БСП даде ултиматум на Ивайло Московски
Настояваме да бъде освободено цялото ръководство на БДЖ, заяви Георги Свиленски
/ брой: 20
Срок от 24 часа, в които да бъде отстранено цялото ръководство на БДЖ, поставиха вчера от БСП на транспортния министър Ивайло Московски. Ако той не се съобрази, социалистите ще настояват за оставката му. Това обяви вчера зам.-председателят на ПГ "БСП за България" Георги Свиленски. До ултиматума се стигна след телевизионен репортаж вчера, посветен на нарушения в железниците, свързани с графика на машинистите, ремонтите и прословутия футболен отбор.
БСП настоява Сметната плата да направи одит на БДЖ, а Инспекцията по труда да провери работното време на машинистите.
Свиленски се възмути, че медиите продължават да показват проблеми в БДЖ, за които БСП е предупредила още през 2016 г. Той вметна, че на пресконференция в централата на БСП до него тогава са седели двама служители на БДЖ, които дали конкретни примери за нарушенията. И двамата вече не работят в държавното дружество. "Тогава изнесохме същите факти, които продължават и до днес, включително за наличието на футболисти в БДЖ. Защо БДЖ поддържа футболен отбор", попита народният представител. На негов въпрос през 2016 г. Московски отговаря, че не знае за отбора. Две години по-късно, макар да е информиран, все още не е предприел нищо.
"Корупцията продължава да съществува във всяко държавно дружество. С този проблем ще трябва да се борим всички заедно и като общество, и като политически представители", смята депутатът. Свиленски бе категоричен, че не може в XXI век служители да бъдат заплашвани с "мъртъв си", защото са се осмелили да дадат сигнал за корупция. Народният представител се закани левицата да защитава всеки заплашен служител.
Колегата му от БСП и парламентарната транспортна комисия Димитър Данчев също отбеляза, че социалистите многократно са задавали въпроси, свързани със състоянието на БДЖ както чрез парламентарния контрол, така и в комисия. "Стана печално известно, че служители работят много часове извън допустимата норма, че има некачествени ремонти, спрени влакове. На фона на всичко това БДЖ поддържа един футболен отбор, което за нас е недопустимо и необяснимо", възмути се той.
Бившият изпълнителен директор на БДЖ Християн Кръстев смята за недопустимо машинистите да имат толкова много работни часове. Това е равносилно на самоубийство или убийство на самите пътници, които се возят във влаковете, категоричен е експертът. Той опроверга изпълнителния директор на БДЖ, който твърди, че от десетилетия ремонтите се извършвали като сега. "Тези ремонти се извършват по договор, който е подписан през 2016 г. Никога преди това такива ремонти в БДЖ не са извършвани", отсече Кръстев. Той обясни какъв е принципът на ремонтите сега, а именно - в депо на БДЖ, с персонал на БДЖ, с техника, оборудване и пари на БДЖ, а накрая се плаща на частна фирма.
На извънредна пресконференция Московски обяви, че си носи оставката в джоба, но не намира повод да я подава, нито да иска такава от колегите си. Той отново се впусна да обвинява, че БСП е виновна за проблемите на БДЖ, макар левицата отдавна да не е на власт. "Думичката "ремонти" е манипулативна и невярна. Това са локомотиви от 43 и 46 серия и минават минимално санитарно обслужване - т.е. козметични неща, които могат да бъдат коригирани", опита да се оправдае той. Заради БСП България нямала завод за ремонти.