26 Април 2024петък04:20 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

На фокус

Концесия на Летище София е престъпление към нацията

Из изказванията на леви депутати (стенограма при приемането на бюджета в НС на 30.11.2017 г.)

/ брой: 239

автор:Дума

visibility 54

БСП предложи чл. 94 от Закона за държавния бюджет да отпадне, тъй като изобщо не бива да има концесия за аерогарата. Това бе отхвърлено от мнозинството. 

ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: На вниманието ни е чл. 94, в който се предлага парите от евентуална бъдеща концесия на Летище София да не отидат в Сребърния фонд, както е по закон, а да останат на разположение в бюджета. Концесията на Летище София, слава Богу, не се случва, но по-важното е да заявя позицията на нашата парламентарна група изобщо дали трябва да се концесионира Летище София.
Ние категорично твърдим, че Летище София не трябва, не може и е опасно за България да бъде концесионирано. Летище София е стратегически обект от българската национална инфраструктура, обект от национално значение, обект, изграден, направен, с терминали, с писти и ще бъде подарен под наем - скрит под формата концесия - на нечия фирма, която само ще калкулира печалби и евентуално някои от тия печалби ще влязат под формата на концесионна такса в бюджета.
Никой от нас няма право в тази зала да залага Летище София на концесия, защото то е работещо предприятие. Летище София е предприятие, което в последните години върви във възходящ тренд по отношение на пътници, печалба, товари и няма как ние тук с вас, събрани 240 народни представители, с едно гласуване на чл. 94 да кажем, че държавата се разделя с това предприятие. Още веднъж казвам, позицията на нашата парламентарна група е, че Летище София трябва да остане държавна собственост, не трябва да се концесионира.
ФИЛИП ПОПОВ: Уважаеми колега Свиленски, Вие заявихте, че се надявате и този път Летище София да не бъде отдадено на концесия. За мое съжаление, трябва да ви опровергая, предвид скорошното гласуване на Закона за концесиите и разпоредбите, които се заложиха там от управляващото мнозинство, именно с цел да се отдаде на концесия Летище София. В Преходните и заключителните разпоредби на този закон имаше едно запитване: защо този закон да влезе по-бързо в сила? За да може по него да се концесионира Летище София. Дебатът ставаше на правна комисия, като там представители на управляващото мнозинство заявиха, че те дори и по стария Закон са съгласни Летище София да бъде концесионирано.
ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ: Да, законът беше променен; да, бързането и в предишния вариант, който беше върнат от президента, и в сегашния вариант е именно заради концесията на Летище София. Защото знаете, 35 години плюс една трета удължаване, това става една безконечна концесия. България се разделя с един от най-важните си стратегически обекти.
ВАЛЕРИ ЖАБЛЯНОВ: Първо, стои един сериозен въпрос: Къде ще стои правителственият самолет? Аз смятам, че в последните дни този въпрос е особено актуален и трябва да се погледне на концесията през друга гледна точка. Защото, ако стои в някоя съседна държава, могат да не му разрешат да излети и тогава ще трябва да пътуваме с влак.
Вторият въпрос, който също е важен. Какво означава да се концесионира летище, което беше построено от държавата? Всички знаете, че терминалите на летището са 10-годишни, инфраструктурата беше построена от Столичната община и метрото беше доведено до летището, тоест всичко беше построено от държавата и сега ще намерим един предприемчив концерн, юнак или който и да било там, който ще обясни как прекрасно може да експлоатира всичко това, още повече че Летище София в момента е печелившо предприятие. С какви аргументи искате да приватизирате Летище София?
Накрая по третия въпрос. Аз не мога да си обясня как може партията, която проглуши ушите на българските граждани, която щяла да ревизира приватизацията, даже да обърне и Конституцията с хастара навънка заради приватизацията, да ни занимава в момента с концесията на Летище София? Как не ви е неудобно, аз не мога да разбера?! На печелившото държавно предприятие! Което означава, че всичко останало са били празни приказки, които ни ги говорите тук и с които заблуждавате цяла България. Категорично сме против приватизацията и концесията на Летище София.
ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Първо, към колегите от ГЕРБ. Мисля, че е крайно време вие да излезете и да обясните кое налага концесията на Летище София, още повече че това е едно печелившо предприятие и печалбата остава в българската хазна или в предприятието, но в крайна сметка на българска територия, а не както тези фирми, на които дадохме и приватизирахме - изнасят своите печалби, за да финансират чешките или германските пенсионни системи.
Второ, летището е част от националната сигурност, колеги. Представете си кой ще бъде този инвеститор, примерно фирма от съседна нам държава - обръщам се към господата "патриоти", така наречени, примерно президентът на тази фирма защо да не бъде господин Ердоган (силен шум и реплики от ОП), който да знае кой влиза и кой излиза от Летище София. Това е част от националната ни сигурност, не е ли така?! Къде ще бъдат нашите служби, питам аз, в този момент? И Вие, патриотите, би трябвало да бъдете твърдо против, защото наистина това летище се управлява по един, меко казано, непрофесионален начин.
Вие трябва да дадете отговор, защото вие сте част от тази схема, а в момента вие управлявате и това са вашите хора. Също така трябва да се знае, че ако наистина искате това предприятие да работи, нека да сложим и професионален мениджмънт. Какво пречи в това? Нека да спрем с източването на Летище София. Но в същото време, когато това е част от националната ни сигурност, и вие, най-вече патриотите, сте готови да си затваряте очите, да го продадете с лека ръка на чуждестранни инвеститори, които няма да вкарат и един лев вътре.
Ние от опозицията сме категорично против. Ние искаме това предприятие да остане българско, да има професионален мениджмънт, а защо не да има и международен конкурс, за да се привлекат най-добрите професионалисти в тази сфера. Но вие трябва да дадете отговор: кое налага именно концесията на Летище София? Чуждестранните инвеститори от съседните държави ще дойдат тук и ще знаят какво се случва на българска територия. Вие в момента ще предадете националния интерес с лека ръка, за жълти стотинки!
ИВАН ВАЛЕНТИНОВ ИВАНОВ: Тук, на тази трибуна, с приемането на този текст, ние не отваряме врата, ние отваряме един портал за концесионирането на Летище София. Съдбата му е решена! Защото в Закона за концесиите, който приехме само преди няколко дни, точно и ясно е казано, че Народното събрание в тази игра не участва. След това гласуване, след приемането на този текст, Народното събрание излиза от играта за концесията на Летище София. Ние само ще следим по медиите и може да задаваме актуални въпроси на министрите. Ние само ставаме свидетели на едно бъдещо престъпление в тази посока. Летище София не трябва да бъде концесионирано.
 

Обществените поръчки над 5 млн. лв. под специален надзор

автор:Дума

visibility 306

/ брой: 79

Забраняват рекламата на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 333

/ брой: 79

Безплатни винетки за електромобилите на инвалидите

автор:Дума

visibility 384

/ брой: 79

Жилищните кредити с нови рекорди

автор:Дума

visibility 316

/ брой: 79

Северна Македония гласува за президент

автор:Дума

visibility 299

/ брой: 79

ЕП прие закон за защита на жените

автор:Дума

visibility 347

/ брой: 79

Хиляди деца в Румъния оставени на бабите

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 79

Накратко

автор:Дума

visibility 255

/ брой: 79

Политически кукувици

автор:Александър Симов

visibility 393

/ брой: 79

Договорът с „Боташ“ е национално предателство

visibility 324

/ брой: 79

Как Йончева забрави "Ало, Банов"

автор:Дума

visibility 339

/ брой: 79

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ