17 Април 2024сряда01:18 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Мнение

Безчинниците и Апостола на Републиката

Настоящият български псевдоелит е онемял като риба по темата за републиканските идеали на Васил Левски

/ брой: 196

автор:Славчо Кънчев

visibility 2364

Трета част

"Господството на народната маса е добро дори само с това, че носи възвишеното название на равноправието."
Херодот (484-425 г. пр.н.е.) - гръцки историк


Пред отворените през второто десетилетие на ХХ век рани в снагата на България, политиците са принудени да затворят полемиката за естеството на бъдещето развитие на държавата. Вече не чрез фразеологични упражнения се е появило доказателството, че само едно самостоятелно и неангажирано с чужди интереси развитие на общество на гарантирани политически права и социални свободи може да предпостави и доведе българската нация до нейното духовно и материално възмогване.
Ето как самата История изсича в народното самосъзнание признанието за правотата на Дякона от Карлово, признание, напоено с кръвта, мъките, сълзите и страданията на българския народ. Оттук нататък когато се изрече думата "Апостола", се знае кой е той измежду цялата плеяда херои - апостоли-революционери за българското национално освобождение. Делото на Васил Левски засиява в светлината на безспорното признание.
Но оттогава започва и

манипулацията с неговото идейно наследство  
  

Понеже в изготвената от Васил Левски "Нареда на Работниците за Освобождението на Българският народ" категорично е постановено: "Цел: с една обща революция да се направи коренно преобразование на сегашната деспотско-тиранска система и да се замени с демократска република (Народно управление...)". Като по-нататък в Наказателния закон в Наредбата В. Левски изрично конкретизира: & 7) Ако някой от Служащите, като Председателят и др., поиска да злоупотреби служ[еб]ната власт, за пръв път ще се лиши от служба; повтором ще се извади съвсем, като се по-напред [накара] да подпише грешката си и да я поднесе писмено на Комитета; ако и така не изпълни - ще се накаже съ[с] смърт". Пък & 9) нарежда: "Ако някой от касиерите издаде за нещо пари без знанието на Комитета или дръзне да [в]земе и усвои и най-малката част от поверените му пари, ще се накаже съ[с] смърт".
Цялата съвкупност от взаимно непротиворечиви схващания на Васил Левски относно отделните елементи за изграждането на новосъздадената българска държавност го легитимират като безспорно първия идеолог у нас на републиканската форма на управление. Именно затова тези му схващания са неудобни за всички режими в България след Освобождението от турско робство.
Категоричната републиканска позиция на Васил Левски е враждебна спрямо монархическото управление у нас. Затова и още тогава той започва да бъде именуван или "Дякона" или "Апостола" (на свободата) или с цялостното нарицателно наименование "Апостола на Свободата". Една твърде удобна за властниците манипулация, която затулва републиканските елементи в неговото идеологическо наследство, а изкарва на преден план неговата дейност в насока за освобождението на нашата Родина от турско подтисничество. Това представлява едно преднамерено осакатяване на цялостния облик на Васил Левски. Тъй като той наистина е един от Апостолите на българското националноосвободително движение, признат за пръв измежду видните дейци на националнореволюционната борба заради своя неоспорим (вече) принос към нея, но Васил Левски е с тези качества, но не само с тях. А и с републиканско схващане за държавното устройство на България.
Неговият възглед е вреден не само за монархическата клика в царство България. Той е неудобен в своята фактическа същност и за

формата на държавно управление,

която се осъществява след изтласкването от страна на Българската комунистическа партия на опозиционните политически формирования вън от обществения живот. Макар и номинално наречена "Конституция на Народна република България", още ал. 2 на нейния първи член постановява: "Ръководна сила в обществото и държавата е Българската комунистическа партия". Това е постановка за управление, която запокитва вън от реалността "народното управление" в "демократската република", проектирана от Васил Левски. Затова и нито веднъж в периода от 9 септември 1944 г. до 10 ноември 1989 г. в контролираните средства за масова информация в България Васил Иванов Кунчев (Левски), не е бил наричан "Апостола на Републиката". Това би било опасно, понеже тогава щяха да излязат и исторически подробности как на практика Васил Левски е прилагал идеята за "народно управление". Като реализирал намерението си "Наредата на Работниците за Освобождението на Българския народ" да бъде разгледана, като по съдържанието й бъдат направени евентуални предложения за промени и/или допълнение от широк кръг съмишленици на идеята за освобождението на България от турско робство и за по-сетнешното изграждане на нововъзстановената българска държавност. Практика, която напълно противоречи на установената постепенно методика на еднолично управление на държавата от страна на ръководителя през съответния период на Българската комунистическа партия.
На покриването с пепелта на забравата на републиканското верую на Васил Левски след 10 ноември 1989 г. не само не беше сложен край, но то продължи да бъде повсеместно пропагандно утвърждавано. Васил Левски беше и си остана в устите на българските псевдоелитарджии "Апостола на Свободата". Нищо различно. Нищо повече. Понеже едно негово категоризиране като "Апостола на Републиката" съвсем логично в конкретния исторически контекст би съдържало в себе си смисъла на "Апостола на Свободата", но то би означавало и нещо не само по-различно, но и по-дълбоко и по-всеобхватно във философски аспект.
Именно в субстанциалната форма на републиканско управление Васил Левски съзира инструментариума за удовлетворяване на насъщните права и свободи на човека. Прицелът на неговата критика е "Тиранството, безчеловещината и самата държавна система на Турското Правителство на Балканския полуостров". Както заключава проф. Николай Генчев: "Към това трябва да се прибави онази ясна картина, която Левски дава на източната азиатска деспотия, многократно по-негодна да осигури развитие на производството, на обществените отношения, ялова да роди културни продукти, да гарантира на своите поданици дори нормално човешко съществуване, пълнейки живота им с "мъки" и гнусоти, най-противни на човечеството и на свободата на съвестта".
Ето къде е коренът на втората голяма манипулация с образа на Васил Левски. Понятието "Апостола на Свободата" постепенно бива изпразвано откъм информационно съдържание от каква социална действителност се е стремял с цялото си същество Васил Левски да се освободи България.

Подробностите трябва да потънат -

съгласно интереса на българския псевдоелит - в тъмата на незнанието. За да не би да му хрумне на някого да прави паралели между тогавашното положение на българската рая и сегашното вегетиране на мнозинството от българските граждани. И да достигне до "подривния" извод на студентката Ива Евгениева, че "Днес живеем в ситуация много близка до робството". А оттук - до революционни намерения а'ла Васил Левски има само една крачка. Ужас за българския псевдоелит!
Всъщност каква е разликата между републиканската форма на управление и понастоящем реализираната в България представителна либерална "демокрация". (Кавичките на "демокрация" са поставени, понеже понятието "представителна либерална демокрация" е пълен оксиморон - нещо като "дървено желязо" или "суха вода".)
В своето първоначално значение латинската по произход дума rеs-publica (слято или разделно) означава: държавни дела, държавни въпроси; държавна собственост, хазна; държавните интереси, общественото благо; държава, република; държавното устройство, политическия строй.
Като политическа практика републиканската форма на управление има за основа широкото участие на пълноправните граждани в държавното управление. Като това положение води своето начало от V в. пр.н.е., когато в древна Атина била установена пряката демокрация като модел за ръководене на държавната дейност.
Е, именно затова настоящият български псевдоелит е онемял като риба по темата за републиканските идеали на Васил Левски. Че нали по света тук-там има наложени практики, които са неотменни елементи от една републиканска форма на държавно управление. Например това е прякото изборно начало и спрямо трите негови сфери: законодателната, изпълнителната и съдебната. Израз на контрола от страна на пълния държател на властта - суверена, е възможността за отзоваване по съответна - одобрена от самия него - процедура на лица (без ограничения), заемащи изборни длъжности. Също и ограничението в броя на мандатите, през които едно и също лице може да заема даден пост. Приемане на основния закон единствено по исландския модел - тоест чрез прякото участие на гражданите при неговото съставяне, а одобрението му се извършва    

посредством всенароден референдум    

Републиканската форма на управление несъмнено включва широк периметър на действие на референдумите, както и улеснени условия за тяхното провеждане - според швейцарския модел. Също и задължителното провеждане на референдум за евентуална промяна на основния закон (конституцията), каквато практика е установена във всички американски щати, с изключение на Делауеър. Редуциране на възнагражденията на висшите чиновници, като за пример се следват държави с висока степен на социален интегритет, например Китай и Индия. За илюстрация: китайският президент Си Цзинпин получава 22 000 щат. долара годишно, индийският президент Рамнат Кавинд има годишно възнаграждение 28 000 щат. долара. Двамата, управляващи държави с общо население 2 600 000 000 (два милиарда и шестотин милиона!) души, билионни икономики, притежаващи ядрено оръжие и имащи върху плещите си пр. държавнически тегоби, получават със 17 734,99 щат. долара (двамата заедно!) по-ниско годишно възнаграждение от съответната сума на настоящия български президент, която е 9285 лв. месечно, следователно е 111 420 лв. годишно (според данни на Националния статистически институт), т. е. 67 734,99 щат. долара годишно, по курс на БНБ 1 USD = 1,644940 от 07. 09. 2017 г. Същите са съотношенията и на другите висши възнаграждения в България спрямо държавите с реален социален интегритет.
Без коментар ... Републико!!!

* - Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България.
 

Билетът за влак поскъпва с 20% от 7 май

автор:Дума

visibility 300

/ брой: 72

Тецовете в Източномаришкия басейн минават на газ

автор:Дума

visibility 341

/ брой: 72

Инфлацията леко се забавя, но храните поскъпват

автор:Дума

visibility 283

/ брой: 72

Заплаха за поливния сезон в Пловдивско

автор:Дума

visibility 297

/ брой: 72

Разногласия в Тел Авив за отговора срещу Иран

автор:Дума

visibility 348

/ брой: 72

В Гърция забраниха паленето на огън

автор:Дума

visibility 303

/ брой: 72

Кипър спира да дава убежище на сирийци

автор:Дума

visibility 302

/ брой: 72

Накратко

автор:Дума

visibility 294

/ брой: 72

Широко затворени очи

автор:Мая Йовановска

visibility 323

/ брой: 72

"Наивният" Иран

автор:Юри Михалков

visibility 323

/ брой: 72

Ще изпратим ли на изборите отново бандити във властта?

visibility 295

/ брой: 72

За нов икономически модел в ЕС, базиран на знанието

автор:Дума

visibility 275

/ брой: 72

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ