Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

19 Октомври 2018 | Петък
 
вход регистрирай се

На първа страница

Интервю

Георги Свиленски:

Кабинетът убива транспортния бранш

Подкрепяме превозвачите в справедливия им протест, но не го политизираме, заяви депутатът от ПГ "БСП за България"

Юлия Кулинска

17. Май 2018 , брой: 93   613   0
Снимка

Снимка Емилия Костадинова

ГЕОРГИ СВИЛЕНСКИ е роден във Велико Търново. По професия е строителен инженер. Бил е два мандата общински съветник от БСП в Столичния общински съвет. Член е на НС на БСП. Депутат от БСП в 42-то, 43-то и 44-то НС, избран от 24 МИР в София. Зам.-председател е на парламентарната комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения и член на комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите. Владее руски и английски език.

"В Европа не знаят къде ни стяга чепикът, а очакваме да бъдат приети нашите предложения"

- Г-н Свиленски, БСП обвини правителството, че проспа една година, за да вземе отношение по Пакета за мобилност и да защити българските превозвачи, които бяха предадени от собствения си премиер и министър на транспорта. Какви бяха аргументите ви за това?
- Неоспорим факт е, че българските превозвачи бяха предадени от българския премиер и от министъра на транспорта. Във времето, когато страната ни е председател на Съвета на Европейския съюз, не можахме да защитим националните си интереси.
Ако приемем Пакета за мобилност, той ще засегне около 70 000 превозни средства и над 190 000 български шофьори, които ще останат без работа. Обичайно, когато възникне проблем, премиерът винаги търси вината в някой друг, и обикновено тава е БСП. Този път обаче няма как социалистите да са виновни, че правителството проспа над година, за да вземе отношение по Пакета за мобилност и да защити правата на българските превозвачи и шофьори.
- Какви са фактите към този момент, свързани с приемането на закона "Макрон", свързан с Пакета за мобилност?
- На 5 декември 2017 г. Съветът по транспорт към ЕС е обсъждал Пакета за мобилност. На срещата са присъствали всички министри на транспорта от страните  членки, или зам.-министрите, които са упълномощени от своите правителства. Прави впечатление, че когато са представени законодателните промени, страните и техните представители са взели отношение, изказали са своите притеснения, изразили са позициите на правителствата си и са подкрепили законодателните промени. Само българският министър и зам.-министър на транспорта, които са участвали в обсъждането, са мълчали и не са изразили никакви позиции.
Още по-притеснителното е, че на предходно заседание на МС, когато са били упълномощени как да гласуват и какво да представят, правителството приема предложенията, включени в Пакета за мобилност. Кабинетът е бил категоричен, че застава зад предложенията на ЕК и възлага на министъра на транспорта, цитирам т. 2 от решението на МС, да вземе участие в заседанието по т. 1 и в хода на дискусията да изложи позицията на българската страна. Само че нашите представители не излагат никаква позиция, а стоят и мълчат.
В същото време обясняват на превозвачите в България как защитават техните интереси. Само че къде ги защитават? Тук, по разни зали на хотели, където правят дискусии, срещи, кръгли маси и конференции. Пред превозвачите говорят едно, а в Брюксел правят абсолютно противоположното.
- Миналия петък НС прие позиция, с която задължи правителството да вземе решение и да каже какво защитава от исканията на превозвачите. Има ли раздвижване от страна на управляващите след ултиматума?
- Да. Последва среща на премиера с еврокомисаря по транспорта Виолета Булц, която му е отговорила да си дадем предложенията, защото не ги знаят. Т.е. една седмица или 10 дни преди Комисията по транспорт да гласува тези законодателни промени, в Европа не знаят къде ни стяга чепикът, а очакваме да бъдат приети нашите предложения.
- Кои са основните въпроси в Пакета за мобилност?
- Основните въпроси в Пакета за мобилност са четири. Първият е свързан с прибирането на превозните средства до родните им места на всеки три седмици като част от задължителната почивка на шофьорите. Посланието на комисията в тази посока е, че на шофьорите трябва да бъде предоставена възможност да изберат къде да прекарат времето си за почивка - у дома или на мястото, където се намират. По отношение на втория въпрос, отнасящ се до възможността за почивка в кабината на превозното средство или извън нея, ЕК препоръчва да бъдат изградени охраняеми съоръжения за паркиране, с които застрахователите да са съгласни, шофьорите да могат да оставят там превозните си средства и да бъде допустимо те да почиват в камионите си на охраняемите паркинги.
По третия въпрос, свързан с каботажа, международния трафик и правилата за командироване, също има конкретна препоръка, а именно, че международен трафик за ограничено време трябва да не подлежи на правилата за командироване, но при каботажа тези правила трябва да се прилагат от първия му момент. Транзитът също трябва да бъде освободен от тези правила.
Четвъртият въпрос се отнася до превозвачите от трети страни. Там препоръката е пределно ясна - всички правила, които ще важат за операторите на единния пазар на ЕС, ще се прилагат и за тези от трети страни. Освен това, държавите членки могат да налагат допълнителни ограничения за превозвачи от трети страни във вид на квоти и разрешителни, които държавите членки издават за превозвачи от трети страни.
- Ако пакетът влезе в сила, какви ще са последиците за българските превозвачи?
- Над 190 000 български шофьори ще останат без работа, над 70 000 камиона ще трябва да се приберат в България. Физически няма да имаме къде да ги паркираме тук, ако това се случи, тъй като освен Пакет 1, който се отнася за товарните превози, се подготвя и Пакет 2 - за автобусните превози, който е коренно противоположен на Пакет 1. Ако в Пакет 1 говорим за рестрикция, за това да не могат нашите шофьори да работят в чужбина, то за Пакет 1 се предвижда пълна либерализация и даваме възможност на всички чужди фирми, големи - германски, френски и пр., да извършват автобусни превози в България без никаква регулация. Т.е. убиваме и товарния превоз, и автобусните превозвачи. Което вече ще сложи край на транспортния сектор у нас.
Сега е времето да се обсъжда вторият пакет, а колегите от ГЕРБ въобще не искат да се поставя тази тема на дневен ред. За да не стигнем в ситуацията като при Пакет 1 - десетина дни преди края да нямаме позиция, отсега настояваме транспортното министерство, правителството да имат позиция и по втория пакет, и тя да е ясна и категорична. Подкрепата на Борисов, благодарностите, които получава от Меркел и Макрон, няма как да костват живота, бизнеса и благополучието на българските превозвачи!
- От рестрикциите, които се предлагат, ще пострадат малките държави като България...
- Ще пострадат по-скоро периферните географски държави, защото изискванията, които се поставят, са неизпълними за държави като България.
- БСП подкрепя протеста на превозвачите, който ще се проведе днес.
- Да, подкрепяме го, но не го политизираме. По тази тема по време на всички дебати сме се старали да бягаме от политизирането, защото сред тези превозвачи има и привърженици на БСП, и на ГЕРБ, и на всички други политически сили. Няма как съдбата на цял бранш да бъде разделян от "сини" и "червени".
Протестът трябва да се състои и трябва да бъде масов. Хората, които са тук, трябва да излязат, за да видят европейските ръководители, които ще дойдат в България, че решенията, които те предлагат за страната, не са така приети, както ги представя премиерът Борисов. Да видят, че мнението у нас е друго, а не това, което той им говори, когато са "на четири очи".
- Вицепрезидентът Илияна Йотова заяви, че България трябва да наложи вето, ако директивата за превозвачите бъде приета.
- Ако има такава възможност, разбира се, че трябва да се случи. Но ще повторя - българското правителство закъсня да постави темата и да защити интересите на превозвачите на европейската сцена във всички възможни варианти по отношение на Съвета и в ЕП. Оттук нататък, ако Пакетът за мобилност бъде приет, за съжаление в този вариант, ще трябва да бъде поставен въпросът за диалог и дори България да наложи вето. Не вярвам, защото ако директивата мине и в транспортната комисия, което всички твърдят, че ще стане, следващото гласуване е в Европейския съвет, където имаме възможност за блокираща квота. Но там трябва да отиде истински българин, да отстоява интересите ни и да се договори с известен брой колеги, които да подкрепят блокиращата квота. Без да имаме позиция, никой няма да ни защити.

 

 

 

Апис
Всички права запазени "ДУМА"