Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

16 Октомври 2018 | Вторник
 
вход регистрирай се

Глобус

Как Кримският мост промени живота на кримчани

Уникалното съоръжение свърза полуострова с "голямата земя"

7. Август 2018 , брой: 151   490   0
Снимка

Снимка от Космоса на Кримския мост в Керченския проток

Юрий Василиев
Взгляд

Кримският мост е в състояние да възхити дори онзи, който живее на другия край на земното кълбо. Но за онези, които той съедини с "голямата земя", с приятели и роднини, това не е просто грандиозно съоръжение. Специален кореспондент на руското издание "Взгляд" посети Керч, за да разбере как се е променил животът на жителите на Крим с появата на моста.

Пътят на господин Курихара

- Закуската е тук - бавно и подчертано отчетливо обяснява Владимир, администратор в хотел "Керч" - от 8,30 и до е-ди-на-десет сутринта.
Новият гост - японец на средни години с очила и шапка - кимва с глава. Няколко пъти и съвсем не на място. Владимир бързо преминава на доста приличен английски.
По време на закуската разбирам, че господин Курихара (няма да кажа истинското му име, че току-виж той решил да отскочи до Украйна) пристигнал в Керч през Симферопол. Детайлите за визитата му също не са важни. Може да е корабостроенето - в Керч е планиран съответният техпарк. Може да е развитието на туризъм - японците, обиколили целия свят, нямат нищо против да усвоят и Крим. Може пък да е селското стопанство - агропроектите са популярни на полуострова...
Няма никакво значение защо е дошъл господин Курихара - и не само той. "Американци, германци, Полша, Унгария, Китай - прелиства тетрадката с броя на чуждите гости през последния месец Валентина, колежка на Владимир. - Сега са много повече, отколкото преди - пътуват през моста".
- За Москва ще отлетя от Анапа - казва ми по някое време господин Курахара. - Първо ще видя моста. Второ, до Анапа е по-близо. Много по-близо!
Изглежда, господин Курахара един от първите е почуствал изгодата от Кримския мост. До Анапа и до летището в частност от Керч са около стотина километра, малко повече от час с кола. В Симферопол летището е съвсем новичко, но дотам са над 200 километра.
Транспортна диверсификация - май така се наричаше? Или простичко: два пъти повече въздушна връзка на Крим със страната. А по земя, в това число и над Керченския проток, такава връзка просто се появи. За първи път.

"Доживяхме. Дори аз..."

- Змия! Красива огнедишаща змия! - възкликва Александър Лубенцов, почетен гражданин на Керч.
Александър Григориевич току-що е положил цветя пред паметника на героите защитници на Аджимушкая. Краят на май е паметна дата за Керч - началото на дългите месеци отбрана в кариерите на града. Тази година се навършиха 76 години. На гърдите на Лубенцов има няколко ордена, медал "За отвага". "За него сега на всички военни сайтове може да се прочете", тихо казва дъщеря му Светлана.
И наистина за баща й има какво да се прочете. По време на отбраната на Керч е артилерист, в Керченско-Феодосийската десантна операция участва като морски пехотинец, след това партизанствал в Крим - бил командир на диверсионна група, "Релсова война". Сега Александър Григориевич се гордее с "майското форсиране на Керченския проток". Което значи, че героят от войната, както и други ветерани от Великата отечествена, е един от първите жители на Крим, преминали по Кримския мост.
През нощта. 19 километра при пълно осветяване. Затова и змия.
- Всички години чакахме - казва Лубенцов. - Всичките десетилетия. Дочакахме, целият Крим дочака моста. Дори и аз.
Тази пролет той навършил 96 години.

Златният пръстен на Боспорското царство

При влизане в Креч се вижда обелиск с градския герб - грифон и голяма котва. Край обелиска и котвата е пълно с любителите на селфита, всички току-що са минали по моста. Пълно е и с коли. Номерата им са най-различни - краснодарски, ростовски, ставрополски... О, а ето и регион-177, московчани. В колата пътува семейство Авилови - Фьодор и жена му София.
- В Крим бяхме през 1987-а - казва Фьодор. - Тогава беше за първи път и до днес, последен. Света успяхме да видим, а тук не сме били. Не е добре това. Още повече мост има.
Авилови били при роднини в Краснодар, затова пътят Москва-Крим им отнел почти седмица. "Попитайте още някой колко време се пътува от нас дотук", предлага София. Няма кого да попитам, други московчани сред пристигащите при грифона и котвата засега няма. Но пък според предварителните прогнози на министерството на туризма на Краснодарския край, автопотокът към Крим от останалата част на Русия още през тази година ще се увеличи с 35 процента. И това е достатъчно внимателна прогноза.
- Ние се допълваме - казва Христофор  Константиниди, краеви министър на туризма, за новите перспективи пред почиващите в Краснодарския край и Крим. - Хората искат за едно пътуване да посетят и нас, и Кримския полуостров. Мостът дава нови възможности и за туристите, и за развитието на нашите региони.
Да се развиват и Крим като цяло, и Креч в частност има накъде. Сред очевидните варианти за развитието на темата история е проектът "Златния пръстен на Боспорското царство": минимум 17 древни градове в четири региона - Краснодарския край, Ростовска област, Крим и Севастопол. Идеята за втори руски Златен пръстен вече получи подкрепа в Москва.
- Благодарение на моста този проект ще може да се осъществи - убеден е министър Константиниди.

"Плащам аз, а не времето"

- Как да отидеш с автобус от Керч в Геленджик  - Дария Аникина, сътрудник в кметството на Керч, обяснява типичния до неотдавна логистичен сюжет. - С ферибот. По време на обратния път се случва буря да те задържи на пристанището "Кавказ". Или пък мъгла. И така стоиш там било няколко часа, било няколко дни. А ти бързаш за работа. Е, как да стане...
Морското пътуване в Краснодарския край винаги е приличало на лотария. "Затова и не ходихме често при съседите", казва Дария.
- Месото е като в Москва - сравнява актуалните столични и кримски цени предприемачът Игор Овчаренко. - Млякото в магазините ни е по-лошо качество и поне с 30-ина процента по-скъпо. Плодовете, ако е сезон, при нас са по-евтини.
След като сподели порция спомени за работата на керченския ферибот  - "Не можеш да си представиш колко сме загубили тук заради забавяне, да, разбирам, че времето е виновно, но финално аз плащам, а не някой си", Игор бърза към моста.
Не е ясно дали кримските цени ще паднат, след като по моста вече пътуват ТИР-ове. Но, както каза учителката по руски език и литература Вероника Молчан, да купуваш в Крим минерална вода за 45 рубли, след като на другия бряг тя струва малко над двадесет - "е, неприятно, извинете".
Както и другите кримчани, Вероника Молчан вече има какво и с кое да сравнява. Не по разказа и телевизионни предавания, а във всеки удобен за нея момент. Тя току-що се е върнала от Краснодар - "отдавна не съм била, три години". По Кримския мост.


Кримският мост е един от най-амбициозните инженерни проекти в историята на Русия. Железопътният мост е с дължина 18,1 км, а автомобилният - 16,9 км. Височината на конструкцията е 80 метра, а височината на свода над водата 35 метра. Мостът е проектиран да издържа на земетресения от над девета степен по скалата на Рихтер


От момента на отварянето на движението по Кримския мост са преминали над 1 милион транспортни средства


На 15 май 2018 г. президентът на Русия Владимир Путин откри официално автомобилната част от мащабното съоръжение. Държавният глава премина по цялото трасе, тръгвайки от Таманския полуостров, шофирайки камион "КамАЗ", а зад него се движеше колона от строителна техника, която е взела участие в строежа

сн.БГНЕС

96-годишният ветеран от войната Лубенцов не може да се нарадва, че е доживял да види Кримския мост
 

 

 

Апис
Всички права запазени "ДУМА"