27 Април 2024събота03:55 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Критика

Да отглеждаш лозе на баира или как да си построиш дом на Парнас

Слово за книгата "Аз не съм дотука" на Велин Георгиев

/ брой: 104

visibility 997

Елена Алекова
        

Няколко години наред Велин Георгиев изненадва почитателите си със своите крайно новаторски книги: "Вкусът на  болката" (2016), "Живак от счупен термометър" (2017) и поредната "Аз не съм дотука", излязла съвсем наскоро. Те представляват някаква особена дневниково-мемоарно-поетико-прозаическа сплав, прошарена тук и там с литературнокритически елементи, за която би следвало да се измисли дори нов жанр. Непрекъснато при него поезията прелива в проза (в най-общ смисъл, включваща белетристика, публицистика, есеистика и литературна критика) и прозата - в поезия, споменът преминава в дневникови наброски и наброските - в спомени, реалността се смесва със съня, миговете на вдъхновение и творене - с ежедневното и битовото, високото - с ниското, личното - с общественото и всечовешкото. Къде започва едното и свършва другото, е трудно да се хване. И е ненужно. Може да се каже и другояче, с неговите думи:
"Докато си стягам багажа, още нещо ще кажа. Протупах го този живот. Откакто си замина моята Муза, съм на тръни. Хвана едно - друго пусна. И уж се оформям, а като погледна - разпилявам се. Челядта ми е дала ултиматум да се събера, да се подредя - в папки, кашони, торби, за да може да ме приберат Там - в някой килер, за всеки случай. Ето - това е доказателството ми, че докато си стягам багажа, има какво още да разпилея. Довършвам се".
Начинът, по който Велин Георгиев пише тези свои книги, е несрещан досега в нашата литература. И не само в нашата. В най-общ смисъл те представляват нещо като дневник на самотника. Но да се твърди, че това е само дневник, не е съвсем точно. Самият той опровергава подобни внушения: "Аз не имитирам дневник. Улавям светулките на своето време. Лепя ги по челото на бялата страница и нещо провиждам". Не е съвсем точно и това, че е самотник, защото, ако и да живее сам, Велин Георгиев не е самотен. Тъй и споделя: "Колко е голям моят свят ли? Не казвам. Защо? Защото е безграничен. Ето. Влизам в него. И виждам Човека. Влизам в Човека. И виждам света. Мироздание". Велин Георгиев, както никой друг сред нас, е в непрекъснато общение с целия свят - назад и напред във времето, в ширина и дълбина, тук и сега, с живи и мъртви от всяка точица на вселената, тук или там и отвъд. Неговият диалог с живия Петко Тотев например продължава с Петко Тотев, който вече не е сред живите, като да не ни е напускал. Да не говорим за Снежана Пейчева - любовта, опората, духовната провокация и постоянното вдъхновително предизвикателство за Велин, "Моята Муза", както той я нарича, която под формата на странстващ сюжет преминава от книга в книга. "Има място за всеки мой значим приятел в тази фрагментарно-мозаечна книга", признава той. И е така.

* * *
Ако някой преди време ми беше казал, че с такъв несекващ интерес ще чета книги от подобен род, не бих повярвала, но ето, че е факт - чета книгите на Велин Георгиев с непрекъснато възпламеняващо се любопитство. Има хора, които - и най-интересна история да разказват, са скучни и досаждат. А при него - каквото и да подхване, повествованието му задържа любопитството докрай. Привличаща е при него всяка подробност - и най-незначимата случица, случайно прелетялата мисъл, внезапно избухналата асоциация. Дори монологът на любимото куче Чани - един от главните герои и в тази книга на Велин (поетът така се е сраснал с кучето, че дори мисли и пише стихове от негово име). Самотник ли? Макар и сам...
Малко е да се каже, че Велин Георгиев е вълшебник на словото и че прави със словото каквото си поиска. Него словото го обича. Словото е сякаш прилепнало за ръката му и го води накъдето си поиска. Навсякъде. Талантливо и силно. Заредено с неговата - чисто Велин-Георгиевска - енергия, която веднага го откроява сред всички: "Само писането на нови текстове - споделя той - има все още смисъл за мен... Ето - поривът иде, носи се като мълния. Аз съм просто прокълнат да съм роб на себе си... И се радвам на новото утро, на ведрия ден...". Всяко нещо, до което прозорливата му мисъл се докосне - и най-незначителното! - става голямо и значимо, важно, изпълнено със смисъл. Не знам как и защо става така. Велин Георгиев прави голямо и значимо всичко, за което пише.
С него, освен НЛС "Старинният файтон" и творчеството, ни свързва и едно дълбоко и трайно семейно приятелство. Но и още нещо, което високо ценя и държа да спомена. Велин Георгиев остава верен винаги - и при най-неблагоприятните спрямо неговите приятели обстоятелства; не се оттегля разсеяно от обкръжението им, когато са в беда, не потъва в гори тилилейски, а отбива непозволени атаки срещу тях, заради тях пие горчиви хапове, но не ги предава, защото предателството в неговите очи би значело да предаде себе си. Прозорливото му писателско сърце отсява безпогрешно правда от неправда и в него няма страх, когато неправдата е по-силна - опълчва се срещу нея, каквото и да му коства това. По това се познава истински талантливият писател.

* * *
"Аз не съм дотука". В първоначалните писания заглавието бе "Докато си стягам багажа". Защото Велин Георгиев започна да пише книгата, наранен от несправедливости, свързани с нашето житие-битие и Файтона, и подтикнат (донякъде!) от мен - просто исках да излезе от омагьосания кръг на своята ранимост. Обаждаше ми се тогава час по час, за да каже как знае деня на своята смърт и дори ме вижда в Ритуалната зала да чета прощални думи за него. Твърде потискащо за мен преживяване. А на него какво му е било, не знам. Постепенно силната му натура и поривът за творчество надделяха отчаянието, защото силната натура поначало иска да живее и не търпи нищо, което я дърпа назад и надолу, а творчеството само по себе си е надмогване на тленността. И заглавието на книгата започна да варира: "Това заглавие "Докато си стягам багажа" - пише той - е условно, даже под него съм написал и друго - "По-навътре в мен", а по-късно ми се мярна и трето - "На брега на Лета". Вече мисля за друго". А другото: "Къде ли е сега моят евентуален читател, за да му кажа, че ми хрумна ново заглавие БЕЗ, което ще го озадачи и нищо чудно да ми се закани: "Без...".
В скоби... Велин Георгиев обича едносричните заглавия. Много от книгите му ги носят, да си припомним: "Не" (1998), "Шок" (2002), "Код" (2002), "Акт" (2003), "Бяг" (2013), "Знак" (2015)... Любопитното е, че за първи път той избира това да е служебна дума (предлог), която по своята същност няма самостоятелно значение, а стоейки пред друга пълноценна дума, се свързва с нея по смисъл. "Без" като предлог има задача да придаде на думата, към която е прилепено, оттенък на... отсъствие или на "минус", но при Велин Георгиев и "без" се превръща в пълноценна дума, т.е. придобива различни значения, смисъл, който някак не е, да кажем, реално съществуващ, а е по-скоро предчувстван, долавян от вътрешните сетива, необозрим и някак разсипващ се в някакви значения и нюанси от значения, не докрай обозначени: "Аз съм Чани - принцът-пес. Ту харесвам, ту кажа: без..."; "Аз не мога без тях - без тези малки часове. Те са моят живот - вот, те казват да и не. Все още поне. Още цвилят коне, оседлани в седемнайста година, в която Конна армия мина... Вече век. А конете трополят по планетата. С тях - и моят пес... Как така без..."; "Ти, който си извън играта, пътуваш гратис на дните в забързания експрес, уж с билет, а без..."; "Всичко е любов. Затова и Бог е любов. Без любов е само безродното без...", или:

Когато те прихванат бесовете,
а всичките посоки казват без...
какво ти е, кажи обеснико.
Не те побира старият адрес...

И докато се удивляваш на едно, на друго, заглавието на книгата внезапно вече е станало друго: "...моят чудесен приятел Пенчо Чернаев вчера ми каза, че е хубава връзката между първото ми заглавие "Тук съм" и последното засега "Аз не съм дотука". Книгата излезе под това, последното. А "Тук съм" е заглавие на първата книга на Велин Георгиев, излязла през далечната вече 1972 година - цели четири десетилетия и половина, че и повече, са минали оттогава...
"Тук съм" и "Аз не съм дотука". На пръв поглед си приличат, а всъщност са опозиция едно спрямо друго. Едното е безподложно изречение ("Тук съм") - другото е с подлог ("Аз не съм дотука"). Едното е утвърждение ("съм") - другото е отрицание ("не съм"). Едното е с показателно местоимение ("тук"), другото - с наречие ("дотука"), но коренът им е един и същ. В едното - логическият акцент е върху "тук", натоварено и със значението на онова великолепно дзенбудитско състояние на съществуване "тук и сега", което му придава неимоверна дълбочина; в другото - "дотука" (сякаш дори самата дума "тук" е разтеглена) просто обозначава предел, граница, която, на всичко отгоре, е и някак преодоляна: "Кой е казал, че стигнеш ли кота Едикояси, трябва да въздъхнеш: Аз съм дотука... Само аз за себе си съм наясно, че не съм дотука...". Велин Георгиев - в характерния за него маниер да разширява значението на думите - влага и друг смисъл в своето "тук съм":

И когато разбрах, че се раждам -
станах вик, който мрака разгражда,
изпреварил петлите на Крупник.
А сърцето ми тупа ли, тупа - тук съм...

Цял живот се опитвам да го докажа.

Същевременно "Тук съм" и "Аз не съм дотука" се допълват едно друго, смесват се и, в крайна сметка, стават едно и също нещо, защото много елегантно в книгата пределността на "дотука" е прескочена: "аз не съм дотука", което има смисъл и на "аз не съм досега", т.е. ще бъда и нататък - не само в пространството, но и във времето. "Аз не съм дотука" - респективно аз не съм до ТУК и до СЕГА, не съм в тоя свят само до края на живота, ще бъда и след това, а щом продължавам и нататък, ще рече, че отново СЪМ и отново съм ТУК, защото просто няма как да бъда на друго място, отделно от себе си. С други думи, в тоя и оня свят или в какъвто и да е друг свят... навсякъде, където СЪМ, е ТУК (и, разбира се, СЕГА).
Споделих всичко това, защото е любопитно само по себе си. Но мисълта ми беше за движението на заглавията, т.е. на вътрешните състояния на Велин Георгиев от "Докато си стягам багажа" (на отчаянието) - до "По-навътре в мен", "Или да го нарека втория пласт, по-дълбоко в мен, където също е протичал животът ми и има важни неща за перото ми. Да, оттук-нататък..." (на опровержението и надеждата), от "На брега на Лета" (на отчаянието) - през безличното, безформеното "БЕЗ" - до "Аз не съм дотука" (на опровержението и надеждата), докато в настроенията надеждата не взе окончателно превес: "Та не питам какво, а се хващам за думите. И във всяка дума думка сърцето ми. И започват съцветия - маргаритка до мак и роза. Нови ритми и дестинации... Дописвам своята книга. Още съм още. Още си птица на прицел... Пей, сърце".



Елена Алекова

 

13 зърнари са взели 52 млн. лв. субсидии

автор:Дума

visibility 436

/ брой: 80

Войната в Украйна удвои приходите на ВМЗ-Сопот

автор:Дума

visibility 457

/ брой: 80

Хващат най-много негодни банкноти от 10 лева

автор:Дума

visibility 409

/ брой: 80

ВМРО-ДПМНЕ води на първия тур

автор:Дума

visibility 436

/ брой: 80

Расте напрежението между САЩ и Китай

автор:Дума

visibility 497

/ брой: 80

Педро Санчес подава оставка?

автор:Дума

visibility 430

/ брой: 80

Накратко

автор:Дума

visibility 358

/ брой: 80

По български

автор:Евгени Гаврилов

visibility 493

/ брой: 80

15 сергии

автор:Таня Глухчева

visibility 492

/ брой: 80

Хем най-бедни, хем богаташи...

visibility 435

/ брой: 80

Абсурдът "Боташ"

автор:Румен Овчаров

visibility 430

/ брой: 80

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ