Бирата се опитва на големи глътки
70% от българите оценяват много високо кехлибарената напитка
/ брой: 221
За разлика от други питиета, когато опитваме пиво, трябва да направим голяма глътка, за да усетим цялата вкусова палитра и да изпитаме удоволствието от нея. Тази препоръка даде сомелиерът на бира Хавиер Галобарт, който присъства на специалната гурме вечер в София, чийто домакин бе Съюзът на пивоварите в България.
Пристигнал специално от Испания, международният гуру на бирени дегустации предразположи гостите да се оставят изцяло на своите сетива при отпиването на пивото в прекрасна компания. Преплитането на вкус, интензитет, ароматни нотки, плътност и цвят създаде у всички усещане за хармония и удоволствие от питието. Съчетаването на ястията с пиво беше постигнато на базата близък привкус или търсен контраст, което даде възможност за неочаквано, но перфектно вкусово изживяване.
По време на вечерята бяха сервирани различни марки светло, пшенично, червено и тъмно пиво. Галобарт посъветва по-леките ястия да се допълват със свежия вкус на светлите бири, а по-тежките блюда с повече подправки с по-силно, плътно и богато на нюанси пиво.
"Комбинирането на бира с храна е върховно удоволствие за всеки гастроном, но съчетанието на различните видове пиво с подходящо ястие не е толкова популярно. Изборът на съответстваща храна към стила бира допълва вкуса и може да ни разкрие неочаквани нюанси", обясни и специалистът по хранене д-р Р. Стоянова.
Диетологът сподели, че личното й предпочитание е пивото да се сервира в тънки стъклени чаши на столче, охладено до 4-6 градуса. Тя припомни, че от кехлибарената напитка не се пълнее, а прословутото "бирено коремче" идва от прекомерна консумация и от мезетата, които често са мазни, пикантни меса и колбаси и фъстъчени ядки. Освен това в 100 мл светло пиво има средно 45 калории, в тъмната бира - около 48-52, вайс пивото съдържа 45, червеното - 51 калории, а безалкохолното едва 18.
"Тънкостите на биреното сомелиерство, което представя органолептиката на продукта и уменията за съчетаването на пиво и храна, са много важни елементи. Потребителите все повече се влияят от всички аспекти на храната и напитките и е наша отговорност да им предоставяме вярна и многостранна информация, за да се развива категорията", заяви Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България. Тя обясни, че според представително проучване на Международния репутационен институт, проведено в края на август т.г., 70% от българите оценяват много високо пивото като продукт. А като негово най-голямо предимство посочват огромното разнообразие на вкусове и стилове бира, натуралността на напитката и значението й за социалния живот и общуване на хората.