20 Май 2024понеделник09:05 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Колела

Електромобилите – истинският пробег

/ брой: 144

visibility 121

Инж. Иля СЕЛИКТАР

Електромобилите са вече модният шлагер на автомобилната индустрия. За това има редица причини, най-важната от които е тяхната екологичност. Но за обикновения потребител има и други важни неща около тях и въпроси, на които трябва да се дават отговори. Не само от производителите, които естествено си хвалят стоката, но и от независими организации в услуга на редовия автомобилист. Сред важните въпроси около новата автомобилна вълна е този за пробега, изминаван с едно зареждане на акумулаторите. Дали цифрите, давани от производителите, не са завишени, дали техните резултати са “лабораторни” и дали в нормални експлоатационни условия пробегът няма да се окаже различен?
С отговор на този въпрос се нагърбиха с първия независим европейски тест за електромобили независимата организация на водещи европейски автомобилни журналисти AutoBest, испанската водеща on-line медия coches.net и пистата Circuit de Barcelona-Catalunya с препитването на 10 електромодела, които се предлагат за продажба в Европа. Те бяха карани от професионалните автожурналисти, членове на журито AutoBest на пистата, в градски условия и околностите на Барселона в рамките на повече от 200 км. Повечето от участващите модели се представиха достойно и доказаха хомологираната си автономност според новите изисквания WLTP, което доказа, че те са доста близки до реалната експлоатация на автомобилите.
Така след теста на десетте представени модела вече може да се даде независим от производителите отговор на въпроса: Каква е автономността, която може да се очаква в реалния живот, ако се купи електромобил?
„Най-важният резултат от този сравнителен тест е че истинската автономиност е над 200 км за всичките десет електромобила, участващи в теста и предлагани на пазара в Европа днес. Това разстояние е доста по-голямо от ежедневното пътуване в Европа, което означава, че всичките тези електромодели са пригодни за всекидневна употреба. И това е истинско постижение на автоиндустрията днес, означаващо че автономността не е вече сериозен проблем за електромобилите. Още повече – не по-малко от четири електромобила надминаха 300 км истинска автономност – двата модела на Tesla - Model S и Model X, Opel Ampera-e и Jaguar I-Pace. Убедени сме, че това отсега нататък ще е норма в сектора на електромобилите, а за сравнителния ни тест през следващата година очакваме повече модели да покажат автономност над 300 реални километра” - сподели Дан Вардие, основател и председател на организацията AutoBest.
Хуан Далмау, главен редактор на coches.net и испански член на журито AutoBest, добави: „Бяхме приятно изненадани от някои модели, които постигнаха и дори надминаха показателите на WLTP. Реалната автономия, постигната от тях в теста, развитието на мрежата за зареждане, подобряването на станциите и повишаване бързината на зареждане, превръщат електромобилите в реална алтернатива на класическите автомобили както в градската среда, така и за извънградска употреба.“
Някои от тестваните модели като Hyundai Ioniq, BMW i3, Kia Soul EV, Volkswagen e-Golf и Opel Ampera-e, постигнаха и дори надминаха тяхната хомологирана WLTP автономия. Другите модели, като Renault Zoe или Model S и Model X на Tesla, надминаха 90% от своята заявена WLTP автономия.
С този сравнителен тест AutoBest въведе два нови индекса, посветени на електромобилите. “AutoBest EV Index 1” представя в проценти реалната автономност спрямо хомологираната според WLTP. Вторият - “AutoBest EV Index 2” се фокусира върху ефикасността на акумулаторите, показвайки реалната автономност за всеки кВтч техен капацитет. Това са първите два индекса, предложени от организацията и журито AutoBest, за да се даде нова перспектива за ефикасността на електромобилите. По-късно ще се въведе и нова, нелинеарна преценка, за да се направи сравнение между електромобилите от различните пазарни сегменти. Тези предложения са следствие стратегията AutoBest Credo, обявена през февруари миналата година по време на годишната наградна церемония AutoBest Gala в Лисабон, Португалия“.
Kia Soul, Volkswagen e-Golf и Hyundai Ioniq е първата тройка модели с най-добър AutoBest EV Index 1, като и трите модела надминават официално обявената си от производителя автономност, което е отличен атестат за съответните им марки. При AutoBest EV Index 2 – първата тройка е за моделите BMW i3, Hyundai Ioniq и Renault Zoe. Резултатите и AutoBest индексите са дадени в таблиците. По колонки – таблица 1 – Модел, тест1, тест2, среден пробег, показател NEDC, показател WLTP, AutoBest EV Index 1, разход на енергия, AutoBest EV Index 2; таблица 2 – модел,  максимална мощност кВт/к.с., максимален капацитет на акумулатора, време на зареждане – нормално/бързо, дължина/широчина, маса кг, максимална скорост, цена в евро /Испания/.
Ето и изводите от сравнителния тест за реална автономност:





1. Автомобилите на Tesla (Model S и Мodel X) са електрокарите на пазара с най-голяма автономност от над 400 км и за двата модела. В теста колите бяха от варианта 100 с капацитет на акумулаторите си от 100 кВтч. Двата модела са достъпни и с по-слаби акумулатори с капацитет от 75 кВтч.
2. Половината от тестваните модели постигнаха хомологираните си WLTP показатели, което сочи, че този протокол е по-близък до реалността в сравнение с предишния тестови цикъл NEDC. WLTP става задължителен за всички леки автомобили, които ще се продават в Европа след 1 септември 2018-а година.
3. Jaguar i-Pace и Nissan Leaf са двата модела, които показаха малко по-ниска автономност от хомологираната според WLTP. Jaguar беше обаче единственият електромобил в теста не от серийно производство, а предсерийна машина, използвана по време на европейската презентация за журналисти със софтуер на прототипно без последната развойна еволюция.
4. Hyundai Ioniq и Volkswagen e-Golf са електромоделите с пробег от над 200 км, но с най-малък разход на енергия – малко над 12 кВтч.
5. Климатичните условия, стилът на управление, зареждането на акумулаторите, използването по време на движение на някои системи като климатика са критични фактори при измерването на пробега с едно зареждане. Трябва да се има предвид, че са възможни далеч по-добри резултати с внимателно управление и без използване на климатика, но целта на сравнителния тест беше да се повторят вярно обичайните условия за експлоатация на атомобилите, каквито са при управлението на електромобила от неговия собственик.
Това не е тест за преценка на динамичните качества на електромобилите или тяхното поведение на пътя, нито пък тест за максимален пробег. Целта му беше да покаже на потенциалните купувачи реалността в експлоатацията, резултатите му са само референция, но са автентични и представят реалността в околностите на Барселона. Той е и част от проекта EcoBest Challenge, според който тестът ще бъде подобрен и по научен начин за следващото му издание.
Този първи независим сравнителен тест на реалната автономност на електромобилите беше извършен с напълно заредени акумулатори и с серийни модели с изключение на Jaguar, карането е в смесен режим 180 км – път, автомагистрала и градско, ставаше с по един пътник в колата, с пуснат климатик и налягане на гумите според изискванията на производителя. Всички автомобили се движеха в нормален режим (без Eco или Sport), а измерването ставаше с уреди на Blunik. Водачите се сменяха на всеки 30-40 км, за да се минимизира влиянието на личния стил на каране върху крайния резултат. Движението ставаше в конвой зад водещ автомобил, диктуващ скоростта на движение.
AutoBest и coches.net извършиха два пъти теста, а двама инспектори от известното Bureau Veritas присъстваха в теста за евентуална негова официализация на следващите подобни тестове. Колите се управляваха, докато индикаторите им не покажат 0% заряд и след това, докато спрат напълно.

"Булгаргаз" съди "Газпром" за 400 млн. евро

автор:Дума

visibility 1435

/ брой: 91

КЕВР: Евтиното парно ще доведе до по-скъп ток

автор:Дума

visibility 1386

/ брой: 91

Изпитът за ловци поскъпва

автор:Дума

visibility 1408

/ брой: 91

Състоянието на Фицо остава "много тежко"

автор:Дума

visibility 1530

/ брой: 91

Нидерландия ще има дясно правителство

автор:Дума

visibility 1454

/ брой: 91

Скъсаха Преспанския договор в Атина

автор:Дума

visibility 1549

/ брой: 91

Извънредно положение в Нова Каледония

автор:Дума

visibility 1352

/ брой: 91

5 куршума

автор:Таня Глухчева

visibility 1665

/ брой: 91

Стъкмистика

автор:Мая Йовановска

visibility 1640

/ брой: 91

За достойна България в мирна Европа!

автор:Дума

visibility 1551

/ брой: 91

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ