Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

22 Септември 2018 | Събота
 
вход регистрирай се

На първа страница

Интервю

Проф. Румен Гечев:

Хаосът в бизнес средата придобива лавинообразен характер

Новата наредба за касовите апарати и фискалните принтери ще натовари бизнеса с нови, недостатъчно обосновани, разходи, които могат да достигнат половин млрд. лв., казва депутатът от БСП за България

Мая Йовановска

20. Февруари 2018 , брой: 35   568   0
Снимка

Снимка Благовеста Цветкова

Румен Гечев е роден през 1956 г. в Червен бряг. През 1980 г. завършва политическа икономия във ВИИ "Карл Маркс" (днес УНСС), където започва да преподава в Катедрата по политикономия и военна икономика. Специализирал е икономика в Илинойския щатски университет (1987-1988), Университета "Теймс Вели" (1993) и Аризонския университет (1993). През 1995-1997 г. е зам.-председател на МС и министър на икономическото развитие в правителството на Жан Виденов. След това се оттегля от политическия живот и продължава да преподава в УНСС. Депутат от БСП в 37-то, 42-то, 43-то И 44-то Народно събрание. Член на парламентарните комисии по бюджет и финанси и по икономическа политика и туризъм.

"В българския бюджет няма да влязат 10 млрд. лв., които отиват в джобовете на крадци на ДДС, на фирми от сивата икономика, на корумпирани държавни служители и политици"

- Проф. Гечев, управляващите през последните две години отчитат "огромни успехи" в работата на данъчните, включително и с въвеждането на онлайн връзка на касовите апарати с НАП, а се оказа, че между 30 и 70% от оборотите изобщо не се отчитат.
- Европейските стандарти са надежден критерий за оценка работата на нашата данъчна администрация. Средно в ЕС над 45% от БВП минава през бюджетните приходи и разходи. В началото на сегашния мандат на ГЕРБ и техните сателити този процент бе малко над 37, а са заложили в бюджетите 2018-2019 г. да слезе до нива от 35%. С други думи, управляващите се движат в обратна посока на другите страни от Съюза. Имайки предвид, че БВП тази година ще бъде около 100 милиарда лева, това означава, че по същите европейски стандарти в българския бюджет няма да влязат 10 милиарда лева. Това е колосална сума, с която само за няколко години могат да се направят чудеса в областта на образование, здравеопазване и национална сигурност. Но вместо това парите отиват в джобовете на крадци на ДДС, на фирми от сивата икономика, на корумпирани държавни служители и политици. Та това са "огромните" успехи на управляващите. Събират най-малко от БВП в сравнение с партньорите ни от ЕС, последни са по жизнен стандарт и заемат категорично първо място по сива икономика и корупция. И това не са оценки на опозицията, а на авторитетни агенции и аналитични центрове от Западна Европа и САЩ. Няма съмнение, че това е и основната причина да не ни приемат в Шенген.
- Явно голяма част от информацията, станала известна по време на заседанието на бюджетната комисия, която е, меко казано, скандална, е изненадала не само опозицията. Има ли някаква яснота колко време е продължило това изтичане на средства и с колко е ощетена държавата.
- Най-скандалното е, че управляващите продължават с практиката си да внасят за обсъждане проектозакони без разчети за ефекта на въздействие от тези закони. Случвало се е да се предлагат нови закони или поправки на закони без нито едно число в мотивите на вносителите. Възраженията ни, че така се нарушава правилникът на Народното събрание и че се приемат огромни рискове, не дават резултат. Мнозинството на управляващите си гласува всичко, което те внасят, независимо от нашите аргументи и в противоречие на здравия разум. И резултатите са налице. По този казус изведнъж установяваме, че министърът на финансите е издал нова наредба за касовите апарати и фискалните принтери, с която ще натовари бизнеса с нови, недостатъчно обосновани, разходи, които според експерти могат да достигнат половин милиард лева.
Традиционно вносителите от МФ не бяха си направили труда да обяснят в мотивите си защо се сменят съществуващите устройства и съответните софтуерни програми. Защо е допуснат пробив в тяхната надеждност, в какъв размер е този пробив, каква е отговорността на фирмите доставчици на устройствата и програмите за ползването им, каква е отговорността на самото Министерство на финансите, което е направило заданието на тази обществена поръчка, и т.н. Скандално е също така, че се направи опит да се прокарат тихомълком законови промени едва на второто четене на проектозакона и то в заключителните му разпоредби. Само че номерът не мина и крайното решение беше отложено за следващото заседание.
- Основният проблем с фискалните устройства ли е свързан или става въпрос за проблем в системата на НАП? От друга страна, каквато и да е причината или причините, за всичко би трябвало да е отговорна именно НАП.
- Разбира се, че отговорността е на НАП и МФ. Нали те до онзиден твърдяха, че жънат нечувани успехи в събирането на данъци и са смачкали сивата икономика. И изведнъж, касовите апарати не работели и/или са обект на масови манипулации. А къде е отговорността на тези, които са избрали тези апарати, кога са тествани, имали ли са гаранции за надеждност, има ли неустойки в договорите с доставчиците, правени ли са опити да бъдат отстранени установените недостатъци и надеждност? Това са все въпроси, на които съответните институции дължат ясни и конкретни отговори.
- Другото също скандално са промените, с които се изисква пълна подмяна на касовите апарати от бизнеса, което обаче е крито като информация досега, а има срокове?
- Хаосът в бизнес средата придобива лавинообразен характер. Управляващите непрекъснато променят законите и нормативната уредба. Понеже приемането им е необмислено, без разчети за въздействие, в понеделник приемат закон и в петък вече се внасят поправки. Няма разчети, няма логични мотиви, по правило липсва съгласуване с представителите на фирмите и институциите, които ще изпълняват законите. И вижте един от парадоксите: всички, регистриращи се, продавачи от сега до края на годината ще трябва да си купуват от "сегашните" данъчни устройства. И само след няколко месеца ще трябва да ги изхвърлят и да купуват нови. Или какво, до края на годината да замразим регистрацията на нови фирми? Ами има стотици и хиляди фирми, които са закупували от "обречените" устройства през миналата година или през първите месеци на тази година. На тях кой ще им плати загубите? И тук евентуалният отговор, че това е заради борбата срещу данъчните измами, няма да е приемлив, ако управляващите не посочат къде са списъците на фирмите измамници, дадени ли са на прокурор, какви са резултати, каква част от нанесените загуби за хазната са възстановени? Едва ли ще е изненадващо, ако се окаже, че въобще няма такива списъци и че няма осъдени. Между впрочем, не каза ли преди година-две премиерът, че е заловена контрабанда за над два милиарда лева? Но остана митична загадка как така има контрабанда за милиарди, но няма контрабандисти, по-точно нито един конкретен контрабандист, нито едно дело, нулев резултат.
- Колко средства ще са необходими на бизнеса, за да си купи нови апарати, правени ли са подобни разчети, преди наредбата да бъде подписана?
- Представителите на НАП с неохота трябваше да отговорят на уточняващите ни въпроси. Според тях става дума за около 400 хиляди устройства: касови апарати и така наречените фискални принтери. Също според тях цената им е поне по 250-300 лева. Това прави около 120 милиона лева само за устройствата. Има предварителни оценки на експерти от бранша, които твърдят, че цената на софтуерните програми ще бъде няколко пъти по-скъпа от самите устройства. Всъщност очевидно е, че ще трябва да се промени и оборудването на НАП. Общите разходи ще са в стотици милиони левове. И всичко това искаха да прокарат тихомълком, в края на заседанието на бюджетната комисия. Хитро, коварно, но не мина номерът, поне засега.
Ако парламентарната комисия по бюджет и финанси си е на мястото, тя трябва да откаже предложените законови изменения и да накара министъра на финансите да спре новата Наредба и да ни представи точни разчети, така, както го задължава законът. На последното ни заседание предложих да бъде поканен министър Горанов да отговори на тези, а и на други въпроси, свързани с текущата фискална година. Още повече, че той отдавна не е идвал в комисията да отговаря на наши въпроси. А трябва, защото такъв е правилникът на нашата работа, такива са и принципите на демокрацията.
- Доколкото стана известно, не само нови средства ще трябва да се вложат от предприемачите, а има и нови изисквания точно какъв да бъде софтуерът, за да може да става отчитането в НАП. Възможно ли е да се окаже, че устройствата само на една фирма ще отговарят на всички изисквания?
- Във вашия въпрос прозират основателни съмнения. Да, може да се окаже, че само няколко фирми ще могат да отговорят на условията на предстоящата обществена поръчка. Въобще няма да се изненадам, ако приближени на властта фирми вече знаят тези условия. А кой знае, може и самите те да ги пишат. Нагледали сме се на нагласени конкурси и на фирми-шампиони, печелещи всякакви поръчки, във всякакви сектори и региони на страната. Не е ли факт, че една дебела сянка тегне върху повечето от тези поръчки? Този път златният дъжд ще е за сметка на бизнеса, въпросът е дали той ще приеме безропотно този факт или ще попита докога ще плаща за несъвършенствата в данъчната система и неспособността или нежеланието на администрацията да работи по "европейски".

 

 

Апис
Всички права запазени "ДУМА"