Властта "приземява" до дни и самолетите "Спартан"
МО се нуждае спешно от 17 млн. лв., за да поднови договора за поддръжка на транспортните машини
/ брой: 242
Българските ВВС остават и без транспортна авиация, ако до края на годината държавата не намери 17 млн. лв. за подновяване на договора за поддръжка на използваните и от властта самолети "Спартан". Това предупреди преди дни в парламентарната комисия по отбрана военният министър Красимир Каракачанов. Оказва се, че само един от наличните три "Спартан"-а все още има право да лети, но само до края на годината, когато изтича 4-годишният договор за поддръжката му с италианската компания "Леонардо".
Преговорите с производителя на самолетите все още текат и договорената сума е малко над 17 млн. евро, обясни вицепремиерът на депутатите. Каракачанов каза, че още през юни е поискал тази сума от Министерството на финансите, но още не е получил положителен отговор. Министерството на отбраната пък е разпределило бюджетните си икономии за 2017 г. за "други неща". Депутатът от БСП ген. Славчо Велков попита Каракачанов дали в този случай не може да се разчита на руския Ан-26, но от отговора на министъра се разбра, че от 2017 г. изтичал договорът и за него.
Споразумението за купуване на 5 самолета "Спартан" бе подписано пред 2006 г. за 91,8 млн. евро. След преговори през 2011 г. самолетите бяха редуцирани до три, без МО да дължи неустойки, и окончателната сума по договора за доставка на трите транспортни машини стана 55,8 млн. евро. Предишният договор за издръжка пък бе за 25 млн. евро. "Спартан"-ите се използват често и от правителство, само преди дни с последния oт тях бе изпратена помощ за наводненията в Албания. Използват се и за транспортиране на тежко болни, уреди за трансплантация и дори за пътнически полети. Президентът Румен Радев замина за първото си официално посещение в Брюксел със "Спартан".
Каракачанов съобщи, че в петък министър-председателят Бойко Борисов го повикал да обсъдят възможностите за сключване на договор за поддръжка на транспортните самолети "Спартан". Премиерът поискал догодина да започне и ремонт на сградите на армията, с приоритет казармите на бойните поделения.
Междувременно продължава и сагата с пускането в експлоатация на изтребителите МиГ-29, за които бяха купени нови и ремонтирани двигатели. Все още има проблем с маслата за промиване на двигателите, тъй като Русия е въвела ново изискване за лицензиране, призна Каракачанов. Припомняме, че скандалът около ремонта на МиГ-29 стана повод за безпрецедентен протест на летците от авиобаза "Граф Игнатиево".