Джеймс Айвъри и Кадзуо Ишигуро
Безспорна е заслугата на американския режисьор за популяризирането на японско-британския Нобелов лауреат
/ брой: 198
Соня Александрова,
Флоренция,
специално за ДУМА
Новината за присъждането на Нобеловата награда за литература на японско-британския писател Кадзуо Ишигуро застигна американския режисьор Джеймс Айвъри точно в момента, когато прекрачваше прага на кметството на Флоренция, за да получи най-високото отличие на града "Златен флорин", връчено му лично от кмета Дарио Нардела. 89-годишният Айвъри, вече с бастун, но с неизменно достолепие и осанка, не скри радостта си пред журналистите: "За мен наградата не е изненада. Рано или късно Ишигуро щеше да я получи. Много съм щастлив за моя истински приятел, който е чудесен писател. Правили сме заедно два филма, бих искал да заснема и трети."
Първата среща на двамата е по повод екранизацията на романа "Остатъкът от деня" (1989), победител на Man Booker prize, превърнал се в едноименен филм от 1993 г. - един от шедьоврите на Айвъри, с осем номинации за "Оскар". Безспорно най-успешната екранизация на Ишигуро, с елегантна и рафинирана режисура, безупречен сценарий, великолепна сценография, запомнящите се и ненадминати актьорски изпълнения на Антъни Хопкинс и Ема Томпсън. Той е безупречен майордом в богат дом в Англия по време на Втората световна война, тя е новодошлата икономка, която пропуква леденото му поведение. По-малко успешно е второто сътрудничество между режисьора и писателя в "Бялата графиня" (2006), където Ишигуро написва сценария по романа си, чието действие се развива в Китай през 30-те години. Неговите отношения с киното са десетилетия преди това.
62-годишният нобелист, който свири на китара, пише текстове за песни и романи, разделени от периоди на дълго мълчание, е страстен поклонник на японските класици Ясуджио Озу и Акира Куросава (Ишигуро, израснал в Англия, напуска Япония петгодишен), както и на голямото европейско и американско кино от младостта му. В началото на 80-те години Ишигуро пише за британската телевизия два особени филма - "A Profile of Arthur J. Mason" (1984), пародия на документален филм и "The Gourmet" (1986), сатира анти-Тачър, режисирани от Майкъл Уайт. В началото на века, след години отлагане, е филмиран друг сценарий на писателя - "Най-тъжната музика на света" (2003) от ексцентричния канадски режисьор Гай Мадин, превърнал го в изтънчена творба. Съвсем различна по стил е екранизацията "Никога не ме оставяй" (2010) на Марк Романек - мелодрама с участието на Кийра Найтли.
Ишигуро има и друг принос за киното. Като член на журито на Канския фестивал (1994) той участва в присъждането на "Златна палма" на "Криминале" на Куентин Тарантино. Тогава президент на журито е Клинт Истууд, който се появява в следващия роман на писателя "Безутешните" (1995).
Заслугата на Джеймс Айвъри за популяризирането на Ишигуро, автор на седем романа, е безспорна. Режисьорът е гост на Флоренция по повод 30-годишнината от излизането на един от най-известните му филми - "Стая с изглед", сниман в този град. И той е с осем номинации за "Оскар", от които три получени награди - за най-добър оригинален сценарий, сценография и костюми. Айвъри е придружен от главните изпълнители Хелена Бонъм Картър и Джулиан Сандс. Четиридневният маратон бе запълнен със събития, в които киноманите и жителите на града изразиха преклонението си пред таланта на Айвъри: публиката в препълнения киносалон по време на гала прожекцията на реставрирано копие на "Стая с изглед" се наслаждаваше на остроумието на Айвъри и двамата му актьори, които си спомниха моменти от снимките на филма из града. Трогнат от вниманието, в безупречна форма - физическа и умствена, Айвъри подсказа на публиката как трябва да се гледа филмът днес - "като любовна история, чието действие се развива на едно от най-привлекателните места по света". Режисьорът си припомни и еднодневното си посещение във Флоренция на 20-годишна възраст: "Качих се на една камбанария, за да се възхищавам на града, и се влюбих в неговата красота и величие. Бях сигурен, че ще се завърна. Един ден прочетох "Стая с изглед" и ми дойде наум, че, ако реша да направя филм по романа, ще имам най-сетне възможността да се завърна в Италия. Този филм промени живота ми."
В ретроспективата от девет филма - едни от най-награждаваните, на Джеймс Айвъри влизат и двете му екранизации на Ишигуро "Остатъкът от деня" и "Бялата графиня". Така писателят и режисьорът отпразнуваха както юбилея на "Стая с изглед", така и Нобеловата награда в един от най-красивите градове на Италия. Ишигуро обедини тази година критика, читатели и зрители.
Айвъри с наградата в кметството на Флоренция Кадзуо Ишигуро
Айвъри с Хелена Бонъм Картър и Джулиан Сандс във Флоренция
Ема Томпсън и Антъни Хопкинс във филма "Остатъкът от деня"
Снимки Личен архив