09 Май 2024четвъртък20:34 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

В артистичната аура на фамилната традиция

Изложбата "Поколения" в галерия "Контраст" представя баща и син Харалампиеви

/ брой: 27

visibility 29

Проф. Аксиния Джурова

    В един разговор с Христо Харалампиев по повод поколенията и родовата приемственост той каза: "Ако децата в едно семейство не са запознати с изкуството, те си остават еднопластово развити." Това не се отнася за семейството на Христо, в което изкуството е било органична част от всекидневието. Баща му е завършил живопис при Илия Петров, макар че след това се реализира в друго поприще, за да стане един от най-известните български хореографи. След тази среща с Христо се замислих, че сред художествената гилдия имаме редица примери на приемственост в занаята и в посвещението на изкуството, именно затова темата "Поколения" ме заинтригува и решихме да започнем поредица от изложби, в които да представим подобни фамилии в галерия "Контраст", без да смятам, че не е имало прецеденти преди това, напротив.
    Разликата между Христо Харалампиев (1953) и сина му Кирил (1981) е близо 30 години. В нашето динамично време това се равнява на три поколения. Какво е това, което ги свързва и разграничава?
Спомням си първите стъпки на Христо след академията в края на 70-те години, когато още чиракуваше в ателието на Валентин Старчев, бързото му освобождаване от академичното щудиране и изработването на свой стил през годините, разпознаваем и оригинален. Творбите му в областта на триизмерната скулптура бяха в традициите на чистата пластика, позната от Любомир Далчев, Величко Минеков и Валентин Старчев, макар че в тях по-експресивната форма, разнообразена в изказа чрез съчетанието на керамика с метал или стъкло, белязаха неговата оригинална преработка на познатото в тази област.
В ниския релеф обаче Христо Харалампиев определено си извоюва приоритетно място. Той бе този, който въведе и утвърди у нас, равноправно с останалите жанрове в изкуството, пластичните възможности на ниския релеф. Започвайки със своите повествователни пана, той успя да преодолее липсата в нашето изкуство на подобна традиция, както тя например е развита на базата на Античността и Ренесанса в Италия, и фактически превърна своите пространствени диптиси и триптиси не в декорация към интериора, а ги разви като самостоятелен жанр със своя собствена функция и пластика. Пластика, която разчиташе на променящата се игра на светлината върху тънкия релеф на бронзовата повърхност, чрез която се изваждаха или потъваха определени епизоди от сюжета. В част от тях, към тази изконна игра на светлина и сянка се прибави и търсеният ефект от позитива и негатива в двете крила на композициите, нещо, което той накрая използва и в пластиките от стъкло, разчитайки на ефекта от разглеждането им от двете им страни. В последните години Христо Харалампиев допълни своя език, вкарвайки деликатно фрагменти от ажурна материя, чрез които постига търсена декоративност, без да излиза от своето разбиране за пластичност. В тази насока е и сполучливото използване на цветната патина, подсилваща експресията на творбите му.
Така, смея да твърдя, че с новите бронзови картини-релефи, безпрецедентни в нашето изкуство, Христо Харалампиев успя не само да извоюва полагащото им се самостойно място като жанр, но и чрез тематичните разработки - серията за кръстопътния човек на ХХ век, разпънат, мултиплициран, разпокъсан от своите собствени екзистенциални проблеми и дебнещите го отвсякъде опасности, женски и мъжки торсове, да ги наложи недвусмислено като успешен опит за разширяване на изразните възможности в пластичната култура у нас.
    Когато видях в ателието плътните, наситени цветово платна на Кирил Харалампиев и тези в духа на лиричната абстракция, си помислих, че той - синът, е избрал това поприще в изкуството с цел да се разграничи от баща си. Но един внимателен поглед и кратък разговор бе достатъчен, за да се убедя, че това е по-скоро въпрос на вътрешен, чисто негов избор, отговарящ на една малко необичайна за съвременниците му чувствителност, духовна нагласа и премереност в контактите и в осмислянето на света.
    Не бях учудена от това, че Кирил Харалампиев избягва показните названия на работите си извън техния жанр - пейзажи. Не ме изненада и съзнателното бягство от конкретика и демонстративност в предмета на живописване, а афинитетът му към класическите похвати при изграждането на картините. Това е живопис, правена сръчно с четка, т.е. с ръце. И не само това. Картините му показват умело владеене на експресивната сила на цвета сам за себе си, както в дисонансите, така и в монохромни съчетания в зависимост от състоянието в природата, отговарящо и на неговото собствено преживяване и търсена съзнателно хармония. В тази насока уроците на неговия учител от академията Валентин Колев не са отишли напразно. За мен не по-малко привлекателни са и големите му, изпълнени със смесена техника, импресии, в които е даден простор за различни интерпретации в зависимост от интелигентността на зрителя и неговото емоционално състояние.
    Съпоставката "баща-син" (бащи-деца) показва, от една страна, континуитет в продължението на артистичното поприще на фамилията Харалампиеви, при запазване на всеки от тях на параметрите на собствената творческа свобода. От друга, творбите в експозицията разкриват влизане духа на времето, в което те са създадени, но без стремеж към екстравагантност, а чрез вродена и у двамата чувствителност и деликатност, резултат от натрупване и интелигентност, формирани в артистичната аура на фамилната традиция.

Изложбата в арт салона на ул. "Цар Самуил" 49 се открива на 13 февруари в 18.30 ч. и може да се разгледа до 4 март.



Христо Харалампиев,
Фигура, бронз


Кирил Харалампиев,
Пейзаж, маслени бои, платно

 

Защитихме хората с реални действия

автор:Дума

visibility 346

/ брой: 85

"БСП за България" с № 24 за изборите

автор:Дума

visibility 377

/ брой: 85

БСП постигнахме конкретни резултати за хората в 49-ото НС

автор:Дума

visibility 412

/ брой: 85

Бивша манекенка пое шефското място на фонд "Земеделие"

автор:Дума

visibility 460

/ брой: 85

Розоберът подрани заради топлото време

автор:Дума

visibility 351

/ брой: 85

"Райънеър" започва да лети до пет нови дестинации

автор:Дума

visibility 374

/ брой: 85

Сърбия и Китай засилват сътрудничеството си

автор:Дума

visibility 383

/ брой: 85

6 страни от ЕС зачели иногурацията на Путин

автор:Дума

visibility 445

/ брой: 85

"Алтернативата" е опасна за демокрацията

автор:Дума

visibility 378

/ брой: 85

Накратко

автор:Дума

visibility 350

/ брой: 85

Фашизъм в действие

автор:Александър Симов

visibility 424

/ брой: 85

Жестоката реалност

visibility 367

/ брой: 85

Пари връщате ли?

автор:Таня Глухчева

visibility 360

/ брой: 85

Късата памет на историята

автор:Боян Бойчев

visibility 401

/ брой: 85

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ