29 Март 2024петък03:24 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

ДВГ, автоматик, климатик – откога са в колите?

/ брой: 114

visibility 831

Инж. Иля СЕЛИКТАР

Днес климатикът и автоматикът са нещо обичайно в автомобилите, но не толкова отдавна те са били скъпи екстри, а преди това дори не са и били познати. Интересно е да видим кога са се появили в най-важния член на семейството след жената?


Двигателят с вътрешно горене
Първият в света сериен автомобил с двигател с вътрешно горене е бил построен в 1895 година от немския изобретател Карл Бенц. Машината се е казвала Benz Patent-Motorwagen. След година Карл Бенц я патентова, а известно време след това основава компанията, която днес познаваме с името MercedesBenz.
Дизеловият двигател
Дизеловият двигател е дело на Рудолф Дизел и се появява дори преди този на Бенц. Патентът е получен от изобретателя в 1892 година, но при серийните автомобили се появява почти 30 години след това, когато немският учен Роберт Бош създава безкомпресорната дюза за впръскване на горивото. С нея двигателят на Дизел получава широко използване при товарните автомобили, а първият сериен дизелов лек автомобил отново носи емблемата на Mercedes - Mercedes-Benz 260D. Двигателят е 2,6-литров с мощност 45 к.с. Модификации на този мотор се задържат на конвейера чак до 80-е години на миналия век, когато се монтират в модела Mercedes-Benz W123.


Турбото

Турбопълненето е известно още от времето на първите мотори в края на 19-и век. Използването му обаче се ограничава при корабните и авиационните двигатели. При автомобилите турбото се появява едва приз 60-е години на миналия век. Първото му използване в серийни модели е при Chevrolet Corvair Monza и Oldsmobile Jetfire. Благодарение на него от 3,5-литровия мотор изкарват яките за времето си 215 к.с. и 411 Нм момент. Не намира веднага широко използване, заради първоначалните проблеми с надеждноста си.


Климатикът

Първият автомобилен климатик е от 1939-а година – предлага се като опция от Packard за модела 12 Sedan. Не печели веднага популярност заради сложноста, скъпата цена и големия си габарит. Струва 300 долара, при положение че за 1000 може да се купи прост евтин автомобил. За да се включи, е трябвало да се отваря капакът след спиране и на ръка да се монтира ремъкът за задвижването му. Отнемал е и почти една трета от обема на багажника. Масови климатиците стават едва през 50-е години на миналия век в Щатите, когато стават автоматични и доста по-компактни. Истинският бум настъпва в края на 70-е и началото на 80-е години на миналия век.


Автоматикът
Първата серийна автоматична предавателна кутия създава корпорацията GM в 1940 година. Още тогава кутията има четири предавки и се е предлагала като опция за моделите на Cadillac, Oldsmobile и Pontiac. По-късно същата кутия се ползва от Bentley и Rolls-Royce, както и в основата на много други разработки на автоматични трансмисии в целия свят.


Предпазната въздушна възглавница
Първите автомобили, оборудвани серийно с предпазна въздушна възглавница, се появяват през 1972 година. Първата компания, която ги въвежда и предлага на пазара, отново е General Motors. Първият сериен автомобил с предпазна въздушна възглавница в света е бил Oldsmobile Toronado. Само година след това въздушната възлавница /airbag/ става опция за почти всички модели на коцерна. Малка подробност в тази история е, че първенец би могъл да бъде Ford. В 1971-а година инженерите на Синия овал подготвят партида от модела Ford Taunus с предпазни въздушни възглавници, но по-далеч от експерименти нещата не отиват.



70 милиона долара е най-скъпата кола в света!
Направено през 1963-а година Ferrari 250 GTO беше продадено за рекордните 70 милиона долара. Тази сума е била платена от американския колекционер и генерален директор на компанията WeatherTech Дейвид МакНил. Това Ferrari 250 GTO е със сериен номер 4153 GT  и е едно от 33-е екземпляра на първата серия на модела, направени в периода 1962-1963 г. и е най-известната кола от серията. Този автомобил нито един път не е катастрофирал, въпреки че е участвал в доста състезания. Не е характерна и боята му – сребрист цвят с жълти ивици. В 1963-а автомобилът става четвърти в 24-е часа на Льо-Ман, управляван от пилотите Пиер Дюмен и Леон Дерние. В 1964-а побеждава в десетдневния маратон Тур де Франс с пилоти Люсиен Бианки и Жорж Бергер. В периода 1964-1965-а стартира в 14 съревнования, включително и в Гран-при на Ангола в Африка. Ferrari 250 GTO е сменил няколко собственици – през 1966-а го купува испанецът Еухенио Батурон, състезавал се с него в родината си. В края на 80-е години на миналия век собственик е французинът Анри Шамбон, а в 1997-а швейцарецът Николай Спрингер, който два пъти стартира с него в състезанието за ретроавтомобили  на фестивала в Гудууд. В 2000-а година колата е продадена на немски колекционер за $6.5 милиона. В 90-е години на миналия век е напълно възстановена от специалисти на компанията DK Engineering, а в 2012-2013-а получава сертификат Ferrari Classiche, подтвърждаващ, че в автомобила са запазени оригиналните възли и агрегати. Ferrari 250 GTO има 300 коня трилитров двигател V12 и механична предавателна кутия. От място до 100 км/ч машината се ускорява за 6 секунди. През 60-е години на миналия век колата също е била безумно скъпа – в Щатите цената му е била $18 000 – в днешни долари над $150 000.





Белорусия ще прави китайски електромобили
В Белорусия ще произвеждат електромобили на китайската марка Zotye. Договорът за това е подписан в централата на китайската марка в Циндао от представители на белоруската компания Юнисон и Zotye Automobile. Производството ще става в мощностите на белоруската компания в Минска област. В момента там се сглобява кросовъра Zotye T600, но и се преработват още ванове на ГАЗ, Mercedes-Benz, Renault и Volkswagen в автомобили на Бърза помощ, маршрутки и ритуален транспорт. Договорът предвижда до 2022 година капацитетът на предприятието да достигне 30 000 електромобила Zotye годишно и да има висока степен на локализация. Обемът на инвестициите в проекта е 560 милиона долара. Преди четири месеца беше обявено, че Юнисон ще сглобява два модела на Zotye – градският свръхкомпакт Zotye E200, напомнящ Smart, и седанът с предно задвижване Z500EV. При Zotye E200 капацитетът на акумулатора е 24 кВтч, а запасът на ход с едно зареждане 220 километра. При седана Z500EV акумулаторът е 39 кВтч, а пробегът с едно зареждане 250 км. Ако държавата осигури помощ за екологичност цената на малкия модел може да е в рамките на 17 000 долара, а на седана Z500EV 21 000.
Компанията Юнисон работи от 1996 година насам. В миналото си тя е сглобявала модели на Ford, Kia, Opel и Iran Khodro. В Беларусия работят и други съвместни предприятия с китайски компании - заводът БелДжи сглобява модели на Geely.

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 312

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 336

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 271

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 291

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 302

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 320

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ