Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

18 Септември 2018 | Вторник
 
вход регистрирай се

Икономика

БСП:

100 млн. лв. са необходими на БДЖ за нови влакове догодина

Управляващите продължават с неработещите политики и практики в транспортния сектор, заяви депутатът от левицата Георги Свиленски

Мая Йовановска

30. Октомври 2017 , брой: 212   599   0



Според БСП през 2018 г. са необходими 100 млн. лв. за закупуване на нови влакове за нуждите на пътническите превози в БДЖ. Това стана ясно през миналата седмица по време на обсъждането на алтернативния бюджет, изготвен на БСП, в частта му за транспорт. На форума присъстваха представители на браншовите организации от железопътния, авио- и автотранспорта. Заложеното в бюджета беше представено от депутата от БСП за България и зам.-председател на парламентарната комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения Георги Свиленски.
Именно в алтернативния бюджет левицата предлага да бъдат купени нови влакове, като сумата от 100 млн. лв., вместо обичайните досега 30 млн. лв., да бъде капиталов трансфер. Свиленски обясни, че предложението е свързано обаче с условието в тръжните документи за доставка на нови влакове да бъде предвидено и участие на български производители на подвижни жп състави. Според левицата от тази мярка ще се подобри конкурентността на БДЖ и ще се повиши неговият дял на транспортния пазар в страната.
Според БСП българската част от транснационалния коридор "Sea 2 Sea" не трябва да се изгражда със средства от бюджета за 114 млн. лв. Левицата смята, че за него трябва да започнат процедури за финансова помощ от източници на ЕС, както е направила гръцката страна за техния участък.
От БСП предлагат, за да не бъде 2018 г. нулева за големите инфраструктурни проекти - лот 3.2 на магистрала "Струма" и модернизацията на жп линията София-Пловдив, и двата на стойност по 1,2 млрд. лв., увеличение на капиталовия трансфер на бенефициентите - АПИ и НКЖИ. Целта е подготовка и започване на реалното изпълнение на проектите през 2018 г. Само така според БСП ще се гарантира завършването на проектите в установения срок, отпадането им като рискови и предотвратяване на възможната санкция "финансова корекция" за стойността на целия проект.
За преодоляване на натрупалите се негативни процеси в транспортното и пощенското обслужване на селските райони и малките населени места в страната левицата предлага завишаване на субсидиите за автобусните превозвачи в тези райони два пъти - от 17 на 34 млн. лв. За да се случи това, от левицата готвят законодателна инициатива. Освен това БСП предлага и завишаване на субсидията на "Български пощи" за универсалната пощенска услуга от 15 на 20 млн. лв. за 2018 г. По този начин според левицата ще се постигне принос в спиране на обезлюдяването на тези райони. Ще се подобрят комуникациите с общинските и областните центрове на живеещите в тях, ще се подобри и социалният статус на хората, каза Георги Свиленски.
Диагнозата, която поставиха от левицата следствие на политиките в областта на транспорта през последните години, е продължаващо влошаване на транспортните и съобщителните услуги в провинцията и селските райони за сметка на София. "Управляващите продължават да прилагат неработещи политики и практики - концесията на летище София, нефинансиране на развитието на "БДЖ Пътнически превози", минимална поддръжка на транспортните и съобщителни услуги в малките населени места", заяви Георги Свиленски.
По време на дискусиите браншовите организации очертаха и други проблеми. Според Койчо Русев от Съюза на организациите в автомобилния транспорт въвеждането на тол системата по начина, който се планира, ще ликвидира българския автомобилен транспорт. Недоволни от въвеждането на тол таксите са и автобусните превозвачи. Шефът на УС на браншовата камара "Пътища" Стефан Чайков пък прогнозира, че едва ли до началото на 2019 г. тол системата ще може да стартира, защото около нея има много неясноти, включително какво ще се прави с пратите, събирани от платеното преминаване по пътищата. Той заяви, че от около 21 хил. км републиканска пътна мрежа, 7 хил. км са в плачевно състояние, а само 5 хил. са в добро.
Другият голям проблем, който беше очертан, е нелоялната конкуренция в автомобилния бранш, която стигала до 60 на сто. Беше повдигнат и въпросът защо събраните приходи от акциза върху горивата у нас не се ползват за ремонти и поддръжка на пътищата. Според бившия транспортен министър Петър Мутафчиев макар, че в България акцизът на горивата е най-нисък, цените ни са равни с тези в много други държави от ЕС. Ако акцизът е по-висок, но се запазят цените на горивата, държавата може да събира повече пари, които да отиват за пътища.
От бранша се оплакаха, че в момента има отлив на машинисти от БДЖ към метрото и на пилоти към нискотарифните компании.

На дискусия БСП представи своя алтернативен бюджет в областта на транспорта, която бе открита от председателя на Съвета по транспорт и съобщения към НС на БСП Петър Мутафчиев

 

 

 

 

Апис
Всички права запазени "ДУМА"