11 Май 2024събота06:39 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

КОЛЕЛА

Зимата и снегът не са се отказали. Има време още за подготовка!

/ брой: 236

автор:Дума

visibility 43

Поредната зима чука на прага. Първият сняг ни пожали, но зимните “хубости” не са се отказали още. Отново ни чакат зимните “изненади”- студ, сняг, ледът и с тях буксуване, занасяния, отказвания на автомобилната техника. Но все още имаме време за подготовка – час-два за освежаване на зимните навици за каране, както и за някои подготвителни работи по колата и оборудването.
Какви са основните трудности – на първо място снегът и ледът – първият пречи на колата да върви напред, вторият не й дава да тръгне или да завие и спре нормално. Трябва да сме наясно как се кара в такива условия. Преди всичко внимателно и без резки движения. Всичко трябва да се извършва плавно – и работата с педалите за газта, съединителя и спирачката, въртенето на волана. За да не се стига до спешни реакции с тях, трябва да забравим летния стил на каране и предварително да пресмятаме всяко свое действие. Зимното каране трябва да лежи върху разбирането, че всеки един момент под колелата може да се окаже лед или твърд сняг с нулев или почти коефициент на сцепление. Дори навън температурата да е над нулата, заледени повърхности могат да се запазят на мостовете, сенчестите завои, под слоя вода на пътя.
Умерената скорост е вторият фактор за безопасност на зимния път. Експертите съветват да се намали скоростта двойно в сравнение с летния период, но за съжаление малко са водачите, съгласни с този съвет. Още повече, когато пътната служба си е свършила както трябва работата. Дори тогава не само спирачният път се удължава, но дори плавен завой не може да се вземе, без да се намали скоростта. А ако се наложи да завием без подготовка, без резерв от време, например за заобикаляне на внезапно възникнало препятствие? Отговорът е само един – намалена скорост на движение...
Денят на тенекеджията обикновено идва със студа и неочаквания снеговалеж. Тогава не е добре да карате в типичния ви стил. Сядайки зад волана, си спомнете как сте карали миналата зима, как сте тръгвали, как сте спирали, как сте завивали. Просто се помъчете да превключите от летен на зимен режим. На втория, третия ден след този неприятен ден, катастрофите намаляват не заради намаляването на валежа, а заради това, че водачите се осъзнават и си спомнят навиците за каране на хлъзгаво. В идеалния случай при първото усложняване на пътната обстановка трябва да отделим поне 10 минути за тренировка на свободна от автомобили и препятствия площадка – пуст паркинг, безлюден извънградски път с добра видимост. Направете няколко тръгвания и спирания, завои, излизане от занасяне за да си освежите зимните навици на каране. Това ще ни помогне също да си спомним особеностите на поведение на колата в зимата. Така например системата ABS може да помогне, но и съществено да увеличи спирачния път, особено когато под различните колела едновременно има лед, асфалт и пръхкав сняг. Реално може да съкрати спирачния път добрата зимна гума, а системата ABS през зимата е нужна, за да се запази зададената траектория на колата при спирането. Още една електронна система за безопасност, която оказва влияние върху поведението на автомобила през зимата против буксуване, е ASC, TCS, ETS. В някои случаи е добре да се изключи – например преди атака на участък от пътя, изискващ повишен резерв от въртящ момент на колелата и за самоочистване на протектора под действие на по-високите обороти. При недостатъчни обороти няма да можете да се качите по наклон, да се измъкнете от преспа или мокър сняг. При тръгване от място на хлъзгаво е добре да се използва втора предавка и ниски обороти на мотора. При автоматиците без ръчен режим трябва да се включи зимният режим на трансимисията W(winter).
Ако смятате да карате интензивно колата си през зимата, е нужна добавка в багажника на някои неща. Лопатата ще ви помогне да излезете от преспата или да си подготвите място за паркиране. Комплектът кабели също ще ви спаси в студената сутрин, а при каране по неразчистен път ще ви потрябва и въже за теглене, колкото се може по-длъжко.
Как да познаем заледеното? Много важно за безопасното каране през зимата е овреме да разпознаем хлъзгавата пътна повърхност за да караме съответно на това. Опитният водач обикновено веднага усеща подобна ситуация, но има и доста коварни случки като т.нар. “черен лед” - тънък и прозрачен слой замръзнала вода на асфалта, който през деня почти не блести и не може да се хване от окото. Плътно набитият сняг крие същата опасност, особено ако е покрит от слой пресен, току-що изсипал се сняг. Прислушвайте се към колата, прищракването на ABS-а дори при леко натискане на спирачката, присветването на лампата на ESP-то или тракшън-контрола ще ви подскажат наличието на проблема. Ако при тръгване от място забележите, че моторът набира сам обороти, това също е сигнал за хлъзгаво покритие. И на финала – почти всички нови коли имат термометър за външна температура, който също ще ви подскаже, че настъпва хлъзгавото време. Ако навън е влажно, а термометърът показва температура от + 2°С и надолу, очаквайте че пътят може внезапно да ви изненада с лед.



Що е то “лидар” и за какво служи в колата?


Лидарът (LiDAR) е метод за триизмерно наблюдение, използващ лазерни сензори. Той може да се използва при автомобилите с роботизирано управление, за да се движи безопасно автомобилът в променящата се пътна обстановка. С бума за развитие на колите-роботи, системата ще се използва все повече и много от водещите автопроизводители инвестират в развитието й за колите си. Всички компании са убедени, че без технологията "лидар" не може да се говори сериозно за бъдещето на роботизираните автомобили.
Абревиатурата LiDAR означава детектор за светлина и обхват (Light Detection and Ranging). Това е метод за сканиране на обкръжаващата обстановка, ползващ специални лазерни сензори, излъчващи светлинни вълни за измерване на разстоянието да всички близки обекти и препятствия. С помощта на сензорите се създава пълна триизмерна картина с висока резолюция на околния свят.
Технологията LiDAR става особено ефективна, когато се комбинира с други водещи технологии за безопасност на автомобилите, като камери, ултразвукови сензори и радари. За разлика от тях обаче LiDAR е особено ефективна защото не зависи от условията за осветеност на пътя.
Може би най-напредничавото приложение на LiDAR в съвременен сериен автомобил с възможност за автономно движение е това на марката Cadillac и системата и Super Cruise за движение със свободни ръце “hands-free” по магистрала.
Много интересен момент в използването на системата от големите в бизнеса с автономното управление – Ford, GM, Toyota и Uber е това, че Tesla с имиджа си на напредничава марка, за разлика от тях, не вярва, че е нужно да я използва в системата си автономно управление Autopilot. Според боса на компанията Елон Мъск по-важно е колите му да си “обменят” информация за пътните условия, което е по-евтино, отколкото използване на екипировка за LiDAR.
Другите големи в бизнеса не споделят това виждане и наблягат на развитието и прилагането на LiDAR за бъдещите си модели. Ford например вече обяви инвестиционен петгодишен план за технологията в размер на $1 милиард.
Бъдещият успех на технологията Lidar зависи от това дали автопроизводителите ще успеят да намерят начин за намаляване на производствените разходи.


 

И трите телекома с рекордни приходи

автор:Дума

visibility 375

/ брой: 86

Гвоздейков пак смени началника на НКЖИ

автор:Дума

visibility 376

/ брой: 86

Вето върху тавана за надценката на хляба

автор:Дума

visibility 401

/ брой: 86

Червеното месо и млякото разболяват планетата

автор:Дума

visibility 389

/ брой: 86

Европа се окъпа в светлини за 9 май

автор:Дума

visibility 373

/ брой: 86

Катастрофална загуба за социалдемократите в РСМ

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 86

Популярността на САЩ като глобална сила спада

автор:Дума

visibility 356

/ брой: 86

Си Дзинпин пристигна в Унгария

автор:Дума

visibility 365

/ брой: 86

Време е

автор:Александър Симов

visibility 337

/ брой: 86

С надежда за партньорство

visibility 334

/ брой: 86

Извращението Евровизия

visibility 351

/ брой: 86

9 май - ден на Победата

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 86

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ