Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

19 Октомври 2018 | Петък
 
вход регистрирай се

На първа страница

На фокус

Автобусната баница на София

Общинската фирма, която превозва столичани, завърши 2017 г. на минус от половин милион лева

Деси Велева

27. Юни 2018 , брой: 122   371   0
Снимка Емилия КОСТАДИНОВА
Частният превозвач "МТК Груп" представи преди година нови газови автобуси,
с които ще превозва столичани през следващите 8 години на концесията

Ако сънуваш, че се качваш в пълен автобус, в скоро време ще трябва да се състезаваш с много хора, предстои ти изпит или конкурс. Сънуваш ли развален автобус, трябва да обърнеш повече внимание на здравословното си състояние. Тези проникновения са записани в разни съновници, търсещи истината в сънищата. Столичани няма нужда да прелистват книги с подобни умотворения. Те просто знаят, че пълният автобус означава, че има забавяне в графика заради налично задръстване по трасето от ремонти на улици или липса на достатъчно обществени превозни средства в час пик. Обяснението за разваления автобус е още по-елементарно - никой не ремонтира старите возила, защото липсват средства при транспортните оператори.

Придвижването с автобус в София все още е приключение с неизвестна продължителност, с неясни съпътстващи изненади и непредвиден край. Надеждите на хората всъщност са много прости - навременни и непрепълнени превозни средства с отопление и климатизация. Срещу тези обикновени очаквания стоят общински политики за развитието на транспортните оператори, сложни годишни финансови отчети, управленски решения за цената на билета.
За истинското състояние на автотранспорта на София никой не говори. Не се признава гласно и накъде върви общинското дружество "Столичен автотранспорт". Преди две години управляващите Столичната община решиха, че торбата на обществения транспорт се кърпи чрез скок в цената на билета за еднократно пътуване. Въпреки общественото недоволство, еднократното пътуване стана 1,60 лв. Преди няма и три месеца обаче на ГЕРБ им се наложи да утвърдят за втори път тази цена с приемането на нова наредба за градския транспорт. Оказа се, че управляващите са изправени пред риска съдът да отмени досегашния нормативен документ, който определя цена от 1,60 лв. за пътуване - именно наредбата за обществен превоз. С предложения от ГЕРБ и приет впоследствие нов документ съдебното решение по делото, с което се оспорва скъпият билет, става безпредметно заради сменената нормативна уредба. Срещу нея обаче бе заведено ново дело от бдителни граждани. То обаче ще тече вероятно още две години и дотогава мнозинството може да е спокойно - ще се пълнят нечии касички.
Освен че се отърваха от драматичните последици от евентуално обявяване на скъпия билет за незаконен, от ГЕРБ се мотивираха, че новата наредба ще осигури пари за още превозни средства и за предотвратяването на дефицита и обявяването на фалити от общинските транспортни оператори. Така управляващите индиректно признаха за съществуващите рискове от

несъстоятелност на транспортните дружества

"Не новата наредба ще ги спаси, а нашето отношение. По време на сесия попитах четири пъти управляващите кои са застрашените транспортни фирми, но не получих отговор", коментира общинският съветник от БСП Иван Таков, който е член на комисията по финанси към СОС. Той припомни, че финансовото положение на операторите е свързано и със стар дълг от 120 млн. лв. към тях на Центъра за градска мобилност. За да спасят от фалит ЦГМ преди 4 години, управляващите решиха да отпишат дълговете му към общинските "Автотранспорт", "Електротранспорт" и "Метрополитен" ЕАД за близо 30 млн. лв. Тогава от БСП яростно се обявиха срещу тази обезценка, с която на практика транспортът бе лишен от средства, влоши се финансовото му състояние и бе изправен пред риск от фалити.
Каква е актуалната икономическа картина? Само преди дни Столичният общински съвет, без много приказки и интерес от страна на представителите на повечето партии в него, набързо утвърди финансовите отчети на всички общински дружества. Управляващите дори се похвалиха с налична стабилност.
Не толкова стабилни изглеждат обаче цифрите срещу дружеството "Столичен автотранспорт". Общинската фирма превозва пътници според икономическата рамка, приета от СОС, в която са определени параметрите на транспортната задача, цената на километър пробег и източниците на финансиране. През м.г. дружеството е осигурявало транспорта на столичани с 589 автобуса със средна възраст 11,5 години. От отчета за 2017 г. става ясно още, че за последните две години не са извършвани

никакви ремонти на автобуси

в заводски условия. В същото време се признава, че над 100 превозни средства на възраст между 12 и 15 години се нуждаят от ремонт. Най-старите возила, използвани за превоз на столичани, са "Мерцедес" и са на 36 години!
Тежката картина на дружеството съвсем не се изчерпва със състоянието на наличните превозни средства. Оказа се, че през м.г. дружеството излиза на загуба от над половин милион лева, което е необяснимо на фона на печалбата от 152 000 лв., натрупана година по-рано. Още повече, че ръководството на автотранспорта си е поставило амбициозната задача в своя бизнес план дружеството да излезе на плюс с близо 5,5 млн. лв. през същата тази 2017-а. Откъде идва разминаването между очакванията и фактите - управляващите не обясниха.
Когато се анализират транспортното обслужване и начинът на управление на общинските оператори, няма как да не се припомни и съществуването на частни фирми, обслужващи някои линии в столицата. Външните дружества навлязоха в полето на общинския транспорт точно преди 11 години, като стартът бе съпътстван от скандал. Оказа се, че столичният зам.-кмет Велизар Стоилов е уреждал в задкулисни договорки кой да вземе на концесия общински линии и по-късно се наложи да подаде оставка. Едва през 2012 г. от кметството прозряха, че частните фирми нямат място в общинския транспорт и Йорданка Фандъкова се зарече да прекрати практиката, наложена от времето на Бойко Борисов като кмет. "Според мен това е правилно, добре е градският транспорт да се обслужва от общинските фирми, които обаче трябва да покажат добра работа, да покажат дисциплина", заяви тогава кметицата, добавяйки, че вече е съставена работна група с общински съветници от различни политически сили, която ще работи за поетапното прекратяване на договорите с частните оператори. Към 2012 г. три частни фирми обслужваха 28 линии в София, като основната част от баницата бе за "Карат С". Първият опит за слагане на край на сътрудничеството с фирмата завърши с пълен провал и огромен скандал. Тогава Столичната община бе на път да даде на "Карат С" 3,3 млн. лв. вместо полагащите им се 600 хил. лв. заради неправилно пресметнати лихви.
Следващият голям

скандал, свързан с частните превозвачи,

бе преди две години, когато ръководството на общината даде на "МТК Груп" 16 автобусни линии за следващите 8 години. Според разчетите това ще струва на общината към 140 млн. лв. От кметството оправдаха концесията с последствията от онзи стар позор от 2008 г. с договорките на Велизар Стоилов, след които договор със спечелилия концесията "МТК" не бе подписан. Фирмата обаче оспори в съда отказа да й се дадат 16 линии, впоследствие спечели делото и така се оказа поредният частен оператор, отхапал от общинската пита.
2017-а отново не стана годината, в която София прекъсва отношенията си с частните фирми, както се зарече Фандъкова през 2012-а. През юни м.г. мнозинството в СОС удължи договорите на "Карат-С" за още две години след първоначалния им срок. Фирмата тогава оперираше с 15 линии от градския транспорт, повечето от тях взети през 2008 г. Някои изтичаха в края на 2017 г., а останалите - в средата на 2018 г. Мотивът на ГЕРБ за удължаване на концесията бе, че линиите няма да могат да бъдат поети от общинския автотранспорт, тъй като той разполага с автобуси на по 30 години и няма да предостави качествена услуга на пътниците. След като при първото гласуване в СОС ГЕРБ не получиха достатъчна подкрепа, се наложи докладът с предложението да бъде внесен втори път.
Така повече от 10 години частните фирми смучат немалко общински пари, тъй като общината им дава повече средства на километър пробег, отколкото на собствените си оператори. Няма защо тогава да се чудим, че "Столичен автотранспорт" е на това дередже, а частните превозвачи все още не могат да бъдат изгонени от транспортните линии. Ще продължим да се друсаме по лоши пътища, през задръствания, във вечно закъсняващи и вмирисани автобуси и ще даваме с цветисти благословии по 1,60 лв. за услугата.


Често автобусите на общинските превозвачи не са в добро състояние и това може да доведе до риск за пътниците
Снимка БГНЕС

 

 

Апис
Всички права запазени "ДУМА"