До края на годината откриват процедурите за големи жп проекти
/ брой: 161
До края на годината ще се открият процедурите за всички големи проекти на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), съобщи по БНР Мария Чакърова, директор "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в компанията. "Става въпрос за финансирането на два големи проекта по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" и за четири други по Механизма за свързана Европа. Те са на обща стойност над 1 млрд. лева и са по направлението сръбска граница - турска граница и от Пловдив до Бургас", каза експертът.
Според сложността и броя на офертите изпълнители ще се избират в период между три и четири месеца. "В зависимост от спецификата на обществените поръчки, съотношението между цена и техническа оферта е различно. В някои от поръчките е много по-важно да изискаш качество на изпълнението и опит на изпълнителите, в други цената е водеща", посочи Чакърова. "Разчита се на компании с опит. Има интерес и от международни консорциуми - каза Чакърова. - Целта на проектите е скоростта на движение да се повиши до 160 км/ч, както и да се въведе система за автоматизирано управление на влаковата работа."
Тази година НКЖИ е предвидила да инвестира и повече от 4 млн. лв. в преустройството на възлови гари. Финансират се обекти извън основната мрежа, както и такива, които няма да получат европейски пари като Змейово - Тулово и Реброво - Своге. След ремонта на Централната гара на София, както и на тези в Пазарджик и Бургас, още три ключови жп гари ще бъдат модернизирани с евросредства - Подуяне, Казичене и Искър. Стойността на проекта е 7,4 млн. лв., от тях безвъзмездната помощ е 3,6 млн. лв. Трябва да се избере изпълнител, крайният срок за оферти е 23 август. Строителството ще започне догодина и ще приключи през 2020 г. Ще се открият и процедури за други три гари - Карнобат, Нова и Стара Загора. Срокът за тях е 2021-2022 г., добави Мария Чакърова.