Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

24 Октомври 2018 | Сряда
 
вход регистрирай се

На първа страница

На фокус

Брюксел готви още една секира за превозвачите

След Мобилност 1 идва Мобилност 2. Ако властта не се размърда, ще пострадат и автобусните превози барабар с БДЖ

Мая Йовановска

23. Май 2018 , брой: 97   470   0
Снимка

сн. Емилия КОСТАДИНОВА

Близо година след оповестяването на т.нар. Пакет за мобилност, сътворен от френския президент Еманюел Макрон, властта у нас се събуди, активизира се и обеща да защити българските превозвачи. Причината е, че решението за въвеждането на тези мерки чука на вратата. Впрочем, управляващите буквално бяха принудени да се размърдат в навечерието на състоялата се в София среща на върха на ЕС, защото у нас предстоеше посещение и на главния виновник за тези мерки, а и превозвачите надигнаха вой и обявиха протест. В крайна сметка лозунгът на протеста се изроди... в подкрепа на правителството. Това, от една страна, е разбираемо, защото превозвачите се надяват на подкрепа от властта. Но не всички представители на браншовите организации от транспорта бяха толкова заслепени в надеждите си към управляващите, защото е повече от ясно, че сме закъснели.
Новите изисквания, маскирани като грижа за транспортните работници, несъмнено са

в полза на големите държави в ЕС

Предстоят фалити на фирми и близо 150 хил. български шофьори ще загубят работата си. Това, за съжаление, няма да е единственият ефект от пакета "Макрон". Ще последват удари по осигурителната ни система и като цяло върху българската икономика, защото тези хора ще търсят препитание в Западна Европа. А там има недостиг на шофьори. А "бащата" на пакета Макрон го представи като мерки срещу "социалния дъмпинг". Пълни глупости!
Няколко са основните последствия от пакета, които ще застигнат българските международни превози и работещите в бранша. Едната последица е свързана с новите изисквания за почивката на командированите работници, което засяга и превозвачите. Предлага се на всеки три седмици да има задължителна едноседмична почивка на шофьорите на товарни камиони, която да е у дома - т.е. в държавата, в която е регистрирана фирмата. Това е сериозен удар за родните компании. България е в периферията на ЕС и за да прекосят границата, шофьорите трябва да пропътуват хиляди километри. А това означава загуба на време и финансово натоварване. По този показател например Полша няма да е толкова силно засегната, защото граничи с Германия. Затова е обяснимо, че

няма единна позиция на всички източноевропейци
 
по пакета. Предвижда се нощуването на шофьорите да не е в камионите, а в хотел. За тази цел е необходимо да се изградят специални охраняеми паркинги, оборудвани с всички налични в хотелите удобства като тоалетни, душкабини, заведения за хранене и т.н. Еврокомисията заяви готовност да съфинансира дейностите, но засега подобни паркинги няма. Другият спорен момент е свързан с командировъчните. По този въпрос превозвачите изразиха притеснение веднага след оповестяването на новите мерки. Предвижда се шофьорите на тирове от източноевропейските страни да получават командировъчни като западноевропейските си колеги. Проблемът е, че фирмите от Източна Европа не могат да поемат такива разходи.
Зад Пакета за мобилност застават големите страни като Франция, Германия, Австрия и Италия. Ограниченията, които се предлагат, засягат превозвачите от Източна Европа. Повече от ясно е, че битката между големите играчи в ЕС и по-новите членки на общността, които цели да удари брадвата на Макрон, ще бъде тежка. Предвид настроенията, а и интересите, доста съмнително е резултатът да е в наша полза.
На този мрачен фон, който се очерта преди близо година, едва преди срещата на върха в София транспортният министър Ивайло Московски обяви, че екип по линия на еврокомисаря по транспорт Виолета Булц, която бе у нас миналата седмица, и експерти от нашето транспортно министерство започват работа по конкретни предложения за промяна на пакета "Макрон". В това обаче има нещо

откровено скандално

Първо, защото властта изгуби много време, докато узрее да прави предложения. Второ, защото готовността да се направят такива дойде след препоръка от еврокомисаря. И не на последно място, защото с предложения за промени, а не с цялостно отхвърляне на Пакета за мобилност, излиза, че управляващите отново се огъват пред "големите началници", както премиерът Бойко Борисов нарича лидерите на Франция и Германия.
Дни преди срещата на върха на ЕС и протеста на превозвачите, обявен като такъв в подкрепа на правителството (комично и същевременно жалко!) и преминал мирно и тихо (вероятно по заръка на властта, за да не тревожим евролидерите), БСП показа документи. Те поставят под сериозно съмнение опитите на правителството да се представи за застъпник на интересите на българските превозвачи.
Зам.-председателят на ПГ "БСП за България" Георги Свиленски изнесе данни от стенограми на Министерския съвет и на Съвета по транспорт в ЕС, от които става ясно, че позицията на кабинета по предложения от Брюксел Пакет за мобилност е била различна от тази, която Бойко Борисов декларира пред превозвачите. Последва отговор на властта. На интернет страницата на Министерството на транспорта бе публикувана трудноразбираема хронология около Пакета за мобилност. ГЕРБ обвиниха социалистите, че искат да хвърлят сянка върху европредседателството ни. Потресаващо! От БСП поискаха премиерът Борисов да обясни в парламента какво е свършило правителството през последната година, за да защити интересите на българските превозвачи. Това едва ли ще се случи. Преди ден евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков изказа мнение, че подкрепата за промените, насочени към превозвачите, в момента отслабва. Това предстои да разберем по време на гласуването в Европарламента. Още повече, че изискванията не засягат еднакво тежко превозвачите от всички източноевропейски държави.
Докато все пак на новите изисквания към транспортните автопревозвачи властта обърна някакво внимание, защото беше притисната от недоволството на бранша,

тихомълком за обществеността

вървят предложения за промени в т.нар. Пакет за мобилност 2. Това е директивата за автобусните превози, която предвижда пълна либерализация на пазара. Става въпрос за изисквания, напълно противоположни на предложенията, свързани с товарния бранш. И двете обаче са в пълен ущърб на българските фирми.
ЕК подготвя огромна тесла за българските автобусни превозвачи, алармира членът на европейската транспортна комисия и евродепутат от БСП Петър Курумбашев. Скандалните текстове са вкарани без обсъждане в Пакет мобилност 2 и засягат достъпа на външни автопревозвачи до вътрешния пазар на други страни от ЕС. Ако тези текстове бъдат приети, всеки автопревозвач от Западна Европа може да дойде в България и да извършва превози на разстояние над 100 км без регулация от държавата. Така на практика западните компании ще могат да си избират печелившите маршрути, докато в момента българските автобусни компании извършват тези превози в пакет - срещу обслужване на натоварена линия те поемат и превозите по ненатоварените.
От новия регламент ще бъдат ударени и българските железници. Разписанието на влаковете и големите автобусни компании се съгласуват, за да не се припокриват превозите по големите дестинации. С предложените текстове обаче чужди компании ще могат сами да определят разписанията си и понеже става въпрос за конкуренция и печалба, спокойно ще могат да крадат пътниците на БДЖ, които и без това намаляха драстично през последните години.
"Все още не сме обсъждали с представители на правителството спорния регламент за автобусите", коментира Петър Курумбашев. Той обясни, че до момента се е срещнал с представители на повече от 10 страни членки, но

все още няма официална българска позиция

Курумбашев е докладчик по въпросната директива и трябва да представи своя доклад в комисията, като отчете всички предложения и забележки на страните членки. "Предложението на ЕК по отношение на промените на общите правила за достъп до международния пазар на автобусни превози показва липсата на последователност на ЕК по отношение на законодателството, касаещо международните превози, в контекста на първия и втория Пакет за мобилност", коментира Курумбашев.
По отношение на Пакета за мобилност 2 може да бъде даден пример с Германия, където след либерализацията на пазара на автомобилния превоз само за няколко години се стигна до монопол на пазара от една компания. Тази компания скоро навлезе и на българския пазар. В момента тя държи 93% от пазара на вътрешния автобусен превоз в Германия. "Не може либерализацията да означава, че просто всеки ще вземе онова, от което има интерес", коментира Курумбашев.
Според бившия транспортен министър и председател на Форум за Балкански транспорт и инфраструктура Петър Мутафчиев правителството трябва да се опита да осигури блокираща квота в Съвета на министрите, вместо да търси разговори с Франция и Германия относно предложенията за промени в първия и втория Пакет за мобилност. Особеното е, че блокиращата квота от 35% не се определя от броя на гласуващите страни, а от населението им. Това означава, че големите по население държави като Германия и Франция имат сериозно предимство. Именно затова е необходимо да се концентрират усилията на държавната власт и да се използват всички възможни лостове за въздействие върху държавите, които могат да помогнат да се постигне тази блокираща квота от 35%, или 14 държави, обясни експертът. "Непрекъснатите законодателни изненади, сервирани от ЕК на транспортния бранш, ни карат да зададем въпроса дали има ясно оформена общоевропейска транспортна политика и какво прави в тази посока еврокомисарят по транспорт Виолета Булц", заяви Мутафчиев.

 

 

Апис
Всички права запазени "ДУМА"