26 Април 2024петък14:30 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Христо Проданов:

Лобистки интереси прозират в Закона за застрояване на София

Инвеститорските апетити към градинки и зелени площи ще продължат, казва депутатът от "БСП за България"

/ брой: 65

автор:Деси Велева

visibility 95

ХРИСТО ПРОДАНОВ е роден на 24 март 1977 г. в Панагюрище. По образование е минен инженер, завършил е Минно-геоложкия университет в София. Има магистърска степен по индустриален мениджмънт. Депутат от ПГ на "БСП за България" в 44-то НС. Член е на парламентарната комисия по икономическа политика и туризъм.

"Промените бяха направени, за да се гасят пожари, които се разпалиха с множеството протести на граждани"

- Г-н Проданов, при приемането на промените в Закона за устройство и застрояване на София преди седмица се появиха много въпросителни относно ползата, която те ще донесат за града. Как ще оцените основните положения, които уреждат измененията за бъдещата визия на столицата?
- Тепърва предстои да се види какви ползи ще има от промените в закона. По-скоро съм скептичен, защото всички действия на управляващите от ГЕРБ бяха на парче. Истината е, че промените бяха направени, за да се гасят пожари, които се разпалиха с множеството протести на граждани в районите на "Младост", "Триадица" и "Лозенец". Хората нееднократно изразиха недоволството си от появата на небостъргачи и от застрояването на зелени площи.
Колкото до бъдещата визия на София, в случая изобщо не може да става дума за някаква визия. Защото визията за развитието на град се задава в Общия устройствен план. Там се представя виждането на управляващите за града и как той трябва да се развие.
Преди 1989 г. този закон е бил проста наредба, която е регламентирала как трябва да се изпълняват Общият устройствен план (ОУП) и разпоредбите в Закона за устройство на територията. В следващите години управляващите общината от СДС и ГЕРБ я превърнаха в закон и чрез него се опитваха да влияят, да променят ОУП и ЗУТ. Именно Законът за устройство на територията е законът на законите за урбанизираните територии - не само в София, но и в цялата страна. Липсата на визия създава хаос.
- Като спорен бе поставен въпросът с разрешението за строеж на високи сгради около някои метростанции. Какво доведе до налагането на този текст?
- С приетите изменения в централната градска част височината на сградите не трябва да надвишава 50 м. Изключение има само за 400-метров периметър около метростанциите в "Триадица", "Младост", "Лозенец" и "Изгрев". Това изключение за мен е пълен нон сенс. Вносителите от ГЕРБ мотивират тези свои предложения с идеята, че така би се намалил трафикът в района. Според тях в новопостроените високи бизнес сгради около станциите ще работят много хора, които няма да пътуват с автомобилите си, а ще ползват метрото. От ГЕРБ обаче не отговориха на въпроса ни какво ще правят онези, които живеят в райони без метро например.
В София вече има пример, който ясно показва, че местоположението на няколко офис сгради до метростанция не гарантира слизането на хората от автомобилите и използването на метрото. Става дума за станция "Интер Експо център - Цариградско шосе". Тя се ползва от живеещите в "Дружба", или от онези, които пътуват извън София в близките села, а не от работещите във високите околни сгради. Така че в този текст подозирам лобистки интереси, които рано или късно ще излязат наяве.
- Според първоначалните намерения на Столичната община и на главния архитект Здравко Здравков трябваше да се обособят две зони за високо строителство със самия закон.
- Предложението да не се определят сега конкретни зони за високо строителство беше наше, на депутатите от БСП, което управляващите приеха. Главният архитект на София Здравко Здравков първоначално предложи двете зони да са при Околовръстния път в "Люлин" и при "Цариградско шосе" в "Младост". Видно е за всички, особено за хората, които живеят и работят в "Младост", че нито пътната, нито инженерната инфраструктура издържат на това натоварване, особено след появата на Бизнес парка. Сега строят небостъргач на мястото на бившия магазин "Аско Деница". Всичко това допълнително ще затрудни живота на хората в района. Освен това, щеше да се запуши "Цариградско шосе". Затова беше пълно безумие да правят там т.нар. сити, или зона с високо строителство. Доволни сме, че нашето предложение беше прието и зоните ще бъдат отразени първо в изменението на ОУП и ще бъдат приети от Столичния общински съвет. От БСП ще настояваме зоните за небостъргачи да са различни от сега предложените.
За съжаление, беше отхвърлено друго наше предложение. Депутатите от ГЕРБ приеха в заключителните разпоредби, в параграф 27, да се даде възможност на Столичния общински съвет с обикновено мнозинство да променя предназначението на голяма част от зелените площи и те да могат да стават зона за строителство. Ние сме категорични, че този текст отваря врата за корупционни практики и дава прекалени правомощия на Столичния общински съвет.
- Къде трябва да се обособят такива зони?
- София трябва да се развива по продължението на "Ботевградско шосе", след районите "Левски" и "Подуяне". Изходът на София към магистрала "Хемус" е подходящ и е напълно възможно да се развиват нови квартали. Там изграждат и третия лъч от метродиаметъра, а това ще позволява и на хората, които работят и живеят наоколо, да се придвижват и с метро. Районът, който сега не е много привлекателен, може да стане атрактивен, след като се направят необходимите инвестиции, но най-вече да се инвестира с мисъл и да има разумно планиране. Това е оптималният вариант за развитие и разширение. Защото районите на "Младост", "Дружба" и "Люлин" са презастроени и пренатоварени. 
Типичен пример за хаос през последните 15-20 години са нововъзникналите квартали по Южната дъга на София - "Манастирски ливади" и "Кръстова вада". До 1989 г. там беше забранено всякакво строителство. Тогава имахме зелена връзка от планината Витоша през Южния парк до центъра на София и бул. "Витоша". По този път идваше свежият въздух от планината и минаваше през целия град. Сега високите, а и ниските сгради, които построиха безразборно, спират притока на свеж въздух и това допринася в София да има сериозно превишаване на нормата на фини прахови частици във въздуха.
- До какви други проблеми доведе безразборното строителство особено на нови квартали?
- До пренаселване, което влече след себе си редица проблеми. В тези квартали изградиха много блокове, инвеститорите реализираха своите печалби. В комплексите като "Манастирски ливади" се настаниха хиляди семейства. Това са основно млади хора с малки деца. Те имат нужда от детски градини и училища близо до домовете им. Тъй като в тези новоизградени жилищни комплекси, в резултат на безхаберието на Столичната община, няма изградени такива учреждения, хората започнаха да записват децата си в съседните квартали. Това създаде проблем на жителите им - за пример мога да дам "Гоце Делчев", "Стрелбище", "Иван Вазов"... Оказа се, че детските градини и училищата там не могат да осигурят достатъчно места. Децата на хората от тези квартали оставаха извън заведенията и това логично доведе до напрежение. Йорданка Фандъкова вече три мандата е кмет на София, а проблемите с недостига на места в яслите и детските градини става все по-голям. Непрекъснато се хвалят, че откриват градини, а проблемите и напрежението сред гражданите растат. Колко години още ще трябват на кмета, за да се справи!?
В последно време и държавата, и Столичната община абдикираха от задълженията и отговорностите си. Това доведе до хаоса, на който днес вече сме свидетели. Те са длъжни да регламентират обществените отношения. А не да оставят всичко в ръцете на лобистите. За съжаление, през последните 30 години под управлението на различните СДС-та и ГЕРБ хаосът стана нетърпим. Затова расте недоволството на столичани и броят на протестите им.
- Все пак промените в закона осигуряват ли правила за всички зони, в които досега липсваха ограничения за височината на сградите, както обещава вносителят?
- За правила е трудно да говорим, по-скоро въвеждат само ограничения за максималните височини. Но сграда от 50 метра в центъра, или 75 метра в останалите райони въобще не е ниска. С приемането на този закон изобщо не може да се говори за дългосрочна визия за София. Инвеститорските апетити за застрояване на градинки и зелени площи ще продължат.

13 зърнари са взели 52 млн. лв. субсидии

автор:Дума

visibility 207

/ брой: 80

Войната в Украйна удвои приходите на ВМЗ-Сопот

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 80

Хващат най-много негодни банкноти от 10 лева

автор:Дума

visibility 193

/ брой: 80

ВМРО-ДПМНЕ води на първия тур

автор:Дума

visibility 199

/ брой: 80

Расте напрежението между САЩ и Китай

автор:Дума

visibility 245

/ брой: 80

Педро Санчес подава оставка?

автор:Дума

visibility 222

/ брой: 80

Накратко

автор:Дума

visibility 154

/ брой: 80

По български

автор:Евгени Гаврилов

visibility 235

/ брой: 80

15 сергии

автор:Таня Глухчева

visibility 216

/ брой: 80

Хем най-бедни, хем богаташи...

visibility 193

/ брой: 80

Абсурдът "Боташ"

автор:Румен Овчаров

visibility 217

/ брой: 80

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ