40% споделят, че карат пили
Експерти изградиха събирателен образ на шофьор, който сяда зад волана с алкохол в кръвта
/ брой: 225
40% от анкетираните лица споделят, че им се е случвало да карат пили. Причината за това е, че 70 на сто от запитаните са сметнали за допустимо количеството алкохол, което са консумирали. Броят на жертвите на катастрофи, причинени в нетрезво състояние, е 4 пъти по-малък: по данни на МВР, докато през 2008 г. загиналите са общо 45, то през 2017-а броят им е 12. Това сочат национално представителните проучвания, провеждани през годините в рамките на кампанията "Алкохолът е лош шофьор".
Събирателният образ на средностатистическия водач на кола, който сяда зад волана в нетрезво състояние, може да се определи като мъж на средна възраст, емоционално незрял, културно ограничен и търсещ самоутвърждаване. "Обикновено такъв шофьор е с основно и средно образование, има нискоквалифицирана работа и често я сменя. По нрав е деспотичен, екстровертен и самонадеян. Затова и трудно се вслушва в чуждото мнение, особено когато е под влиянието на алкохол." Така психологът Росен Йорданов описа хората, склонни да пренебрегват правилата на пътя. "Единствената спирачка пред този тип шофьори е директният сблъсък с трагедията и съпреживяването на последствията от нея чрез грижата за тежко пострадали в катастрофи, за да осъзнаят последствията от моментната неразумност и безотговорност", бе категоричен психологът. Според Йорданов действителното въвеждане на пробацията като задължително наказание би имало реален ефект и би възпряло водачите да шофират в нетрезво състояние.
Мнението на експерта се потвърждава и от резултатите от националното представително проучване, проведено от "Gemius" по поръчка на "Каменица" АД в рамките на тазгодишното десето издание на кампанията "Алкохолът е лош шофьор". 90% от анкетираните категорично определят управлението на МПС в нетрезво състояние за недопустимо. Като водещата причина за негативното им отношение е опасността за живота на хората, а страхът от санкции не играе почти никаква възпираща роля. Въпреки това на близо половината от тях се е случвало да шофират след употреба на алкохол. Според 47,5% причината е липсата на строг контрол по пътищата.