24 Април 2024сряда06:14 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Най-търсените автомобилни екстри

/ брой: 28

visibility 1236

Инж. Иля СЕЛИКТАР

Цифровите технологии и новости в автомобилите навлязоха толкова бързо и станаха толкова привични, че едва ли има нещо, което днес да ни учуди в тази посока. Дори и най-модерното направление – автономното или още роботизирано управление на колата без намесата на водача. Електронните системи са нещо, без което днес не можем да си представим автомобила. Но както навсякъде и сред тях има по-търсени и не чак толкова. Ето някои от любимците на купувачите.


Система за предупреждение за удар
Тази технология е относително нова, но успя да намери сериозен брой почитатели, което не е за чудене. Защото да ви предупредят предварително, че може да се ударите с преден автомобил или друго препятствие на пътя, определено е нещо ценно. Когато колата се приближи опасно близко до подобно препятствие, системата веднага предупреждава със звуков и светлинен сигнал и ако водачът не реагира, задейства системата за автоматично екстрено спиране. В последно време с такава система започнаха да оборудват дори и т.нар. бюджетни/евтини модели. Важността на тази опция се потвърждава и от провежданите краш-тестове, които вече включват и оценка ефективността на системата. За да получи висша оценка моделът, системата трябва да работи идеално.


Заден парктроник
Тази технология отдавна, положително и стабилно се оценява от автомобилистите, а популярноста й не намалява с годините. Тя е особено полезна за дамите и новаците зад волана, които не чувстват добре габарита на колата си. Благодарение на използвания звуков сигнал при приближаването на невидимо препятствие отзад се запазват боята на автомобила и целостта на задните му части. Задният парктроник често върви в комплект със система за автоматично аварийно спиране при каране назад. Тази система защитава най-вече пешеходците, оказали се в сляпата зона в погледа на водача. Още по-добре работи парктроникът в комбинация с камера за гледане назад. Очаква се скоро в Евросъюза тази камера да стане задължителна за новите леки автомобили, а в Щатите това изискване е вече в сила от миналия месец.


Предни фарове за мъгла
Тази опция не е сред “умните” и напредничавите, но ползата й е безспорна. Особено популярни са фаровете за мъгла в регионите, където често вали дъжд или сняг. В сложните метеорологични условия светлината на обикновените фарове се отразява и разсейва от капките и снежинките, а това не е от добра полза на пътя. Освен заради практичността им, фаровете за мъгла се използват в автомобилите и заради естетични съображения. Снабдените с тях модели изглеждат по-стилни и по-скъпи.


Система за контрол на слепите зони
Колкото и да е идеално направен един автомобил, то той не минава без слепи зони. Винаги ще се намери сектор за наблюдение, който не може да се види в огледалата от водача. Тук на помощ идва системата за контрол на слепите зони, която може да ви предпази от неприятно изникване на автомобил, откъдето не го очаквате или не виждате. Ако внезапно ви изчезне от огледалата съседен автомобил, движещ се около вас на пътя, технологията ще ви предупреди, че той още е там и ще ви предпази от опасна маневра. Тази система е сред по-новите и не е сред най-евтините. Но дори и това не бива да ви плаши, защото ако я няма и се случи нещо от този сорт, цената на ремонта ще ви струва далеч повече от нейната.


Круз-контрол
Тази функция е налична от доста време, но също не губи популярност, напротив. Вече е налице за всякакви автомобили, докато преди беше достъпна само за колите от премиум клас. С годините тя се развива, стана и адаптивна. Това означава, че колата не само поддържа зададената й скорост, но и автоматично я намалява при нужда. Последното засега все още е достъпно за скъпите автомобили, но полека-лека неминуемо ще влезе и в по-долните пазарни класове.


USB-портове
Преди десетина година тяхното наличие в колите беше немислимо. Полека, обаче и те навлязоха в колите, естествено първо при скъпите модели. Но постепенно започнаха да стават достъпни и за по-евтините автомобили. Наличието им днес в колата не учудва, дори напротив – по-скоро учудва отсъствието им. През тях се включват личните лаптопи, таблети и телефони към инфотеймънт системата на автомобила, може да се слуша музика, да се гледа филм или да се използват различните приложения. Също така да се дозаредят смартфоните и други електронни устройства. Реално погледнато, днес именно USB-портовете са и най-популярната опция в автомобила.


LED-светлините - плюсове и минуси
Светодиодните технологии са от десетина години на пазара. Първоначално скъпи и ексклузивни, но вече с все по-голяма разпространение и с все по-приемлива цена. Днес подобно осветление се ползва в бита, на улицата и в автомобилите. Интересно е да видим какви са неговите плюсове и минуси при колите.
Преимуществата на LED-фаровете са налице и на първо място сред тях е икономичността – те почти не потребяват енергия и заради това са без алтернатива за електромобилите и хибридите, където всеки “грам” енергия е от решаващо значение.
От гледна точка на екологичността светодиодите също са добри – заради ниския си разход на енергия не увеличават разхода на гориво. В мащабите на един автомобил икономията е малка, но в глобален мащаб е осезаема. Огромен плюс е добрата осветеност на пътя, която осигуряват. Разликата с ксеноновите фарове не е чак толкова голяма, но светодиодните фарове могат да се адаптират спрямо  условията на движение.
Третият несъмнен плюс на светодиодите е дълговечноста. На теория са практически вечни – животът им е от 25 до 50 хиляди часа, което в стотици и хиляди пъти надвишава дълговечноста на халогенните лампи с техните 500 часа, и на ксеноновите с дълготрайността им до 2500 часа.
Сред минусите можем да посочим студения спектър на излъчване, докато в лошото време – дъжд и сняг, за предпочитане е по-топлият. Но този минус не е само техен, но и на ксенона, и на обикновените халогени с повишено светлоотдаване.
Главният проблем на автомобилните фарове е в това, че повечето от тях са неразглобяеми и не могат да се заменят един или двата изгорели диода, а трябва да се дават пари за нов комплектен фар. Основната причина за изгарянето на светодиодите в колите е прегряването им. За да се осигури добра осветеност, те трябва да са по-мощни от битовите светодиодни лампи с техните 7215 Вт, което пък налага да им се осигури отделна система за охлаждане.
Може да се повреди и блокът за управление на светлините. Това не е честа случка, но ако стане, следва сериозно бъркане в джоба.
Друг недостатък на светодиодните фарове е в това, че при работа те почти не се нагряват. При снеговалеж няма стопяване и светлините се покриват с ледена коричка, особено в задната част на автомобила.
Tака или иначе, независимо от тези недостатъци, светодиодните фарове получават все по-голямо разпространение, дори и при автомобилите от пазарните С и В-клас. Вече много често светодиодната оптика се монтира в колите като базова комплектация, така че не ни и остава възможност за избор.
 

Великденската трапеза поскъпва

автор:Дума

visibility 408

/ брой: 77

Рязкото застудяване удари реколтата от череши

автор:Дума

visibility 447

/ брой: 77

Когато ни свърши руския петрол, бензинът поскъпва

автор:Дума

visibility 421

/ брой: 77

България в еврозоната - по-реалистично е през 2026 г.

автор:Дума

visibility 374

/ брой: 77

Извращения

автор:Александър Симов

visibility 441

/ брой: 77

Диверсификация

автор:Мая Йовановска

visibility 411

/ брой: 77

За 10-те постижения след Десети

visibility 398

/ брой: 77

НА ВТОРО ЧЕТЕНЕ И ГЛЕДАНЕ

автор:Лозан Такев

visibility 428

/ брой: 77

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ