27 Април 2024събота00:54 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Едно към едно

Концесията на летище "София" е престъпление

Депутатите от "БСП за България" защитиха в парламента завчера националния интерес, властващото мнозинство удари по националната сигурност

/ брой: 139

автор:Дума

visibility 1136

Крум Зарков: Защо държавата се отказва от печелившо дружество?



Защо държавата се отказва от управлението, контрола и печалбите на едно добре развиващо се дружество? Понеже няма досега валиден отговор, ние предлагаме проект на решение, с което да задължим МС да прекрати действията по предоставяне на концесия на летище София. Показателите на летището са във възходяща позиция. Летище София е на печалба. Има увеличение при редовните вътрешни линии, редовните международни линии, чартърните полети, бизнес полетите, товарните полети. Всички, направени проучвания, са установили нарастване на задоволството на пътниците от обслужването.
Нищо не оправдава и не е целесъобразно да се отдават на концесия услугите от разработен и печеливш актив. В летище София вече са инвестирани повече от 900 млн. лв. в инфраструктура. Тази инфраструктура ще донесе наготово само предимства и ползи за бъдещия концесионер, без той да е инвестирал нищо. Изградена линия на метрото до летището; построени са пътища до летището; изградени са Терминал 2 и писти. Т.е., необходимост от голяма инвестиция в конкретния случай не е налице. Световната практика изисква на концесии да бъдат отдавани само такива активи, които не са в достатъчна степен разработени и печеливши и които държавата не може да използва пълноценно и ефективно, поради необходимостта от голяма инвестиция на публични финансови средства или липса на технологии. Но в конкретния случай, налице не е нито една от тези две хипотези.
След концесията ще се намалят социалните придобивки и отпуските на служителите, а също и техните трудови възнаграждения. Сега служителите на летището са около 2300, но според практиката и мнението на експерти, най-вероятно след концесията персоналът на летището ще бъде намален с поне 1000 човека.
Летище София е национален обект с особено важно стратегическо значение за националната сигурност. Става въпрос за контрол и информация на всички полети - влизащи и излизащи пътници на територията на страната, техни лични данни, товари, пощенски пратки. Държавата е готова да поеме ангажимент концесионната такса да бъде включена в летищните такси, а това ще доведе до тяхното увеличаване. Неблагоприятните последици от това ще са свързани с намаляване на трафика през летището и през България като цяло.
Повече от половината летища в европейски столици са собственост на държавата. Отдаването на концесия на печелившото летище София с цел да се финансира друго дружество - БДЖ, което е губещо, е пълен абсурд и няма аналог в световната практика. Неприемливо и нецелесъобразно е проблемите на губещото БДЖ да се решават за сметка на печелившото летище София. Проблемите на БДЖ трябва да се решат по друг начин. Управляващото мнозинство не се съобрази с аргументите на БСП и реши парите от еднократно концесионно плащане по договора за концесия на летище София да не отиват в Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система. С тази абсурдна законодателна разпоредба българските граждани се лишават от парите, които по закон трябва да влязат в Сребърния фонд, ако се стигне до приватизация или концесия. Също толкова абсурдно е това, че в Закона за държавния бюджет за 2018 г. се съдържа текст, предвиждащ разходване на средства от концесионни такси за летище София, въпреки че все още нямаше дори започнала процедура за отдаването му на концесия. Концесионната процедура няма яснота как концесионерът ще развива летището. С оглед на всичко посочено, считаме, че най-правилно, целесъобразно и съответстващо на националния интерес е летище София, като един от най-ценните активи на България, да не се отдава на концесия.

Георги Свиленски: Отдаването на летището за десетилетия си е чиста продажба



Летище София е последното държавно дружество, което може да бъде продадено. Даването на концесия за 47 години и 6 месеца си e чиста продажба. До 75% от летищата в Европа се управляват от частни оператори. В България се управляват над 75% - от 4 летища три са дадени на концесия. Ако се отдаде летището на концесия, печалбата му ще бъде по-малка, отколкото е сега. Отдаването на летище София на концесия се прави на тъмно, скрито от обществото - не стана ясно защо се прави това, на кой ще се отдаде, какви са условията, на базата на какви анализи правителството е стигнало до решението за отдаване на концесия. Преди две седмици поисках да бъдат представени анализите на Световната банка и на Европейската банка, но до ден-днешен ги няма. Защо Министерството на транспорта сключи такъв договор със Световната банка, че анализите да бъдат тайни и никой да не ги знае, освен няколко чиновници?
Ако това решение бъде прието днес, принципалът на дружеството министър Московски трябва да си депозира оставката. Това означава, че 240 народни представители казват, че той не може да си свърши работата като министър и не може да управлява това дружество. Управляващите посочват като мотив и че трябват 500 млн. лв за БДЖ. Няма мотиви за развитие на летище София, за повишаване на броя на пътниците, увеличаване на приходите. Заради 500 млн. лв ще дадем летището! Но тези средства ще трябват и след една, две години, тогава какво ще продадат управляващите?
Летище София е стратегически обект на националната ни сигурност. Кой ще управлява летището по време на военни действия и кризи?. В договора за летището в Белград се заложи да има изискване за повишаване на броя пътници. В нашия няма такива изисквания. Не искаме от концесионерите да правят нищо. Говори се за нов терминал, но не е ясно къде. Втора писта - но ако решат да я правят. А може и да не решат.

Димитър Данчев: Транспортното министерство и кметът на София да изготвят Генерален план за развитието на аеропорта



Ние, гражданите на София, категорично настояваме Министерството на транспорта и столичният кмет да поемат своя ангажимент за развитието на столицата и за осигуряване на нормално качество на живот на жителите на града, като изготвят Генерален план за развитието на летище София. Не става ясно дали летището някога ще бъде свързано с нова високоскоростна жп връзка така, както е направено в редица големи европейски градове. Изводът, който можем да направим, е, че очевидно пътническите железопътни превози не са приоритет в политиката на транспортното министерство. Оставянето в ръцете на концесионера да решава възникналите въпроси е поредният отказ от вземане на управленски решения, които засягат здравето и качеството на живота на ползвателите на летището, но преди всичко на жителите и гостите на София. Няма как отговорността за развитието на критична инфраструктура на града да бъде прехвърляна в частни ръце.

Таско Ерменков: Управляващите провалят концесията на летище Пловдив, ще провалят и тази



С каква смелост преминавате към концесиониране на летище София, при положение, че не сте приключили концесията на летище Пловдив? Днес е трябвало да бъде подписана концесията в Пловдив, но това не се е случило. Първият си отиде, на втория ли ще го дадат? Такава ли ще бъде политиката на управляващите за концесията на летището? Не е така, че управляващите са наели международни консултанти, а документите по концесията са прегледани от Европейската банка за възстановяване и развитие и Световната банка. След това трябва да има международен консултант при провеждането на процедурата. Провалът, който се очертава в Пловдив, се дължи именно на липсата на такъв консултант. Стартираната процедура с летище София, ако бъде проведена по този начин, колкото и много големи международни инвеститори да проявят интерес, управляващите ще я провалят. За това оттеглете тази концесия. Убедете българските граждани, че не правите поредната стъпка в грешна посока и искате да развивате въздушния транспорт, но в интерес на хората, не на фирмите.

Йордан Младенов: Дава се възможност нашето летище да се управлява и от трети страни



Въпреки че в документите са заложени критерии, че оперативният опит следва да се докаже чрез летищен оператор, тези критерии ще се считат за изпълнени, без да се вземе предвид процентът на дяловото участие на концесионера. Записано е, че може летището да се управлява и от трето лице. Това означава, че българското летище може да попадне в ръцете на трета страна, неизвестна на никого.
Има изисквания за гаранция за участие - 2 млн. евро, а  гаранция за изпълнение - 15 млн. евро, но при високата гаранция са заложени по-ниски критерии и може да бъде изтеглена от банки с по-нисък кредитен рейтинг. Макар заявената готовност за строеж на 3-та писта да повлияе при спечелване на процедурата, документите дават възможност да се направи анализ и концесионерът да реши да не строи.
 

13 зърнари са взели 52 млн. лв. субсидии

автор:Дума

visibility 436

/ брой: 80

Войната в Украйна удвои приходите на ВМЗ-Сопот

автор:Дума

visibility 457

/ брой: 80

Хващат най-много негодни банкноти от 10 лева

автор:Дума

visibility 409

/ брой: 80

ВМРО-ДПМНЕ води на първия тур

автор:Дума

visibility 436

/ брой: 80

Расте напрежението между САЩ и Китай

автор:Дума

visibility 497

/ брой: 80

Педро Санчес подава оставка?

автор:Дума

visibility 430

/ брой: 80

Накратко

автор:Дума

visibility 358

/ брой: 80

По български

автор:Евгени Гаврилов

visibility 493

/ брой: 80

15 сергии

автор:Таня Глухчева

visibility 492

/ брой: 80

Хем най-бедни, хем богаташи...

visibility 435

/ брой: 80

Абсурдът "Боташ"

автор:Румен Овчаров

visibility 430

/ брой: 80

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ