Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

20 Юни 2018 | Сряда
 
вход регистрирай се

Неделник

Палитра

Забравеният Константин Гърнев

Изложба по повод 125-годишнината на художника

Дума

2. Март 2018 , брой: 43   109   0
Снимка


Голямата изложба на художника Константин- (Кочо) Гърнев (1893-1966), подготвена от екипа на галерия "Виктория" и Националната галерия, представя забравен художник, непознат за широката публика.
Повече от осемдесет години след първата му самостоятелна изява в България и след блестяща кариера в Европа, Константин Гърнев "се завръща" в родината със 112 маслени картини. Фактът, че  живее в Германия, а след смъртта му пластичното му наследство остава там, предопределя епизодичното участие на негови работи у нас. Щастливият случай картините да се завърнат в България прави тази изложба уникална. Тя експонира за първи път в неговата цялост творчеството на Гърнев, създадено след втората половина на 1940-те г.
По повод 125-годишнината от рождението на Константин Гърнев собственикът на галерия "Виктория" Павел Тодоров дарява за колекцията на Националната галерия едно от малкото запазени ранни произведения на художника - "Октобърфест" от 1930-те г. Платната може да се видят до 25 март в Двореца, пл. "Княз Aлександър I".
Гърнев е роден на 18 януари 1893 г. в благоевградското село Либяхово (днес Илинден). Между 1912 и 1921 г. учи с прекъсване в Рисувалното училище в София. По време на Първата световна война е командирован като военен художник. През 1922 г. заминава за Германия и се установява в Мюнхен, където живее до края. Приет е за студент по живопис в Мюнхенската художествена академия, където става ученик на проф. Херман Грьобер и проф. Франц фон Щук. През 1934 г. подрежда първата си самостоятелна изложба у нас, открита от проф. Иван Лазаров в галерия "Преслав" в столицата. Като задочен член на Дружеството на новите художници в България, той изпраща свои картини за участия в общите експозиции в София. През 1940 г. Гърнев подрежда представителна изложба в галерия "Ленбах" (най-голямата частна галерия в Мюнхен), преминала с шумен успех. По-голямата част от творчеството на художника е унищожено при бомбардировките над Мюнхен по време на Втората световна война. След 1945 г. той продължава да  участва в художествения живот на Германия.
                                   

 

 

Апис
Всички права запазени "ДУМА"