Лого ДУМА
ДУМИ МНОГО ДУМА Е ЕДНА

19 Октомври 2018 | Петък
 
вход регистрирай се

На първа страница

Актуално

Честна консултантска

ГЕРБ търси продавачи с висше образование и вярност към идеите на партията, професионализмът остава на по-заден план

Ева Костова

8. Август 2018 , брой: 152   415   0



За професията "продавач-консултант" се заговори в последно време покрай масовото освобождаване на членове и симпатизанти на БСП в обекти на аерогарата и подмяната им с гербаджии, както ДУМА писа. Парадоксалното е, че за длъжността "продавач-консултант" са поставени нови изисквания за висше образование, и то в област "Социални, стопански, правни науки" и направление "Икономика". Практика, която не съществува на други места. Сред съкратените има продавачи с над 10 години трудов стаж. 
В същото време

на вратите на всеки втори магазин

в столицата има надпис "Търсим продавач-консултант". Явно политическата партия ГЕРБ е решила да сложи ред и в тази област. Не че някъде другаде го е сторила, но пред избори всяко ново назначение на наши хора ще свърши работа и ще докара пари в партийните касички.
Иначе за професията на успешен продавач-консултант има много изисквания. Сред тях е винаги да е готов да отговори на въпросите на клиентите си, да се отнася позитивно към тях. И не само да познава продуктите на фирмата, в която работи, но да е наясно и с продуктите на конкурентите. Не трябва да преиграва, а наистина да харесва работата си, защото продаването е професия с много стрес. И не най-накрая - клиентите обичат да работят с хора, на които имат доверие. При информация за продуктите не трябва да се забравя и изискването за приятелско настроение към клиентите. Човек, който ще те провокира благородно, като се казва, с усмивка непременно, без да се натрапва, за да купиш някоя стока. Да не изглежда, че е ял кисели краставици още от сутринта, да не нервничи, като че ли е видял тъща си,

да не пуфти многозначително

при всяко питане на клиента.
Професията продавач-консултант се изучава, за да се придобият умения и знания за куп неща в практиката, сред тях е и условието как клиентите да купуват повече от нас. Отговорът е: клиентите да са доволни от покупката и да виждат полза за себе си от нея. По програми на образователното министерство за тази професия се изучават още куп изисквания за усвояването й и прилагането в практиката, изисква се и владеенето на чужд език, компютърна грамотност, боравене с пари на каса и др.
Срещате ли често такива продавач-консултанти у нас? Бърза анкета сред няколко от тях показва, че на практика някъде те изнемогват от работа, за която се искат често и здрави мускули, другаде подпират вратите на големи добре обзаведени магазини и пушат цигара. За бутиците няма какво да говорим - там спират едни лимузини често, жените слизат, придружени от добре сложени мъже, избират и купуват, без да се пазарят - какво да им консултираш. Там не се разчита на оборот - една дреха да се купи, стига за баланса.
Не така стои обаче въпросът с хората в по-малките населени места. Имам баба и дядо на село, сподели млада продавачка на чанти. Много-много избор няма - в селото работи един магазин. 

 Възрастните купуват мляко, хляб, стотина-двеста грама сирене

Какво да им консултираш. Бедна работа, която опира до над 2 милиона българи, които живеят с 320 лв. на месец според КНСБ. Пари, които отиват най-вече за изхранването, камо ли за нещо друго.
Пазар в столицата. "От кои маслини да купя, вие какви харесвате", пита купувачът. "Никакви, продавам ги от 23 години и вече не мога да ги гледам", отговаря продавачът. Магазин на "Лили" веригата в столицата. Парфюм на Ланком, който струва 99 лева, привлича вниманието. На вид прилича наистина на парфюм. "А тестер няма ли?"  "Не, така ни го карат", е отговорът. Жената все пак се доверява на фирмата и купува парфюма. Все едно купува котка в чувал, защото вкъщи установява, че това не е точно желаният парфюм, но понеже е купен не онлайн - да си го стопанисва. Ама това, че няма тестер на място, не е причина за уважаване на рекламация. В магазина управителката любезно уточнява, че никой не е карал насила купувачката да го купува, това става по желание. Т.е., като ти е толкова женският акъл, който по-лесно се подава на моментни настроения, сега чукай в главата си покупката за сто лева. Иначе тестери има за по-евтините флакончета, но за скъпите - не.
"Гроздовата проверена ли е, коя да избера?"

"Не знам, не пия гроздова"

е отговорът в магазин "Дар".
Толкова за консултирането.
Та у нас днес да си продавач-консултант е работа тънка и не е за всеки, колкото и лесна да изглежда някому.
В същото време, както научаваме от Агенцията по заетостта, продавач-консултант е сред най-търсените професии в родните бюра по труда по данни за януари 2017 г. Но надписите за търсенето им стоят. И ще стоят, докато младите хора масово напускат България, смята друг представител на бранша. Но нали парите ви са добри, скоро в обява от 31 юли "Джъмбо" кани желаещи за консултант-продавачи с изискване за средно образование като начало. Брутна заплата 1167 лв., с бонус 107 лв. и ваучер за храна от 60 лв. Нищо подобно, казва младият продавач, като ти удържат разни там санкции, чистата сума е далеч от обещаното.
В импровизираната анкета не можахме да научим истинската заплата на нито един събеседник - фирмена тайна, зависи от местоработата и... шефа.
Някога сред колегията беше на мода журналистът да сменя професията си. И авторката в един момент смени своята - стана продавач-консултант на детски щанд в ЦУМ под вънкашност своя и свое име. Колежките там ме питаха защо, като ми е позната шефката на ЦУМ, не ме е сложила на по-лек щанд, а на този. Скъсвах се наистина от навеждане, изправяне, ровене, капризничене на майки, суматоха около стоки по-така. По осем часа. Но сигурно бях най-любезната продавачка из магазина, защото една от колежките най-накрая не се стърпя и вместо похвала получих тихо напомняне:

не бъди толкова любезна, де!

Тогава обаче бе различно време. Нямаше такава липса на заетост, пазарни подскоци, финансови цунамита с поголовна бедност. Днес е друго - човек очаква при тази пазарна икономика нещата да изглеждат по-различно в условия на конкуренция и богато предлагане на всякакви стоки от различни страни и фирми по света. Нещо, което предполага и друго равнище на обслужване. Ама де ти? В частното не можеш да се месиш, държавно май не остана, контролът понякога е само от шефове, дето имат грижата да трупат повече печалби или да покриват някой и друг приход и произход на стоките. Какво ги интересуват някакви си купувачи. В интерес на истината има и много съвестни сайбии на магазини, които държат на своето и името на мястото, където би трябвало купувачът да е цар. Това е точно изразът - би трябвало!
Явно само с прибавянето към продавач на думата консултант не се променя много отношението към тях в пазарната икономика. Не им докарва и кой знае колко по-високи заплати. Сега политици се опитват да вкарат и политическо оперение в професията, та съвсем да се сговни работата.    


Авторката като обикновена продавачка, когато ЦУМ беше просто ЦУМ


Орисия...

 

 

Апис
Всички права запазени "ДУМА"