Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

18 Септември 2018 | Вторник
 
вход регистрирай се

България

БСП:

Изслушването на Нанков бе кризисна пиар акция без съдържание

Регионалният министър твърди, че магистралите ни са най-евтините в Европа

Ростислава Иванова

4. Май 2018 , брой: 85   278   0



"БСП за България" определи изслушването на регионалния министър Николай Нанков вчера като кризисна пиар акция без съдържание. Гербаджията дойде вчера в парламента по искане на съпартиеца си Александър Ненков, за да се похвали за напредъка по приоритетни пътни проекти. 
"Вие явно още един път доказвате, че живеете в паралелен свят, нямащ нищо общо с действителността. Иначе щяхте да сте на протеста на пътя Никопол-Гулянци и да обясните на хората там, че са черногледи и не виждат розовото си бъдеще във Вашата шарена карта. Вместо да ни анимирате с шарени трасета, трябваше с прости думи да ни кажете откъде ще вземете 600 млн. лева за довършване на магистрала "Струма", лот 3-2", обърна се към министъра депутатът от "БСП за България" Таско Ерменков. "Трябваше да ни покажете колко дупки има по новопостроените пътища, защото се краде от строителството им. Поне стана ясно, че колкото и да е раздута администрацията, тя не стига, за да има до всяка дупка чиновник, както ни обеща премиерът. Трябваше да си говорим и за ДАИ, и арестите там, и за арестувания брат на главния секретар на Министерството на транспорта", продължи социалистът.
"Вместо да ни показвате шарени трасета като на ученици от първи клас, е хубаво да осъзнаете горчивата истина, че у нас магистралите се строят не за да има по-безопасно движение, а за да се усвояват милиарди. Нещо повече, за да не престане златната кокошка да снася яйцата си в полога на управляващите и приближените им фирми, тези магистрали се строят, за да бъдат  ремонтирани пак с нови милиарди", възмути се Ерменков. Той припомни, че преди година от БСП са поискали създаването на анкетна комисия за магистралите и корупционните обществени поръчки. Поискахме я, за да видим кой носи политическата отговорност, но вие се уплашихте и скрихте, а проблемите лъснаха още повече, коментира Ерменков.
Има много тревоги у местните и бизнеса заради това, че с автомагистралата Русе - Велико Търново се удължава пътят до Русе с 30 км, заяви депутатът от "БСП за България" Явор Божанков. Той обяви, че хората от Горна Оряховица са поискали среща с министър Нанков и въпреки усилията му да я организира, тя не се е състояла. Божанков цитира заявление на местния бизнес, че няма да използва магистралата. "Индустриалният център се свързва с магистралата през мост, строен 1800 г. с едно пътно платно. Държавата ще поеме ли ангажимент да направи скоростна връзка от индустриалния център?", попита Божанков, но не получи конкретен отговор.
Няма магистрала, която да не е открита и след няколко месеца да не е затворена за ремонт, коментира Любомир Бонев от БСП. Той даде за пример откритите през 2011 г. 20 км от магистрала "Люлин". "От 2012 г. до април 2017 г. са разплатени средства по договори на стойност 8 млн. лв. при положение, че съоръжението е гаранционно. Дори в момента едното платно на пътя е затворено заради активизирали се свлачища, които са били вече обезопасявани и укрепвани", съобщи Бонев. Защо за ремонти се дават пари от държавния бюджет, въпреки че обектите са в гаранция?, попита риторично той.
Всичко, което се прави в регионалното развитие, не е планирано, а хаотично, категоричен е Танер Али от ДПС. По-думите му много е важно не само да се планират републиканските пътни мрежи, а да се синхронизират с общинските кметове, чрез Националното сдружение на общините, както и да се рехабилитира и общинската пътна инфраструктура.
В изявата си пред депутатите регионалният министър се опита да ги убеди, че магистралите ни са най-евтините в цяла Европа. Средната цена у нас била 3,1 млн. евро, докато в Сърбия е 5,5 млн. евро, а в Румъния - 6,43 млн. евро, в Гърция  10,28 млн. евро. Само за година били започнали пътни проекти за около 1,4 млрд. лв. Сключени били и договори за строително-монтажни дейности за почти 500 млн. лв. на второкласни, третокласни и общински пътища, мостови съоръжения, тунели и др.
Според Нанков всички обществени поръчки в МРРБ и АПИ били "публични, прозрачни и в пълно съответствие с нормативната уредба". Според него големият брой кандидати в търговете доказвал, "че се работи на светло и под прожекторите". Критериите за участниците не били дискриминационни, а броят на обжалванията бил изключително нисък в последната година и половина, което доказвало, че процедурата и работата на комисиите са без забележки, твърди министърът.

"Струма" може да се забави с години заради разкопките

След едномесечно мълчание община Благоевград излезе с официална позиция в защита на древното селище, открито край града при изкопни работи за строителството на магистрала "Струма". Местни хора организираха подписка в защита на находките, попадащи в трасето на бъдещата магистрала. Те искат свикване на местен референдум за промяна на трасето на магистралата, което би забавило изграждането му с години. Новият асфалт стигна до археологически открития, сред които и непокътната гробница от римско време, за които се смята, че са останки от Скаптопара - предшественикът на Благоевград.
Kметът на Благоевград Атанас Камбитов излезе вчера с официална позиция: "Община Благоевград застава изцяло зад идеята за запазване на археологическите находки в автентичния им вид". Очаква се комисия от специалисти да посети обекта и да даде становище дали той ще бъде реставриран на място или най-ценните находки ще бъдат преместени, а останалото - покрито с асфалт. На 11 май пък ще има извънредна сесия с искане за референдум.
По-рано в НС министър Николай Ненков увери депутатите, че 7-километровият участък на "Струма" от Благоевград до Железница върви "изключително добре". Работата там е прекъсната край археологическото находище, но той щял да изчака и да се съобрази с мнението на еколозите и археолозите. Ако Административният съд го позволи, тази година ще започне тръжната процедура за най-трудния и скъп участък на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле - за 800 млн. лв. Според Нанков с "много добра организация" е реалистично в края на 2024 г. да имаме и изцяло завършена автомагистрала "Хемус".

 

 

 

Апис
Всички права запазени "ДУМА"