28 Март 2024четвъртък22:43 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Разговор

Дуо "Колаж":

Фестивалът "Аджитато" подкрепя младите

Камерната музика е много специално изживяване и за слушателите, и за изпълнителите, твърдят Мария Русева и Нона Кръстникова

/ брой: 213

visibility 17

Интервю на Илияна Делева

Пианистката Мария Русева и сопранът Нона Кръстникова са песенно дуо от 2011 г. Те работят по различни проекти, свързани с песенното изкуство и камерната опера, участват в престижни фестивали в страната и чужбина - "Софийски музикални седмици", "Лауреатски дни "Катя Попова" (Плевен), "Note d'Arte in Valpolicella 2016" (Верона, Италия), "Виа Понтика" (Балчик) и др. По пътя на тяхното израстване ключово се оказва участието им в майсторския клас за интерпретация на немска песен в Савонлина (Финландия). Ръководител на ателието там е проф. Хартмут Хол - последният акомпанятор на Фишер Дискау. Дуо "Колаж" е лауреат на Международния конкурс за песенни дуа "Елза Респиги" във Верона, Италия (2015).
Нона е щатна солистка на Държавната опера в Бургас, Мария е хорова диригентка и пианистка. И двете работят в Националната музикална академия в София. Мария е женена и има две деца, Нона все още не е семейна, но това не им пречи да съчетават работа и отдих - например ежегодната творческа почивка в Тревненския балкан (откъдето Мария е родом) или походи в Рила и Пирин, а също и на палатки на Иракли.
Сдружение "София - дух и култура", което сформират съвместно и към което впоследствие се присъединява камерният ансамбъл "Силуети", осъществява редица успешни проекти, сред които се откроява Софийският фестивал за камерна музика "Аджитато".

 
- Защо организирате фестивал само за камерна музика?
Мария: Първо, защото нас самите камерната музика много ни вълнува. В световен мащаб професионалният интерес към реализация в камерни формации е огромен. Наред с фестивали съществуват и редица конкурси, международни академии, майсторски класове. Конкуренцията е жестока. В България също има утвърдени ансамбли, но рядко се създават такива сред младите музиканти. Това е много сериозна инвестиция на труд и време, а шансовете за реализация на българска сцена не са много обещаващи. Ето защо за нас беше изключително важно да създадем специализиран и престижен форум и то точно в столицата. Всяка година в програмата ни са включени паралелно български състави, които може да са още в началото на пътя си, и чуждестранни ансамбли, които вече са в кариера. Смятаме, че по този начин задаваме ниво, поддържаме мотивацията. И то точно в епицентъра на културния живот и сред безпощадната борба да бъдеш забелязан в София, сред безбройните анонси.

- Има ли много почитатели на камерната музика в България?
Нона: Има, ние вярваме в това. Камерната музика е много специално изживяване и за слушателите, и за изпълнителите. Дори и с по-големи състави като камерен оркестър и хор, дори в по-големи зали - изживяването е някак интимно и лично. Произведенията изискват от изпълнителя да разкрие душата си без остатък. Именно затова камерният концерт има нужда от особена тишина, в която да се чува дъхът на изпълнителя и всяко негово движение става част от камерната творба. В това отношение сме истински щастливци, че концертите от фестивала ни се провеждат в Студио 1 на Българското национално радио. Освен изключително добре оборудвана зала, в която са се състояли редица премиери, включително на български творби, това е също така емблематично място, в което едни от най-добрите ни изпълнители са осъществили своите аудиозаписи. Естеството на залата предполага съвършена шумоизолация и действително усещането е за пълна, но наситена емоционално тишина. На предходното издание се постарахме и постигнахме респект към тази тишина и у публиката - без шум отвън, без крясъци и клаксони, животът за малко спира и остава само музика... Гордеем се, че нито един път за всичките концерти не иззвъня мобилен телефон - факт, който не би трябвало да ни учудва, но за съжаление в днешно време е рядкост. Дори и най-магнетичните изпълнения често биват прекъсвани, макар и неволно, по този кощунствен начин...

- Всеки музикант ли може да изпълнява камерна музика?
Нона: Може би - не съм сигурна... Според мен има няколко типа музиканти, които изпълняват успешно този вид музика. Първо, изпълнителите със световна кариера, които се събират мимолетно и успяват за кратко време да постигнат чудото... Това са онези - свръхчовеците, гениалните, космическите таланти, които могат всичко. Няма да забравя един концерт на Евгений Кисин и Дмитрий Хворостовски в Париж - мисля, че не го повториха, никой не го записа. Но аз, по стечение на обстоятелствата, бях там и видях как двамата бяха едно, как двама велики музиканти забравиха егото си и се смириха пред руската камерна вокална музика. Вторият тип успешни интерпретатори на камерна музика са ансамблите, които свирят заедно от години - те изграждат помежду си специална връзка, един общ звук, тембър и начин на музициране. Абсолютно изискване е те да са добри инструменталисти или певци, но най-същественото е, че заедно стават един организъм и се превръщат в един гениален музикант. Иска ни се с развитието на нашия фестивал да катализираме създаването и утвърждаването на такъв тип формации, които в България рядко издържат дълго време заедно. Всъщност при нарастващата безработица за музикантите в България това би могло да е една успешна реализация, която дава възможности за най-различни изяви. Точно затова правим и проекта "Agitato Youth".

- Какво е "Agitato Youth"?
Мария: "Agitato Youth" е най-голямата ни гордост и вдъхновение за 2017 г. Това е младежка творческа лаборатория за дебютиращи певци и пианисти - част от тях все още студенти, а друга част - наскоро завършили, които тепърва се насочват професионално. Засега в програмата участват 20 дебютанти от България, Канада и Кипър - 12 певци и 8 пианисти. Целта е да спомогнем сформирането на нови песенни дуа още в студентското поколение. Вече преминахме през няколко етапа, а от два месеца и половина работим усилено с тях. Концертът им в рамките на фестивала тази година ще бъде на 1 ноември - символично избрана дата, защото, макар и нескромно, смятаме себе си за будители в тази посока. Подбрали сме изцяло немски репертоар - песни от Моцарт, Шуберт, Шуман, Менделсон и Брамс, които ще се изпълнят в различни комбинации от певци и пианисти. Вече имаме наблюдения кои двойки се оформят като устойчиви и след концерта те ще продължат напред в инициативата с изработване на италиански репертоар. Получихме и покани за концерти на младите състави през следващия сезон, което е сериозна мотивация за тях. Включвайки се в проекта и възползвайки се от възможността да работят интензивно в посока на песенния жанр, се дава шанс на всички тези млади хора да открият своето неподозирано призвание, да разширят значително кръга на своя репертоар, да се уверят колко престижен всъщност е имиджът на камерното музициране и колко много възможности се предлагат извън България за обучение, майсторски класове, конкурси.

- И как постигате това сътрудничество, какви са етапите, кой контролира процеса?
Мария: Въпреки че не сме го мислили специално така, се получи нещо като риалити формат. Кандидатите разбират какво предстои в следващия етап, едва когато приключи предходният. Самият подбор на изпълнителите, а впоследствие и на песните протече по интересен и предизвикателен за самите нас начин: първо всеки певец предложи по пет песни от предварително зададени от нас композитори - тук, освен че провокирахме те сами да се запознаят по-задълбочено с немския вокално-камерен репертоар, тренирахме способността им да преценят кое е удачно за техния глас, как да комбинират контрастни и разнообразни песни. На следващ етап всеки пианист самостоятелно, без да е запознат кой певец коя песен е предложил, трябваше от целия дълъг списък с над 40 песни да подбере 5, на които желае да акомпанира. Така списъкът значително се редуцира, но пък се оформиха дублиращи се двойки на една и съща песен. Решихме да запазим тези повторения, за да можем чрез тази взаимозаменяемост да дадем възможност на участниците да се комбинират по всевъзможни начини, докато усетят (а и ние преценим отстрани) кои си подхождат най-добре. Следващата фаза бе певците да направят пълен превод на текстовете на песните, да проучат кога и как са създадени и да ги научат самостоятелно, за да свикнат на тази самоподготовка, която е абсолютно наложителна в този жанр. Оттам насетне започнаха живите репетиции, които продължават вече над два месеца. Важно е да подчертаем, че аз и Нона сме само медиатори между младите дебютанти - опитваме се най-вече да провокираме техния диалог, тяхното търсене, тяхното сработване, да предотвратим някои грешки - общо взето, се стремим да им съдействаме най-вече на базата на нашия съвместен опит като песенно дуо. В този смисъл ние не "учителстваме", а подкрепяме. Много е важно, че постигнахме партньорство с НМА "Панчо Владигеров", чието ръководство ни даде възможност да използваме базата и да провеждаме репетициите там. Иначе координацията на толкова хора би била изключително трудна и нямаше да съумеем да се срещаме толкова интензивно.

- Всъщност защо е необходимо да се убеждават младите хора да се занимават с камерна музика?
Нона: Съществува предразсъдък, че по пътя на камерното пеене тръгват онези, които не са достатъчно добри за солова оперна кариера. Това важи и за пианистите - акомпаняторската дейност е силно подценявана. Това е първият мит, който в "Agitato Youth" си поставяме за цел да развенчаем. Изявите в дуо са солистични и за певеца, и за пианиста. Те носят голямо удовлетворение, дори бих казала, че самостоятелен концерт с едночасова програма може да бъде по-натоварващ от повечето оперни партии.
Мария: Действително това е една възможност за професионална реализация. Силно се надяваме чрез "Agitato Youth" и бъдещите ни планове за развитие на проекта да спомогнем да се подобри полето на камерната вокална музика у нас - факт, който би ползвал както публиката, така и нас като изпълнители и продуценти. Тази инициатива не е крайна цел, а само началото на дългосрочен проект, в който ще се включат и други инструменти и с времето ще прерасне в международна фестивална академия към Софийския фестивал за камерна музика "Аджитато".

 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ