Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

21 Септември 2018 | Петък
 
вход регистрирай се

На първа страница

Интервю

Красимир Лалов:

Държавата да каже "Баста!" на Пакета за мобилност

Той ще доведе до масови фалити на фирми, отраженията ще бъдат и върху цялата икономика, казва зам.-председателят на Националното сдружение на българските превозвачи

Мая Йовановска

16. Май 2018 , брой: 92   344   0
Снимка


Българските превозвачи от най-големите браншови организации ще изкарат камиони и автобуси. На 17 май те ще протестират в София. Тогава ще бъде срещата на върха ЕС-Западни Балкани, на която се очакват премиерите на страните членки, както и тези от Западните Балкани. На 17 май е и Спасовден, когато е професионалният празник на шофьорите. Причината за протестите на превозвачите е т.нар. Пакет за транспортна мобилност, предложен от френския президент Еманюел Макрон. Шест от най-големите организации на автомобилните превозвачи заявиха, че новите регулации в пакета ще унищожат сектора, който осигурява 15% от БВП на България и над 120 000 работни места.
Пакетът, който се обсъжда в момента в ЕС и се очаква да бъде гласуван в края на месеца, предизвика недоволството на бранша. Част от изискванията са шофьорите да се прибират до родното си място на всеки 3 седмици, след третия ден в страна от ЕС на шофьор да се плаща по нормите за командировки на държавата, в която е влязъл, да не се спи в кабините на камионите, а 45-часовата задължителна почивка на седмица да се изкарва в хотел.
Народните представители единодушно приеха миналата седмица решение, с което задължиха Министерския съвет да изготви и приеме позиция в защита на българските превозвачи по пакета "Макрон". Премиерът Бойко Борисов обеща, че ще разговаря по проблема с френския президент, както и с германския канцлер Ангела Меркел. Ще защити ли интересите на нашите фирми Борисов предстои да разберем. За гнева на българските превозвачи и какво ще се случи с фирмите и хората, работещи в тях, ако ограниченията бъдат приети, разговаряме със зам.-председателя на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов.

"Да не мислите, че това се прави от любов към ближния! Всичко е икономика, всичко е пари!"

- Г-н Лалов, как ще се отрази на нашите международни превозвачи прословутият Пакет за мобилност, предложен от френския президент Еманюел Макрон?
- Изискванията в проекта на Макрон относно каботажа, командировъчните, пребиваването в дадена страна, срока на каране в ЕС и т.н. са ясни. На превозвачите им омръзна от изисквания! Въпросът опира и до това, че френският президент продължава да държи на своето предложение и твърди, че българите са направили дъмпинг на пазара, което не е вярно.
- Но тези изисквания няма да засегнат само българските фирми.
- Става въпрос основно за превозвачите от Източна Европа - България, Румъния, Полша, Унгария, Литва, Латвия, Естония. Ако Пакетът за мобилност на Макрон бъде приет, ще има масови фалити на фирми.
- Само? А отраженията върху икономиката?
- Около 150 хил. семейства в България ще останат без доходи. А 90 на сто от тези семейства имат кредити. Те директно ще бъдат дадени на съдия изпълнител. Отражения ще има и върху икономиката на държавата. След като мерките засегнат хората от превозваческите компании и техните семейства, ще бъдат засегнати и кредитните институции, и т.н. Ще станем свидетели на ефекта на доминото. Впоследствие това ще засегне и осигурителната система, и пенсионната система. За да оцелеят, тези хора ще бъдат принудени да отидат на работа в германски и австрийски фирми. Те ще плащат осигуровки в други държави, от което в нашата осигурителна система няма да влезе сериозна сума. Проблемите от въвеждането на Пакета за мобилност няма да са един-два, а много.
- Парламентарните групи изразиха миналата седмица подкрепа за българските превозвачи. Какво очаквате обаче на държавно ниво?
- Благодарим на парламентарните групи за тяхната позиция. Депутатите приеха декларация, с която задължиха изпълнителната власт. По принцип тази борба трябваше да я извърши именно правителството и съответните фактори в министерствата - на транспорта и на социалната политика. Това е и работата с европейските структури.
- Възможно ли е това предложение на Макрон да бъде преборено на гласуването?
- Това зависи от външната ни политика и от договореностите на нашата държава с останалите страни членки. Въобще е важно кой как ще гласува. Струва ми се обаче, че нещата малко на търговия отиват. Всичко зависи от това кой как ще си изиграе картите. Шансовете да отпадне предложението на Макрон в Европарламента са 50 на 50.
- Няма ли в този случай да е по-добре да има обединение, обща позиция на засегнатите държави?
- Такова обединение трудно може да има. Например Полша има граница с Германия. Полските шофьори само минават границата, което е 200-300 км, и са си вкъщи. А българският превозвач трябва да пропътува 2500 км, за да си стигне вкъщи. Кой тогава е в по-изгодно положение? А и не забравяйте, че фирмите от всички тези държави са в конкуренция.
- Ние ли ще бъдем най-засегната държава от Пакета за мобилност?
- Ние, ирландците, прибалтийските държави, Португалия и Испания.
- Какъв тогава е адекватният отпор, за да не загубим в такива мощаби, за които говорите?
- Решението трябва да е държавно, но ние в него не можем да се бъркаме. Трябва правителството да реши какви са мерките, които ще предприеме, за да защити интересите ни.
- Но като представители на бранша най-добре знаете какво е необходимо.
- Държавата трябва да каже "Баста!" на пакета "Макрон", както едно време казаха испанците. Това на български означава "Стига!". Не мога да кажа, че представителите на държавата не са се допитали до бранша. Имахме среща с премиера Бойко Борисов, с еврокомисаря по транспорта Виолета Булц, но всичко трябваше да започне много по-рано.
- Смятате, че сме закъснели?
- Това е моето мнение. За да стигнем на този хал, значи сме закъснели.
- Ще има протест на превозвачите. Колко камиона ще се включат в него, какво очаквате да постигнете?
- Протестът ще бъде на собственици на фирми, които са членове на браншови организации, както и на други собственици и шофьори, които подкрепят позицията ни спрямо Пакета за мобилност и протеста. По време на протеста ще стане ясно колко камиона ще бъдат в София, но очаквам да са много. Нямаме намерение обаче да травмираме гражданите на София и ще се опитаме да ограничим затрудненията. Това ще бъде културен протест, но доста остър по отношение на исканията на превозвачите.
- Кой искате да ви чуе?
- Тогава се събират големите от ЕС, имам предвид срещата на върха ЕС-Западни Балкани в София на 17 май. Казано с думи прости, искаме да им покажем, че тази няма да стане.
- На каква подкрепа разчитате от българските евродепутати?
- Имаме голяма подкрепа от всички български евродепутати. Те и досега,     доколкото могат, ни подкрепят. Казвам доколкото могат, защото са 17 души, докато германските евродепутати например са около 100. А става въпрос за гласуване.
- Какви цели преследва Макрон с тези промени?
- Всичко е много елементарно. И на Франция, и на Германия, въобще на старите страни членки на ЕС, им трябват шофьори. Когато това бъде прието, нашите шофьори ще отидат там и ще плащат осигуровки в тези държави. Ще си плащат данъците във Франция или другаде и тези страни ще имат повече приходи. Ще имат икономически ползи от приемането на тези ограничения. Да не мислите, че всичко това се прави от любов към ближния! Всичко е икономика, всичко е пари!
- Всъщност в годините по отношение на превозвачите това не е единственото ограничение, което ни наложиха от ЕС?
- О, бяха въведени низ от ограничения. Дори не искам да си спомням за всички от 2007 г. насам - страх ме хваща. Това не е първото ограничение, което големите в ЕС се опитват да ни наложат. Всичко се прави с цел изгода за старите членки на ЕС. Нищо друго! Въпросът не опира до някакви сантименти и грижа за нашите работници да почиват, как работят, доволни ли са или не са доволни. Всичко опира до пари. И то пари за съответната държава.
- За пореден път станахме свидетели на арести в ДАИ, сега Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Защо тази структура не се реформира?
- И този отговор е прост. Първо, тази агенция продължава да няма изпълнителен директор, тъй като сегашният е в отпуск по болест. От години тя има двама зам.-изпълнителни директори, но нито един назначен. Всичко това е малко странно. Компетентността там не е на необходимото ниво, за да може да се реагира по тези проблеми, за които вече говорихме. И когато няма изградена агенция със съответните необходими структури, какво да очаквате? Това, което се случва!
- Това ли е единственият проблем?
- О, не, проблемите са много. Всичко е заложено в нещо елементарно. Когато назначиш на работа мъж в разцвета на годините му за 500 лв. месечно, дали това включва и корупцията? Естествено е! За 500 лв., на отговорна длъжност, висшист... В другите държави инспектор получава над 1300 евро заплата.
- Смятате ли, че възнаграждението трябва да е обвързано със санкциите, които се събират?
- Смятам, че по принцип трябва възнаграждението да е по-високо. Може ли мъжът да носи вкъщи 500 лв. месечно и да отглеждате деца?
- Има поредни арести, но май няма наказани?
- Ако ме питате дали има схеми в ДАИ, след като има заловени - значи има и схеми.

 

 

Апис
Всички права запазени "ДУМА"