11 Май 2024събота05:52 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Димитър Данчев:

Шумно рекламираното от ГЕРБ е-управление е мираж

Томислав Дончев се превръща в идеолога на дигиталната корупция у нас, смята депутатът от "БСП за България

/ брой: 96

автор:Юлия Кулинска

visibility 63

Димитър Данчев е роден в София. Завършил е столичната немска езикова гимназия "Константин Гълъбов". Има бакалавърска степен по международни отношения в УНСС. Завършва и Висшия икономически университет във Виена, специалност бизнес администрация. Работил е като управител на частна фирма.
Данчев е бил председател на РС на БСП в столичния квартал "Подуяне". Депутат от 44-то Народно събрание от "БСП за България", избран от 24 МИР София. Член е на парламентарните комисии по икономическа политика и туризъм и по транспорт, информационни технологии и съобщения.
Владее английски и немски. Семеен, с едно дете.

"Системата трябва да бъде полезна както за гражданите, така и за администрацията, но това очевидно не се желае"

"Вицепремиерът ще продължава да разтяга въвеждането на е-управление като локум, обещавайки ни, че ако харчим постоянно пари за него, някой ден светлината му ще изгрее и у нас"


- Г-н Данчев, в средата на януари отправихте питане до вицепремиера Томислав Дончев докъде е стигнало правителството в разработените хоризонтални компоненти на електронното управление и за ускореното им внедряване в администрациите. Има ли отговор и какъв е той?
- Да, на 19 януари т.г., заедно с колегите ми от ПГ "БСП за България" Георги Свиленски и Кристиан Вигенин, се поинтересувахме какво се случва с шумно рекламираното от кабинета електронно управление. В резултат на питането получихме доклад от г-н Дончев. И той обаче, като подобни доклади, съдържаше суха статистика или множество описания, без никаква конкретна информация. И естествено никой не му обърна особено внимание, докато не чух в началото на този месец в телевизионно предаване как г-н Дончев за пореден път се опита да ни убеди в успехите на правителството във въвеждането на е-управление у нас. Той се оправда, че "е-управлението не е като светването на коледната елха и затова не може да се очаква да стане на някаква конкретна дата следващата година".
Това изречение за мен ясно показа, че г-н Дончев ще продължава да разтяга въвеждането на е-управление като локум, обещавайки ни, че ако харчим постоянно пари за него, някой ден светлината му ще изгрее и у нас.
- Какъв е вашият коментар на написаното в доклада и на изказаното от вицепремиера признание?
- От бързия прочит на доклада остава впечатлението, че той е един "откровен поглед" на постигнатото в електронното управление за последните 10 години. При малко по-внимателен прочит обаче се забелязва, че посочените "хоризонтални компоненти" всъщност са готови от 4-5 години, но, просто никога не са работили. С искрена надежда авторът на доклада говори за тези компоненти в бъдеще време и с изрази от вида "ще бъдат използвани", "трябва да", "предвижда се" и т.н.
За описанието на представените 9 "хоризонтални компонента" на е-управление, изградени с държавни или европейски средства, са използвани определенията "информационни", които показват какво е трябвало да се постигне, но не е, и пожелателни, т.е. какво би трябвало да се случи в бъдеще. Докладът е лишен от обичайния патос на вицепремиера, с който защитава обществото от "нежелаещата да се реформира администрация", "от властващия на гишето чиновник" и от "аналоговите политици".
В доклада се твърди, че е създаден портал за достъп до електронни административни услуги. Но, за съжаление, това към момента не се случва. Но в бъдеще към него "следва" да се присъединят всички портали на администрациите, предоставящи такива услуги.
В доклада на г-н Дончев надлежно е описана и "система за е-плащане", която също не се използва. Трябва да отбележим, че подобна услуга се предоставя още по времето когато информация се обменя с хартиени документи. При нея искането за паричен превод от ВиК, енергоснабдяване, ТЕЦ и т.н., се изпраща директно на банката и така се стартира извършването на паричния превод. Сега, при дигитализация на административната дейност, изведнъж се измисля някакъв посредник в лицето на тази абсолютно ненужна "Система за е-плащане". При това ние, потребителите, трябва да се регистрираме в нея, за да извършим плащането, трябва да влизаме в нея и да извършваме абсолютно ненужни действия, а след това естествено трябва да минем и през паричния оператор, за да стартираме самия превод.
Питам се кому ли е нужно това? Отговорът ми може да бъде само и единствено на ГЕРБ, защото така се измисля отделна, макар и ненужна система, за която са прахосани и ще се прахосат още милиони.
В една от точките на доклада е показана схема, която с наивността си може да се сравни само с безхаберието на тези, които са поръчвали отделните й, както бе посочено по-горе, неработещи хоризонтални компоненти на електронното управление. Как от отделни сгрешени и неработещи компоненти ще се направи едно работещо цяло? Дали някой не разчита да инвестира много пари зад тази схема? Все въпроси, на които очевидно не се търси адекватен отговор.
- Кои са основните проблеми, според вас, които не намират решение в предлаганата система на е-управление?
- Проблемите, за които не се предлага решение, са поне четири. Не е ясно за кого се изгражда електронно управление, как ще бъде реализирано то, и какви средства ще трябва да бъдат отделени за всяка определена администрация.
Не се предлага решение как ще бъдат принудени генериращите над 80% от административните услуги у нас общински администрации да преминат към съмнителните решения на централно равнище и защо да го правят.
Няма разчети какви средства от бюджета в бъдеще са необходими, за да бъдат поддържани и развивани съществуващите системи на централно ниво, след като бъде изградена в цялост настоящата визия на правителството за електронно управление.
И не на последно място, няма отговор какви ще бъдат последствията от въвеждането на електронно управление за служителите в администрацията на всички нива.
Няма съмнение, че с решение на Министерския съвет могат да се задължат всички администрации да се регистрират в една или друга бутафорна система. Но със решение не може да се накара системата да започне да работи. Тя трябва да бъде полезна както за гражданите, така и за администрацията ни, но това очевидно не се разбира и не се желае.
- Управляващото мнозинство в НС категорично отказа да приеме предложението на "БСП за България" да се задължи Томислав Дончев да изготви подробен план за изграждане на е-управление.   
 - Да, така е. Планът, за който ние настоявахме, следваше да посочва видовете системи и дейности по тяхното внедряване за всички администрации на централно, областно и общинско ниво. Да даде времева прогноза за дигитализация на административните услуги в реално използваема форма. Да даде пълна схема за финансиране на дейностите по изграждане на е-управление, включваща и дейностите в общинските администрации.
Далеч по-цинично от всичко, казано дотук, обаче, звучи написаното в т.3 на доклада на г-н Дончев "Нормативни пречки за използване на хоризонталните компоненти от административните органи". "В резултат на направения анализ може да се направи заключение, че за внедряването на хоризонталните компоненти е необходимо действащото законодателство да бъде приведено в съответствие със съществуващата нормативна уредба в областта на е-управлението". Очевидно е, че вицепремиерът е добре запознат, че представените от него системи реално не работят, но за сметка на това сега отговорността се прехвърля на нормативната уредба. Нима специалистите, които са поръчвали продуктите, разгледани по-горе, не са знаели за проблемите? И, ако се смени нормативната уредба, дали програмите сами ще заработят, или ще трябва да се вложат още неколкостотин милиона? А това са мащабни корупционни планове.

 

И трите телекома с рекордни приходи

автор:Дума

visibility 375

/ брой: 86

Гвоздейков пак смени началника на НКЖИ

автор:Дума

visibility 376

/ брой: 86

Вето върху тавана за надценката на хляба

автор:Дума

visibility 401

/ брой: 86

Червеното месо и млякото разболяват планетата

автор:Дума

visibility 389

/ брой: 86

Европа се окъпа в светлини за 9 май

автор:Дума

visibility 373

/ брой: 86

Катастрофална загуба за социалдемократите в РСМ

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 86

Популярността на САЩ като глобална сила спада

автор:Дума

visibility 356

/ брой: 86

Си Дзинпин пристигна в Унгария

автор:Дума

visibility 365

/ брой: 86

Време е

автор:Александър Симов

visibility 337

/ брой: 86

С надежда за партньорство

visibility 334

/ брой: 86

Извращението Евровизия

visibility 351

/ брой: 86

9 май - ден на Победата

автор:Дума

visibility 357

/ брой: 86

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ