Поколения творци обменят идеи
Проектът на фондация "Въпреки" "Учители и ученици в изобразителното изкуство" събра над 100 художници в изложби и дискусии
/ брой: 117
С изложбата "Проф. Андрей Даниел и ученици" в галерия "Академия" на НХА приключва проектът "Учители и ученици в изобразителното изкуство" на фондация "Въпреки". Тя ще бъде открита на 21 юни от 18 ч., а от 16 ч. ще бъде показана филмова документация за предишните изложби от проекта, научи ДУМА от Зелма Алмалех и Стефан Джамбазов.
Това е и последната изложба от втория цикъл "Проф. Андрей Даниел и ученици". Първият беше в Градската художествена галерия във Варна "Борис Георгиев", където с творби участваха 59 ученици на именития художник и педагог. Те бяха представени в София в галерия "Стубел", галерия-книжарница "София прес" и сега - в "Академия".
Четирима професори - Емил Попов, Вихрони Попнеделев, Андрей Даниел и Николай Майсторов, бяха в центъра на проекта. Произведенията на художниците и техните ученици бяха показани в седем арт пространства - Националната галерия, Варненската градска художествена галерия, ХГ "Владимир Димитров - Майстора" в Кюстендил, галерия-книжарница "София прес", "Академия" в НХА и частните галерии "Стубел" и "Арт алея". Проектът беше подкрепен финансово от Министерството на културата и програма "Култура" на Столичната община. Помощ оказа и фондацията "Процес - Пространство", както и винарска изба "Русе".
Смисълът на проекта беше да изследва как си взаимодействат учителят и ученикът, какво си предават един на друг като контакт и до каква степен ученикът подражава на своя учител или обратното, опитва се да се еманципира от него. Какво иска да изгради в своите ученици един преподавател? Какво ученикът приема или отхвърля от своя ментор? Ако се еманципира, какво остава в неговото творчество от обучението? Докъде трябва да е провокацията за изграждане на собствен стил и позиция? Полезна ли е претенцията на учителя за моделиране на ученика по свой образ и подобие? Какво учителят приема от своите ученици? Има ли нещо, което трябва да се промени в образователната система, за да се изградят силни творци, а не епигони? Важно ли е съществуването на творчески ателиета?
Това са някои въпроси, които бяха обсъдени на изложбите и предхождащите дискусии и срещи. Поставени в изложба едно до друго, произведенията на учителя и учениците даваха възможност да се видят приликите и разликите и да се осмислят в една дискусия. Освен това много важно е, че ставаше дума за жив контакт между учители и ученици, а не на покойни майстори. Това е стара европейска традиция, която и днес е жива и не само в най-големите и европейските галерии. Точно затова по този начин беше представено част от съвременното българско изкуство по време на българското председателство на Съвета на Европейския съюз. Такъв проект има и образователна стойност, защото в дискусиите за изложбите присъстваха студенти и ученици от гимназиите за изящно и приложно изкуство, училища с разширено изучаване на изобразително изкуство и Националната художествена академия, както и зрители. Общо участниците във всички изложби бяха над 100. Това даде възможност и да се очертае картина на значителна част от съвременното българско изобразително изкуство, доколкото става дума за художници, които са преминали през тези преподаватели, но сега са известни и активни, поясняват организаторите.
Професорите Николай Майсторов, Емил Попов, Андрей Даниел и Вихрони Попнеделев (от ляво на дясно)
Снимка Стефан Джамбазов