29 Март 2024петък10:21 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Другият избор вместо тока е водородомобилът – с 1,5 кг 480 км!

/ брой: 94

visibility 161

Инж. Иля СЕЛИКТАР

Две са основните направления в развитието на екомобилите – на ток и с използването на водород. Повечето световни производители се ориентират към решението електромобил, но някои инвестират и в развитието на водородната техника.
Наскоро уелската компания от Обединеното кралство Riversimple се включи на страната на водородната “партия” с проектирането и направата на концептуален образец за лек водороден автомобил, който може да измине с едно зареждане към 500 км пробег. Тази млада, създадена през 2016-а година компания твърди, че е успяла да създаде работоспособен и безопасен лек водородомобил, който е кръстила Rasa. Според нея творението й може още днес да създаде достойна конкуренция на добрите модели електромобили.





Този двуместен автомобил се нуждае от само 1,5 кг водород за изминаването на почти 500 км път и производителят вече заяви своята готовност да го пусне в серийно производство не по-късно от 2020-а година.
Rasa не е типичен водороден автомобил. Дизайнът му е дело на Крис Рейтц, създал съвременния Fiat 500. Уелската кола е умело съчетание на футуристични и ретро черти. Техническата разлика от всички създадени досега водородомобили е че има отделен електромотор на всяко колело. Освен пълното задвижване, другият плюс е използването в конструкцията на автомобила на суперлеки материали, които осигуряват много ниската маса на машината от едва 580 кг. Благодарение на нея отличната аеродинамика и удачната конструкция с пълното задвижване машината се ускорява от място до 100 км/ч за 10 секунди.
Захранването с ток на Rasa е от прословутите “горивни клетки/fuel cells” - водородните елементи преобразуващи химическата енергия в ток и още от възстановяването на енергията в акумулаторите при спиране и движение по наклон и инерция /рекуперация – преобразуване на кинетичната енергия на движение в електричество/. Всъщност тук не става дума за класически електрически акумулатори на енергия, а за суперкондензатори, разположени в  предната част на водородомобила. В крайна сметка машината отделя навън като резултат на горивните си процеси само чиста водна пара.
Създателите на автомобила наблягат върху особеностите в конструкцията на творението си, като твърдят, че е уникална.
“Всички големи автопроизводители се опитват да създадат водородните си автомобили, като просто модифицират технологиите за направа на автомобилите им с класически двигатели с вътрешно горене. А ние започнахме от празен лист” - споделя Хюго Споърс, основател на компанията Riversimple.
Реално погледнато, Riversimple в създаването на водородомобила си повтарят опита на Tesla и Toyota, които разработват своите електромобили от нула, а не с преправяне на нещо вече известно и остаряло.
Уелската компания смята и по-нататък да следва своя нестандартен бизнес модел, като не планира да продава своите серийни водородни автомобили, а да ги отдава в месечна аренда. В арендната такса ще са включени зареждането с водород, застраховките и сервизирането на машините.
Вдигайки доста оптимистично летвата, създателите на водородомобила смятат, че разработката им е с по-висока ефективност, отколкото например Tesla S. И обясняват това с по-ниската себестойност на производство и по-висока енергийна икономичност.
“Електрическите акумулатори са все още много тежки, а ефективноста на автомобила зависи директно от неговата маса. Електромобилите са много добри, но за кратки дистанции, докато водородомобилите са способни да издържат и доста по-дълги маратони”. 
Основателят на Riversimple, подобно на Елон Мъск, който отвори патентите си за останалите автопроизводители, е готов да демонстрира щедрост с намерението си да не крие нюансите в използваните в Rasa технологии. Компанията планира отваряне на всички изходни кодове, за да могат да бъдат копирани от всички желаещи и заинтересувани.



ГАЗ и КАМАЗ ще осигурят електробуси на Москва
Групите ГАЗ и КАМАЗ спечелиха конкурс за доставка на голяма партида електроавтобуси за Мосгортранса, транспортната организация на руската столица. Всяка компания ще достави по 100 електробуса. Това съобщи кметът на Москва Сергей Собянин. Договорът осигурява не само доставката на машините, но и сервизното им обслужване в течение на 15 години. Освен самите електробуси, производителите се задължават да монтират и 98 ултрабързи зарядни станции и ще носят финансовата отговорност за безаварийната им работа. Руската столица планира всяка година да добавя в парка на обществения си транспорт ежегодно по 300 електробуса, а в държавната програма за това е записано, че от 2021-а година нататък Москва ще купува само електробусове.
В техническото задание на конкурса има голям брой изисквания, тръгвайки от габаритите на машините и завършвайки с боята им и тапицерията на седалките. Новият московски електробус трябва да има нисък под и приспособление за превоз на инвалиди. Общият пътнически капацитет е за не по-малко от 85 души, сред които за 22 седящи и с едно място за инвалидна количка.
Сред другите условия е дължина 11,5-13 метра, максимална скорост не по-малка от 70 км/ч, пробег с едно зареждане минимум 35 км, портален заден мост, датчици за налягането и температурата в гумите, светодиодно осветление на салона,  подсветка на пода, минимум 6 цвята, автоматичен климатик и срок на служба не по-малко от 15 години. И задължително условие – електробусът трябва да е произведен на територията на Русия.



Немските автожурналисти за комбитата LADA Vesta

Немски автожурналисти внимателно са изучили комбитата Lada Vesta SW и SW Cross, които отскоро се предлагат във Федералната република от местния дилър на АВТОВАЗ. Немците одобряват новият Х-дизайн и го определят като напълно съвременен. Интериорът на комбитата се характеризира с едно изречение - "съвременен дизайн и прости материали". Сравнили са Веста със съответните модели на Dacia и стигат до извода, че са равни. Похвала на журналистите са заслужили седалките заради добрия си контур, а централната конзола им се е сторила леко размърдана. Главната забележка е към стойките за чаши на централния тунел – били много плоски и неспособни да удържат никакъв предмет. Освен това за немците би било по-добре подглавниците да имат повече ход по височина. За оборудването и системите за безопасност споделят, че не впечатлява – има само ABS, ESP, четири предпазни възглавници.
В крайна сметка немските автожурналисти смятат, че новата Lada Vesta SW Cross ще се окаже доста привлекателно предложение за европейските купувачи заради интересния си X-образен дизайн, доброто за цената нивото на качеството, неотстъпващо на това при продукцията на Dacia. Експертите подчертават, че и двете комбита - Vesta SW и Vesta SW Cross са едни от най-добрите предложения на пазара в Европа в долния ценови диапазон с такъв набор от допълнителни опции.
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 496

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 509

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 464

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 553

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 472

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 465

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 422

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 603

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 540

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 546

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ