29 Март 2024петък09:14 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Живи автодинозаври днес?

Да - със заден мотор и задно задвижване!

/ брой: 18

visibility 772

Инж. Иля СЕЛИКТАР

В наши дни автомобилите със задноторна компановка са редки почти като живи динозаври и достойни за вписване в Червената автомобилна книга. Може би защото тази мода приключи преди половин век. Все пак един или друг автопроизводител се опитва да припалва огъна, създавал е подобни коли, повечето от които се оказват неуспешни пазарно модели. Днес, подобно на Диоген, трябва да ги търсим със свещ посред бял ден, но все пак ги има.
Интересно е да видим защо автомобилите със задно разположен мотор са толкова малко на пазара. Може би защото предното предаване и предният задвижващ мост доказаха с годините практичноста си, надеждноста и удобството за обслужване, давайки и повечко възможности за по-голямо вътрешно пространство. Тези автомобили са по-безопасни за каране, по-малко поднасят на пътя, предлагат и достатъчно добро сцепление с повърхноста на движение. Но автомобилите със заден мотор си имат своите плюсове – по-добре се ускоряват, по-добре спират, по-проходими са и по-добре катерят височини. Те притежават по-голяма склоност към занасяне, нещо пък което радва феновете търсещи повечко адреналин. Затова години наред се смяташе, че това разполагане на мотора е най-добро за спортните автомобили, но сега автопроизводителите намериха за този клас златната среда – средномоторното разположение.
Днес, с едно-две изключения, разполагането на мотора отзад е свързано най-вече с технологична икономичност при супер-малките коли с цел осигуряване на подобрена проходимост и динамичност при ниска мощност. 
И така – при кои съвременни автомобили моторът е отзад? 


Smart Fortwo
Този микроавтомобил се прави от 1998-а година от концерна Daimler, като идеята за него дойде от създателя на часовниците Swatch Николас Хайек. В последното поколение от 2014-а - Smart Fortwo III, двигателят отново е зад задната ос, еднолитров, трицилиндров и много компактен. Собствениците на този типично градски автомобил са много положително настроени – смятат го за надежден, маневрен, динамичен и икономичен, предлагащ много добра видимост. Колата е със задно задвижване и петстепенна кутия.


Tesla Model S
Появилият се преди пет години абсолютно иновативен, скъп и луксозен автомобил Tesla Model S през последните години е и най-продаваният електрокар в света. Двигателят му при базовият вариант е разположен между задните колела и задвижва задният мост. Разполагането на акумулаторите в пода не само прави колата много стабилна, но и отваря внушително вътрешно пространство. Центърът на тежеста е много ниско – на височина от 45 см и леко изместен назад – разпределението на масата е в съотношение 47:53 /предна:задна оси/. Това осигурява отлична управляемост, устойчивост в заводите и способност за много динамично ускоряване. Отзивите за колата са в суперлативи, а единственият недостатък е извън нея - недостатъчният брой зарядни станции.


Renault Twingo 3-о поколение
Третото поколение на маляка Renault Twingo, което тръгна в серийно производство преди три години, предложи революционна промяна в архитектурата си спрямо предишните поколения. Колата се прави от французите в сътрудничество с концерна Daimler. Автомобилът има обща платформа със Smart, в частност задното задвижване и задното разполагане на мотора, който на практика е под пода на багажника, но има собствен оригинален външен дизайн. Премествайки мотора отзад, французите осигуриха на Renault Twingo по-компактни габарити, при по-голямо с 33 см вътрешно пространство. Машината притежава и отлична маневреност – предните й колела могат да се завъртат на 45°. Колата според собствениците си е “ярко емоционална” отвън, тиха, вместителна и икономична. Отбелязва се отличната маневреност, плавното ускоряване и увереното катерене на наклони. И всичко това за приемлива цена. Жалко че не се предлага у нас...


Tata Nano
Този най-евтин сериен автомобил в света /под $3000/, фигурира в Книгата на рекордите "Гинес", но не е много за хвалене, заради на практика нулевия си комфорт и безопасност. Достъпът към двигателя се осигурява след сгъване на гърбовете на задните седалки, самият той е двуцилиндров с мощност 33 к.с. В базовата версия отсъстват колани, външни огледала и уплътнители на вратите. Седалките са тапицирани с евтин дерматин, за климатик, печка и музика да не говорим. Всъщност в Индия колата се предлага като алтернатива на двуколесния транспорт за семейства с невисоки доходи. Но и това не я спасява – продажбите непрекъснато спадат и сега се търси вариант тя да бъде прехвърлена в сектора на електромобилите.


Porsche 911
Този спортен автомобил-легенда е близък “роднина” на легендарния “бръмбар” /у нас костенурка/ на VW. Техен “баща” е прочутият австрийски конструктор Фердинанд Порше, а производството на 911-та тръгва в далечната днес 1964-а година. И при двата автомобила е използвано от самото начало разполагането на двигателя зад задната ос – и в двата модела боксеров с хоризонтално опозитно разполагане на цилиндрите. При “костенурката” е четирицилиндров, при поршето е шестцилиндров. През годините моделът претърпя множество промени, но запази задномоторната си компановка и продължава да се радва на голяма популярност сред феновете на бързите автомобили. Защото, запазвайки “генома” на модела, инжинерите на Porsche успяват да му осигуряват все по-добри технически характеристики.
Независимо, че всички останали производители на спортни автомобили се отказаха от разполагането на двигателя отзад, Porsche 911 година след година успява да се доказва в автомобилните състезания и да запазва гордоста си на един от най-бързите автомобили в света. Мнозина наричат модела чудо на немската автопромишленост, което непрекъснато доказва на високо ниво идеята, че и разполагането на мотора отзад има право на съществуване и в модерните ни времена. Собствениците на Porsche 911 във всичките му поколения са били и си остават влюбени в колата си хора, държащи на невероятното й ускоряване, отличната й управляемост, надеждност и динамичност.
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 476

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 490

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 450

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 531

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 452

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 450

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 405

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 515

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 523

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ