29 Март 2024петък13:36 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

КОЛЕЛА

Kia хвърли ръкавицата на голямата германска тройка със Stinger GT

/ брой: 196

visibility 38

инж. Иля Селиктар

Kia беше известна навремето с евтини и не особено качествени коли, но днес картинката се променя драстично, продажбите на компанията растат, цените също но не стремглаво, качеството е на нивото на водещите европейски компании, колите са практични, идват с богато оборудване и не на последно място изглеждат добре. Вече явно е дошло времето корейците да хвърлят ръкавицата дори на голямата немска тройка на неин терен. Оръжието за дуела вече го има – Stinger, 3.3-литра, V6 с двойно турбо, 370 к.с., GT автомобил със задно задвижване и спринт от 0 до 100 км/ч за под пет секунди... Най-красивата кола на марката досега.
Друг е въпросът, че при автомобилите лице ду..е не продава. Ако искаш да си на нивото на немските коли, ти трябва още техника и сериозно представяне на пътя. И корейците не тръгват да изобретяват колелото, а просто си наемат нужните хора. Човекът, отговорен за пътните качества на колата, се казва Алберт Бирман, работил върху качествата на... BMW M моделите. Под негово наблюдение и ръководство Stinger е отшлифован по отношение на пътното си поведение не къде да е а на прочутата писта Нюрбургринг в Германия и то на най-тежкия й вариант – Нордшлайфе, известен още като Зеления ад. Колата има куп съвременни системи за целта като Dynamic Stability Damping Control (DSDC), електронно контролирана активна система на окачването, която се настройва според избрания режим на движение. Предните и задните амортисьори могат да бъдат настройвани отделно, а режимите на движение са Eco, Sport, Comfort, Smart и Custom.
Ако пък говорим за “лицето” на автомобила, то, както и на всички модели от последните няколко години, е дело на Петер Шрайер, привлечен от корейците през 2006 година от Audi, където негово дело беше моделът Audi TT. Многокатно отличаваният за работата си германец е в дъното на невероятната трансформация на моделите на марката по посока на модерния дизайн, променила и имиджа на корейския производител в света.
С показателите на топварианта на модела изненадите не свършват – налице е опция за пълно задвижване с активно разпределение на наличния въртящ момент към колелата според нуждите на зацепването с пътя, система за лаунч-контрол, непозволяваща загуба на контакт с пътя при максимално ускоряване. Малко по-късно на пазара ще бъде пуснат и по-”народен” вариант с двулитров, четирицилиндров турбо мотор с мощност 250 к.с. Технологията за производство на автомобила е на най-съвременно ниво – в купето му е използвана на 55% високоякостна стомана, което позволява и намаляване на масата на автомобила.
Говорейки за хвърлената ръкавица, е интересно да видим конкуренцията. Stinger GT ще се изправи на пазара срещу такива модели като Audi S4, BMW 340i и Mercedes-AMG C43, като в същото време ги превъзхожда по габарити на дължина и ширина. На практика междуосието на автомобила е по-дълго от това на Mercedes CLS. В същото време колата ще е почти два пъти по-евтина от конкурентите си със същите показатели.
Е, няма система за автономно управление, която се опитват да наложат като шлагер в момента германците, но са налице напредничава система за активна безопасност с автономно екстренно спиране и разпознаване на пешеходци на пътя, “умен” круз контрол, асистент за задържане в лентата на движение, предупреждение за пресичащи автомобили отзад, камера за външно наблюдение 360 градуса, следене на слепите петна и асистенция за дългите светлини, проектор на предното стъкло за водача (head-up display), система за безжично зареждане на смартфон, 7- или 8-инчов сензорен екран на мултимедията, система с 15 високоговорителя на Harman-Kardon. Пред водача има и цветен TFT-дисплей на който се изкарват данните от спортното управление на автомобила като време за обиколка, големината на страничните и напречни ускорения (G-forces) в завоите и на правите.
Stinger се е получил наистина страхотен автомобил поне на първо четене. Остава да видим дали наистина ще дръпне поне част от черджето на голямата немска тройка...






Отвсякъде по нещо


Ладите с японски вариатор и автоматик

АвтоВАЗ решиха проблема с автоматичните трансмисии за моделите си. Новите модели на компанията ще получат варианти с вариатор и автоматици на японската компания Jatco.
Проблемът за оборудването на моделите с автоматични трансмисии не е нов за АвтоВАЗ. Известно време се ползваха четиристепенни автоматици на Jatco. След това заводът се отказа от тях и се опита да внедри роботизираната кутия АМТ5, създадена на базата на собствената 5-степенна механична предавателна кутия. Тази стъпка беше обяснена със стремежа да се намали себестойността на моделите, за да се повиши конкурентоспособността на ладите. Смята се обаче, че кутията е била спряна от собственика на контролния пакет акции в руската марка – алианса Renault-Nissan, за да не се създава вътрешна конкуренция на руския пазар със собствените модели на французите. След това автоматик се предлагаше само за седана и лифтбека Lada Granta.
Въпросът с автоматичните трансмисии вече се е помръднал от мъртвата точка. АвтоВАЗ се връща към използването на японския автоматик Jatco JF414E, който обаче ще бъде модернизиран. Вариаторът Jatco CVT7 JF015E, известен от моделите Nissan Micra и Juke, ще получат руските модели, ползващи двигателя на алианса H4M, монтиран в моделите Lada Vesta и Lada XRAY. Условието пред японците е да локализират производството на трансмисиите си в Толиати – нещо, което се предвиждаше и преди няколко години, но проектът беше замразен заради кризата на руския пазар. Сега ситуацията е друга, продажбите растат и нещата се връзват икономически.




Британците с прототип на хиперкара McLaren BP23


Компанията McLaren пусна снимки на тайнствен модел, без да разкрива никакви подробности. Но разполагането на водача в центъра отпред, както в модела F1 от 90-е години на миналия вак, говори за прототип на модела McLaren BP23. Заводският индекс на проекта BP23 означава “Bespoke project 2, три места” и е за автомобил Hyper-GT (хиперкар гран-туризмо). Как ще се казва серийният модел се пази в тайна, но може да се предположи, че ще носи индекса P2, по аналогия с предшестващия хиперкар P1. В основата на първия хибрид Р1 бе използван турбомотор V8 3.8 л с обща мощност на системата 916 к.с. в пътния вариант и 1000 к.с. в пистовия и Льо-Ман модификациите.
Моделът P1 се правеше в периода 2013-2015 година, от него бяха реализирани 375 коли от пътния и 58 от пистовия вариант. Наследникът P2 трябва да го надмине по показатели. Базовият McLaren P1 се ускорява от място до 300 км/ч 16,5 секунди. За целта наследникът ще е с повишен до 4 литра ходов обем мотор M840T - V8 4.0 л с два турбокомпресора. Сумарната мощност на хибридния агрегат трябва да надхвърли 1000 к.с., а масата на колата ще бъде намалена. Британците имат намерение да пуснат и не толкова скъп модел като BP23, който ще носи обозначението McLaren P15. Той няма да е хибриден, а само с ДВГ, ще се прави в по-големи серии, но по външен вид ще прилича на по-мощния мариант. Интересен момент е, че предвиденият тираж на хиперкара от 106 коли вече е разпродаден предварително, а клиентите ще го получат едва през 2019 година.

 

 

Надниците у нас - най-ниски в ЕС

автор:Дума

visibility 202

/ брой: 60

Парното може да поевтинее символично от 1 юли

автор:Дума

visibility 191

/ брой: 60

32 лв. за килограм агнешко, цената още ще расте

автор:Дума

visibility 182

/ брой: 60

"Български пощи" ще изплаща пенсии още поне 5 години

автор:Дума

visibility 197

/ брой: 60

Над 780 милиона души гладуват

автор:Дума

visibility 168

/ брой: 60

100 тона пластмаса във водите на Дунав

автор:Дума

visibility 173

/ брой: 60

Правозащитници възмутени от САЩ

автор:Дума

visibility 174

/ брой: 60

Гърция най-бедна в ЕС след България

автор:Дума

visibility 196

/ брой: 60

Под прага на унижението

автор:Ина Михайлова

visibility 188

/ брой: 60

Бумеранг с еврото

visibility 182

/ брой: 60

Щети за милиарди

автор:Нора Стоичкова

visibility 196

/ брой: 60

Надвисна риск от конституционна криза

visibility 157

/ брой: 60

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ