Брюксел с нови мерки за защита на потребителите
/ брой: 84
Европейската комисия предложи пакет от законодателни промени с цел по-добра защита на потребителите. "Новата сделка за потребителите", както я наричат в Брюксел, беше представена в представителството на ЕК в София. Предлага се и защита срещу нелоялни и агресивни търговски практики. Например вашето семейство е резервирало ваканция в спа хотел, но когато пристига, се оказва, че е затворен за ремонт. С новия механизъм ще имате право на финансова компенсация. Сега това е възможно в някои страни, но не във всички. Националните органи за защита на потребителите ще разполагат с правомощията да налагат ефективни, пропорционални и възпиращи санкции. За широко разпространени нарушения, които засягат потребителите в няколко държави в ЕС, максималната глоба ще бъде 4% от годишния оборот на търговеца във всяка съответна държава членка. ЕК дава право на страните да въвеждат и по-високи максимални глоби.
Новият търговски механизъм за потребителите ще реши проблема и с разликите в качеството на стоките. Например една и съща марка кафе съдържа по-малко кофеин и повече захар или замразени рибени хапки съдържат различно количество риба в две различни страни, но продуктите са под един и същи бранд и в една и съща опаковка. ЕК приема това за "заблуждаващо действие" от страна на търговеца спрямо потребителите. Причината е, че те смятат, че купуват един и същи продукт, без това да е вярно на практика, което създава необосновани продуктови различия в единния пазар. По този повод в съвместния изследователски център на ЕК, с подкрепата на повече от половината страни членки, тече тестване на такива продукти, като първите резултати ще са ясни до края на годината. Очакванията са новите мерки да влязат в сила от 2020 г.