25 Април 2024четвъртък06:37 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Саудитките вече карат коли, но са все така безправни

Кралството зарязва правата на жената, ако семейството й налага за кого да се омъжи или да не учи

/ брой: 73

visibility 758

Мария Ефимова,
РИА Новости


Саудитският престолонаследник Мохамед бин Салман заяви, че саудитките са свободни да решават дали да носят традиционното облекло абая и бурки или не. На тях вече им е разрешено да карат велосипеди и автомобили, но и досега им е забранено да пътуват без мъже и да се омъжват по своя воля. РИА Новости разказва как се променя положението на жената в една от най-религиозните държави в света.

"Никой не се интересува какво мисля"

Фатима ал-Иса е студентка от Мека, която кара магистратура и е преподавателка по арабски език. Тя смята себе си за феминистка и води блог, посветен на правата на жените. Но е принудена да носи традиционно облекло - друго обществото не приема.
"Израснала съм в ислямска консервативна среда, тук никой не се е интересувал и не се интересува какво аз мисля за абаята. Тази дреха се възприема едва ли не като свещена, разказва Фатима. Проблемът е в това, че властта не може и няма да се намесва в семейните дела и няма да защити онези, които тръгнат срещу ролята на роднините. Така че за съжаление всичко това засега са само приказки. Родителите и мъжете все така принуждават жените да се обличат по определен начин. Наскоро имаше шумна история, при която млада жена бе арестувана, защото се появила на улицата без абая."
Положението на жената в Саудитска Арабия често се окачествява като "джендърен апартейд". Постиженията от последните години - разрешението да се карат велосипед и лека кола, да се посещават спортни събития, седейки сред мъжете на трибуните, присъствие в Консултативния съвет на Саудитска Арабия - не променят много нещата. Жените все така нямат право да се подписват при сключване на брак, да се развеждат по собствена инициатива и да си вземат децата след развода. Саудитката не може дори да излезе от затвора след изтичане на присъдата без съгласието на мъжа или на неговите роднини.

"Опекунът винаги е прав"

В Саудитска Арабия всяка жена има свой опекун - бащата, братът, съпругът или синът. Той взема вместо нея важните решения. Без негово съгласие жената не може да замине в чужбина, да работи или учи, да наеме жилище. Проблеми може да възникнат и с откриването на банкова сметка или на собствен бизнес.
"Това е същинско бедствие. Мъжете са заробили жените и това е превърнато в закон, гневи се Фатима ал Иса. Сега има все повече активни млади жени, а за всяка стъпка е необходимо одобрение."
По думите й един от главните нерешени проблеми е семейното насилие. В интернет се публикуват книги и учебни видеа на саудитски богослови как да бъде бита жената, за да спазва "правилното" поведение.
"Тук жената изобщо не е защитена. След подаване на жалба от нейна страна за насилие в семейството оставят я в помещение, което е подобно на затвор. Казва се "дом за защита" - това са учреждения, организирани от Комисията по правата на човека - продължава Фатима. - И тя няма право да напусне този дом без съгласието на "опекуна". Тоест, ако си няма никого освен мъжа, тя следва да се върне само при него. Ако родителите й искат да запазят семейството, така да бъде. Неотдавна млада жена постъпи в болница с травми по лицето. Когато мъжът я прибра, той просто скъса документите, в които това бе регистрирано. Нейните родители не направиха нищо, не потърсиха никъде съдействие, за да й помогнат, те просто мълчаха, за да не опозорят семейството."
Известната правозащитничка и обществена активистка Суад аш Шамари, която живее в Джеда, се обявява за отмяна на опекунството над жените. В резултат тя трябваше да прекара няколко месеца в затвора. Официалното обвинение бе "за оскърбяване на исляма". Тя и досега не може да си намери работа, а семейството й е подложено на тормоз. Над децата й в училището им се присмиват и издевателстват.
"Аз съм в постоянна война със саудитските спецслужби, споделя Суад аш Шамари. След затвора не мога да си намеря работа. Вкараха ме в черните списъци."

"Аз нося това с гордост"

Далeч не всички споделят мнението за по-либерален подход към облеклото на саудитските жени. През февруари, когато с тезата, че абаята не е задължителна, за пръв път се изказа шейх Абдаула ал Мутлак, който е член на Висшия съвет на улемите, главният религиозен орган в Саудитска Арабия, мнозина богослови настояха той да анулира посланието.
Нововъведението има противници и сред жените, особено сред по-старото поколение. Худа аш Шахри от град Ал Намас, която е майка на многодетно семейство, е доволна от своето положение. Тя е убедена, че местните традиции изобщо не ограничават нейната свобода. "Лично аз нося абаята с гордост, подчинявайки се на предписанията на Всевишния. Не е необходимо абаята да бъде черна, макар черният цвят да е традиционен и именно такива дрехи са носили нашите предци. Абаята може да бъде с всякакъв цвят. Но смятам, че тя е необходима, защото външният вид трябва да бъде скромен и приличен, тялото и лицето трябва да са закрити", споделя традиционалистката. 
Худа аш Шахри се занимава с възпитанието на децата и смята това за свое предназначение. "Изумявам се от организираните от Запада кампании с претенции за някакви нововъведения, които са чужди на саудитското общество, и от появата на странни закони, които възпират и ограничават нашата религия", възмущава се саудитката.

"Да се подобри представата за уахабитите на Запад"

"Заявленията на принца бяха не повече от негово мнение. Не става въпрос за решение на правителството или нещо в този дух. Нещо повече, в случая не може да става и дума за намеса на държавата в частната сфера. Така че това е просто гледна точка", отбеляза в беседа с РИА Новости съветникът на министъра по въпросите на исляма Маджид ат Турки.
Това впрочем е спорна гледна точка. Сега в саудитското общество на различни равнища се водят сериозни дискусии по този повод и далеч не всички, включително самите жени, одобряват нововъведенията. Действат феминистки, но това е незначителна част от обществото. Мнозина от тях дори са в чужбина и са далеч от тукашния живот. Саудитските жени често се възмущават от всички тези предложения и смятат, че саудитското общество им оказва необходимата подкрепа", твърди съветникът.
Не е изключено изявленията на Бин Салман да преследват външнополитически цели и да са адресирани не толкова към собственото население, колкото към съюзниците и търговските партньори - САЩ и ЕС.
"Да носят хиджаб или не е въпрос, който трябва да решат самите жени. Много жени на Запад ги носят с удоволствие, макар никой да не ги е принуждавал", твърди писателят и авторът на първия "феминистки" превод на Корана Лале Бахтияр. Струва ми се, че изявленията на саудитския принц са насочени повече към това да създадат добър имидж за уахабитското кралство на Запад, отколкото към реални изменения."



Саудитската дизайнерка Еман Джораджи показва нова колекция от абаи в магазина си в Джеда. Колекцията включва роби, които са по-разноцветни и позволяват на жената да кара велосипед, да си прави кроса или да върши каквато и да е дейност, без да предизвиква неодобрението на обществото
Снимка БГНЕС 


 

Ако промените минат, ще има помощи за фермерите

автор:Дума

visibility 354

/ брой: 78

АЯР даде постфактум лиценз за горивото на "Уестингхаус"

автор:Дума

visibility 374

/ брой: 78

Евтиният роуминг остава поне до 2032 г.

автор:Дума

visibility 370

/ брой: 78

ЕП узакони правото на ремонт след края на гаранцията

автор:Дума

visibility 362

/ брой: 78

Великобритания гони бежанците в Руанда

автор:Дума

visibility 297

/ брой: 78

200 мощни земетресения в Тайван за 12 часа

автор:Дума

visibility 480

/ брой: 78

Учителите в Белгия искат по-голям бюджет

автор:Дума

visibility 318

/ брой: 78

Китай насърчава ядрената енергетика

автор:Дума

visibility 285

/ брой: 78

Марионетка на задкулисието

автор:Александър Симов

visibility 388

/ брой: 78

Новите реалности

visibility 291

/ брой: 78

За БСП честно и откровено

visibility 403

/ брой: 78

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ