Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

20 Ноември 2017 | Понеделник
 
вход регистрирай се

Глобус

От "рупора на Кремъл" до "най-ефективната пропагандна машина на XXI век"

Телевизия "Раша Тудей" се превърна в заплаха за американската политическа класа

Георги Георгиев

14. Ноември 2017 , брой: 223   75   0
Снимка

"Изпуснали сте влака? Загуби ли сте изборите? Обвини нас!" Социалната реклама на РТ в лондонското метро, предизвиква коментари

На 3 март 2011 г. тогавашният държавен секретар на САЩ Хилъри Клинтън посещава Комитета по външната политика на Сената на САЩ, за да поиска по-голямо финансиране за пропаганда в чужбина. Тя произнася реч, в която е цитирана да казва следното: "Ние се намираме в състояние на информационна война. И ние губим тази война, ще бъда много откровена в оценката си... Руснаците пуснаха англоезичен канал. Гледах го в няколко държави и го намирам за много поучителен." Тази история беше разказана в ДУМА преди повече от 6 години в статия, наречена "Рупорът" на Кремъл стряска Държавния департамент". Да отбележим, че далеч преди украинската криза и обявяването на Русия за "агресор" и "все по-самоуверена държава", която се е намесила в американските избори и във всичко друго, за което се присетят на Капитолийския хълм, Вашингтон вече е смятал, че води информационна война с Москва.
На 18 септември 2017 г. вестник "Ню Йорк таймс" излезе с огромна статия, озаглавена "РТ и "Спутник" помогнаха на Кремъл да създаде най-ефективната пропагандна машина на XXI век". РТ е новото име на "Раша тюдей" ("Русия днес"), финансираната от руската държава чуждоезична телевизия, за която говори преди шест години Клинтън, а "Спутник" е руска новинарска агенция насочена към външната аудитория и създадена на базата на съществувалата по-рано "Россия сегодня". Без ирония, прогресът е очевиден, от "рупор" на Кремъл", както преди шест години една полска журналистка нарече РТ, до "най-ефективна пропагандна машина" през тази есен.
Разбира се, думата пропаганда за много хора е с негативно значение, но щом има и война - информационна, хибридна - то тогава трябва да има и пропаганда. Жанрът има свои закони. Още повече че пропагандата е нужна, доколкото тя представлява обикновено информационно въздействие върху дадена група хора, от което да извлече полза друга група хора. С това се занимава всяка една уважаваща себе си страна, която има нужните за това средства.
През последната година и особено през последните месеци РТ и "Спутник" бяха подложени на масирана атака от страна на американските власти, чиято кулминация бе заповедта на Министерството на правосъдието на САЩ РТ да се регистрира като "чужд агент" до 13 ноември или да се самозакрие. В края на миналата седмица главният редактор на телевизията Маргарита Симонян обяви, че те са принудени да се регистрират като "чужд агент", което е равносилно на "агент за влияние", но ще обжалват това решение в съда. Практически за РТ това ще означава да предоставя непрекъснато доклади на американските власти за своята дейност, да разкрие източниците на финансирането си и да съобщи личните данни на своите сътрудници, както и да носи клеймото "чужд агент". Впрочем преди няколко години в отговор на наглата намеса във вътрешната политика на финансирани от САЩ неправителствени организации Кремъл предложи, и бе приет, закон за чуждите агенти на влияние, който силно не се понрави на американците, макар де факто да бе преписан от аналогичния техен закон. Сега много е вероятно руското правителство като отговор на натиска върху РТ да обяви някои американски медии в Русия за "чужди агенти". Така или иначе натискът върху РТ вече дава резултат. "Онлайн-платформата за размяна на кратки съобщения и снимки туитър", след като сама предлагаше на РТ рекламно място, се отказа да работи с телевизията, сътрудници на тв компанията в САЩ напускат поради некомфортната атмосфера. "Това е цената на прехвалената свобода, която е измислена от нашите, както казват, западни партньори и която бе погребана от тях с музика и фанфари", коментира по този повод Маргарита Симонян.
В какво обвиняват РТ и "Спутник"? Малко преди встъпването на Доналд Тръмп на президентския пост американските специални служби публикуваха незасекретена част от доклад, посветен на това, което те наричат действия на Русия, повлияли на изборите в САЩ. Едва ли не половината от доклада бе посветена на РТ, припомня Джим Рутенберг от "Ню Йорк таймс". Според документа РТ и други руски медии са действали все едно са имали "таен план за специални операции", който целял да "подрони съществуващия в САЩ либерално-демократичен ред". Не са показани обаче доказателства за това. Излиза, че САЩ обвиняват Русия в това, в което те самите чрез обслужващи ги медии се занимават в други държави, но ужасно не им харесва, че имат напориста, нахална конкуренция, която им го връща на тяхното поле, с техните методи.
В същата статия едва ли не като упрек спрямо Русия се използват думите на Владимир Путин от 2013 г., че руските чуждоезични медии трябва "да премахнат монопола на англосаксонските медии в информационните потоци". Според автора на статията РТ през последните няколко години е изработила нов формат, който й е позволил да се превърне в "най-ефективната система за държавна пропаганда през XXI век". Едновременно с това за пореден път се подчертава, че влиянието на тази медия върху американското общество не може да се сравнява с това на Си Ен Ен например. В същото време обаче се твърди, че РТ е намерила аудитория сред всички политически прослойки в САЩ. Според Рутенберг РТ и "Спутник" представляват особен проблем за Запада и особено за САЩ, защото те претендират да предлагат различни гледни точки към дадено събитие, дават различни, алтернативни обяснение на случващото се в света.  Журналистът обаче отбелязва още нещо. "Трудно е да си представим, че руските държавни медии биха намерили своя аудитория в САЩ, ако за тях вече не беше подготвена благодатна почва." Той има предвид противопоставянето между привържениците на Хилъри Клинтън и Доналд Тръмп, което в момента влияе на цялостната политика на САЩ, включително и на въпросния случай. Както казва Симонян: "Нашият грях е, че не подкрепихме Хилъри Клинтън. Но и Тръмп не подкрепихме." 
РТ се опитва да обърне обвиненията в своя полза. Телевизията започна в САЩ и Великобритания рекламна кампания с иронични послания: "В задръстване ли си? Загубил си изборите? Обвини нас!" "ЦРУ ни нарича "пропагандна машина". Научи как ние наричаме ЦРУ." "Бъдете бдителни! Тук е поместена реклама на "рупора на пропагандата". В началото на т.г. колумнистът на RT.com, ирландският журналист Даниел Райън, в статия, озаглавена "РТ: най-влиятелният канал, който никой не гледа", коментира така акцията: "Тези забавни плакати всъщност са за западния мейнстрийм нова, сериозна и напълно реална част от "руската заплаха" - хуморът."  Според него това е силен удар по западните стереотипи за руснаците като хора без хумор, навъсени и сиви.
Колкото и добри обаче да са подобни кампании или колкото и професионално да е поведението на журналистите от РТ и "Спутник", това няма никакво значение за американския истаблишмънт, който е тръгнал на война с Русия. Ударите се нанасят във всички възможни сфери - политика, икономика, спорт, медии, история, вероятно ще се посегне и на културата само защото това е особено чувствителна за руснаците сфера. Както казва бившият посланик на Русия в САЩ Сергей Кисляк, атаката срещу РТ е част от общия натиск върху руската страна. Следователно тя няма да спре, както няма да спре и натискът върху Русия. Впрочем ограниченията на американците върху РТ работят единствено и само в полза на телевизията. Независимо че политиците и медиите, които им припяват, ще обвиняват канала и други финансирани от руското правителство медии в "подривна" дейност и ще опитат да омаловажат случващото се, репутацията на хората, създали термина "свобода на словото", ще бъде накърнена в очите както на част от собствения им народ, така и в очите на милиони извън границите на САЩ. РТ не е виновна за сегашната вътрешнополитическа ситуация в САЩ и в Запада като цяло. Очевидно, че една телевизия не може да промени хода на изборите, както не го направиха много по-силни медии, които вкупом работеха за уж очевидния кандидат на президентските избори от 2016 г. Така САЩ неволно признават, че не могат да преборят противниковата страна със силата на аргументите, и са принудени да преминат към прилагането на обикновена сила, за да запушат устата на своите критици. Няма да им е за първи път, но се случва във времена, когато либералната идеология се намира в очевиден упадък и подобни случаи само добавят нови и нови съчки върху гърба на магарето.

За 10-ата годишнина на РТ компанията Ipsos е направила проучване, което показва, че телевизията е гледана всекидневно от 35 млн. души по целия свят, а общата седмична аудитория е 70 млн. души. В САЩ седмичната аудитория е 8 млн. души, а в 10 европейски страни тя е 36 млн. От телевизията твърдят, че по тези показатели РТ е на пето място по гледаемост в САЩ сред неамериканските новинарски телевизии и пето място в Европа сред всички новинарски канали.
В обобщена информация от 2016 г. се твърди, че общият брой на гледанията на различни видеосюжети на РТ във видеопортала "Ютуб" е надхвърлило 4 милиарда, което прави РТ рекордьор сред всички световни новинарски канали. Два пъти изпреварва в този сегмент Си Ен Ен и почти три пъти "Евронюз". Собствено сайтът на РТ имат 144 млн. посещения. По данни на компанията SimilarWeb за октомври т.г. 28% от посещенията на корпоративния сайт идват от Русия.

 

 

 

Глобус

  • Куба може да се превърне в един от водещите научни центрове в света
    21. Ноември 2017 228
    82
    0

    Алейда Гевара е родена през 1960 г. Тя е най-голямото дете на Ернесто "Че" Гевара и втората му съпруга Алейда Марч. Носи името на майка си. Завършва както Хаванския, така и Централноамериканския университет в Никарагуа. Работи като алерголог-педиатър, продължавайки пътя на баща си в медицинската професия. Майка на две дъщери.

    "Ако не се бориш за...


Апис
Всички права запазени "ДУМА"