклама (примерът е от изборите за НС през март 2017 г.), но със сигурност е интересно да се види, че тези средства са 75-80% от парите, изразходвани за избори изобщо. Което не е никак малко. Сумата е хипотетична, казва авторът, допълвайки, че според официалните отчети на партиите например ДПС използва 600 автомобила за агитация под формата на безвъзмездно ползване на вещи и услуги. Партийните дарения за електората на ДОСТ също не са подминати като пример за порочна практика.
Без да подценява личността на президента Росен Плевнелиев, авторът на монографията отчита, че кампанията му от 2011 г. минава под неписания лозунг "Гледаш Плевнелиев, гласуваш за Бойко". Типичен пример за "безрекламна рекламна кампания", основана на харизмата на Борисов. Своят дан дават и медиите, които налагат мачисткия образ на Бойко. Този образ обаче не е достатъчен пет години по-късно. Обратният феномен се наблюдава на президентските избори през 2016 г. "Сладникавите" клипове, сълзите и щампираната рекламна кампания в полза на Цецка Цачева не са нищо друго, освен ретро и архаичен апотеоз. Семплото послание на Румен Радев "За доброто на България", допълнено с твърда позиция в защита на националните интереси и с достолепна генералска осанка, вдъхва надежда за дълбока промяна. Кампанията на Радев бе съобразена с реалността и очакванията на хората, без да се натрапва на електората, отбелязва авторът.
Проф. Георги Манолов отделя достатъчно място в монографията на наблюдението върху медиите като инструмент за политическа реклама. Независимо от доминацията на телевизията, нахлуването на интернет и ролята на социалните мрежи, ръст бележи и печатната предизборна реклама. Интересни са наблюденията за негативния и хаплив стил на някои централни издания, които налагат свръхпозитивния и героичен образ на Борисов. На този фон материалите във в. ДУМА стоят сериозно и обективно, като подчертават какво се прави за хората от БСП и къде са негативите на управлението (често примерите са подкрепени с публикации от чужди медии и агенции), пише авторът.
Пътешествието в необятния свят на политическата реклама, което ни представя проф. Георги Манолов, си заслужава. Интелигентните читатели ще открият нови възможности и подкрепа на идеята в България да се обособят специализирани рекламни институции, които да се занимават професионално с политическа реклама от модерен тип.
 

 

 

 

Апис
Всички права запазени "ДУМА"