24 Април 2024сряда08:53 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Позиция

От дома най-много зависи успехът на малкия ученик

За 20 на сто от четвъртокласниците ни българският не е майчин език

/ брой: 239

автор:Велиана Христова

visibility 585

Международното изследване за уменията за четене (PIRLS) на учениците след края на четвъртата година от началото на тяхното училищно обучение се реализира от Международния център TIMSS & PIRLS към Бостън Колидж, САЩ, и Международната асоциация за оценяване на постиженията в образованието (IEA). Изследването има две основни цели: да измери уменията на учениците в четенето с разбиране и да извличат информация от научно-популярни текстове. То съдържа два вида текстове - литературен и информативен, към всеки от които има 15-ина въпроса, учениците трябва да отговорят на тях за 40 минути, правят се и допитвания до тях, учителите и родители. В теста през 2016 г. са участвали 4281 български ученици, 214 начални учители, 153 училища, 4242 родители.
В последното изследване PIRLS българските ученици се класират на 14-то място сред връстниците си от общо 50 държави. Интересно е, че в следващия випуск на изследването през 2021 г. ще участват деца, които вече са преминали през задължителната предучилищна подготовка за 5- и 6-годишните и тогава ще може да се види какви са резултатите от новите политики и реформите в образованието, каза вчера Неда Кристанова, директор на центъра за оценяване към МОН. Тя представи резултатите от изследването през 2016 г., което е било оповестено вчера и в центъра на ЮНЕСКО в Париж.
България участва в PIRLS още от първото проучване през 2001 г. Интересното е, че тогава нашите деца са били на 4-то място, но резултатът им е бил 550 точки, а миналата година е бил 552 точки, макар че в класирането те са заели 14-то място. Това показва, че учениците от някои държави са "дръпнали" напред в резултатите си повече от нашите. Това се отнася например за децата от Русия и САЩ. Големият срив за нашите четвъртокласници е бил през 2011 г. - главно заради това, че е намалял броят на тези от тях, които постигат най-високото ниво (над 625 т.) на четивни умения. Ако през 2001 г. на високото ниво са били 17% от българските деца, през 2011 г. броят им спада на 11%. В последното изследване обаче най-добре представящите се ученици от България са се увеличили на 19%, докато средният процент за всички участници по този показател е 10. Според Кристанова обаче, добрите резултати не бива да ни успокояват, защото 5% от четвъртокласниците у нас не успяват да се справят с текстове дори на най-ниското ниво - 400 точки.
Изследването PIRLS показва, че най-голямо значение за постиженията на четвъртокласниците има семейната среда - ранните занимания за ограмотяване, образованието на родителите, говоримият език в семейството. Много зависи от това колко книги има в семейството. Когато в дома има над 100 книги, от които 50-60 детски, има интернет и поне единият родител е с висше образование, постиженията на децата са по-високи. У нас учениците от такива семейства са 15% при средно 20% за света. Децата от семейства с ниски възможности (социално слаби) в България са 14%, докато в света с средно 7%.  Между резултатите на четвъртокласници от образовани семейства и тези от семейства с малко възможности е 144 точки.
Има спад също в процента на децата, които са се занимавали с игри с букви и с приказки от ранна възраст. През 2001 г. тези деца у нас са били 62%, докато през 2016 г. техният процент е само 43. В България 8% от четвъртокласниците в ранна възраст никога не са се занимавали в годините преди училището, докато в света такива деца са средно 3%. Но пък се е увеличил процентът на децата, които преди училище често са прелиствали книжки - у нас те са 43%, докато в света средно са 39%.
Значение има и майчиният език. В изследването се посочва, че в семействата на 83% от българчетата се говори на български, а в 6% от тях никога не се говори на официалния език на държавата, в 11% пък се говори само понякога. А пък според отговорите на директорите, за 20% от учениците им българският не е майчин и те показват резултат с около 100 точки по-нисък от връстниците им, които са от български семейства.  Детска градина през 2001 г. за три години и повече са посещавали 57% от българските деца, през 2016 г. - вече 79%. Тези, които са били в забавачка в течение на 1 до 3 години обаче, са намалели от 16% през 2001 г. на 8% през 2016 г., а децата, които не са посещавали детска градина у нас, сега са 3%. Учениците, които заявяват, че обичат да четата, имат с 47 точки по-висок резултат от тези, които не обичат четенето и имат негативно отношение към него.
         


 

Великденската трапеза поскъпва

автор:Дума

visibility 408

/ брой: 77

Рязкото застудяване удари реколтата от череши

автор:Дума

visibility 447

/ брой: 77

Когато ни свърши руския петрол, бензинът поскъпва

автор:Дума

visibility 421

/ брой: 77

България в еврозоната - по-реалистично е през 2026 г.

автор:Дума

visibility 374

/ брой: 77

Извращения

автор:Александър Симов

visibility 441

/ брой: 77

Диверсификация

автор:Мая Йовановска

visibility 411

/ брой: 77

За 10-те постижения след Десети

visibility 398

/ брой: 77

НА ВТОРО ЧЕТЕНЕ И ГЛЕДАНЕ

автор:Лозан Такев

visibility 428

/ брой: 77

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ