Влакчето "Носталгия" събира влюбени
Над 70 000 души от цял свят посещават годишно Шарганската осмица, определяна като едно от седемте чудеса на Сърбия
/ брой: 164
Казват, че ретро композицията с чудното име "Носталгия" наистина събира жени и мъже, които се обичат. Желаещите да се врекат във вечна вярност на любимите си имат уникалната възможност да го направят на едно от най-красивите места на Балканите. По маршрута на прочутата теснолинейка, която преодолява 300 м денивелация по склоновете на планината Шарган в Западна Сърбия, по релсов път във вид на двойна осмица, се намира гара Голубичи (от ср. - гълъбчета, прен. - младоженци). Построена е специално за снимките на филма "Животът е чудо" на Емир Кустурица. Докато работел на терен, той често се вглеждал в отсрещния хълм Мечавник и решил да изгради на него своя Дървен град, който от 2003 г. става реалност. В близост до гарата покрай перона странно и самотно е застинал огромен скален къс, наречен Лудият камък. Пред него решителни мъже правят романтично предложение за женитба на своите приятелки. А върху камъка, както на много други "култови" места по света, и вярващи, и скептици оставят монети за щастие и сбъдване на съкровени желания - знае ли човек... От площадката с камъка се открива великолепна гледка на няколко ката планински хълмове, между тях по-ниски гари, отсечки от релсовия път, който обикаля по възвишенията...
Шарганската осмица е сред най-привлекателните и посещавани музейно-туристически и архитектурни атракции, определяна като едно от седемте чудеса на Сърбия. През летния сезон два-три пъти дневно влакчето изминава разстоянието от 15,5 км и още толкова обратно за около два часа и половина от Мокра гора, през Ятаре и Голубичи до Шарган витаси (където са снимани сцени от друг филм на Кустурица - "Аризонска мечта"). На последната гара откачат локомотива и от другата страна на композицията от три обикновени и един панорамен вагон закачват друг локомотив, който ги придвижва в обратната посока. На междинните гари пътниците имат възможност да слязат, да разгледат и да си направят снимки за спомен. Живописният маршрут на линията, която след прокарването й (1921-1925 г.) е свързвала Белград с Вишеград и Сараево, минава през 22 тунела с обща дължина 5445 метра, като най-дългият от тях - "Крал Александър І", е 1666 м. По него са изградени пет моста, най-дългият от които е 44 м, и пет панорамни площадки.
Над Мокра гора се издигат три планини: две мъжки - Златибор и Шарган, и една женска - Тара. А долу, в ниското, се промушват три реки: две мъжки - Бели и Черни Рзав, и една женска - Камешина. Между тези три планини и три реки се стеле приказна красота, дар от Бога. По думите на видния златиборски поет, роден в Мокра гора, Михаило Чупович (1934-2004): "jер нигде нема такве зоре као изнад Мокре горе"... Всичко останало - вкл. Шарганската осмица, е дело на трудолюбивите хора.
Влакчето помни и славни, и тъжни времена: то прави първия си курс през 1925 г. Теснолинейката, чийто маршрут е бил Сараево - Белград - Ужице - Шарган - Вишеград - Дубровник, свързвала много градове и села и значително допринесла за развитието на поминъка на местното население. До 1 март 1974 г., когато линията е закрита като "нерентабилна" и голяма част от нея е унищожена. Но местните жители, емоционално свързани с железницата, не се примиряват със загубата й - през 1999 г. започват да я обновяват със съдействието на Сръбските железници. След няколко години частта от Мокра гора до Шарган витаси е възстановена, но вече предимно като туристическа атракция.
Над 70 000 души посещават годишно Шарганската осмица. Броят на туристите от България се е увеличил с 20-25 процента в последните години, пояснява Желко Шпиунович, директор на търговско-икономическата секция за превоз на пътници към Държавната железница на Република Сърбия. Сред гостите, много от които са почиващи в популярния курортен център Златибор, има жители на Балканския регион и Европа, както и от Япония, Китай, Канада, Нова Зеландия, ЮАР, Хонконг и др. Те пристигат не само с организирани групи, а и самостоятелно, откривайки информация в туристически сайтове и справочници. В близко бъдеще се предвижда към композицията да бъде прикачен и вагон-ресторант, разказва Шпиунович. По неговите думи интересът към ретро влакчето е много голям - освен като туристическа атракция, то е търсено и за снимането на филми, рекламни и музикални клипове, както и по различни празнични поводи. Локомотивите, вагоните и жп линията се поддържат в безупречно състояние, на крайните гари има работилници с компетентни специалисти, а държавата отпуска средства за ремонтни и други дейности.
Всеки желаещ да си достави това неописуемо удоволствие, може да го направи срещу билет от 800 динара (около 7 евро), за деца до 14 г. цената е наполовина, а за най-малките пътуването е безплатно.
Снимки авторката
Близо до Мокра гора се намира село Кремна - родно място на гадателя Митар Тарабич (1829-1899). До наши дни са стигнали сведения за негови предсказания, много от които са се сбъднали, казват местните хора, включително за Първата и Втората световна война. Той пророкувал, че ще се води и трета, но не между хора и държави, а за водата, земята, въздуха... Тарабич предвидил и днешната съдба на Шарганската осмица - ще бъде използвана отново, но само с цел почивка и за удоволствие. Курсовете на теснолинейката са запълнени за месеци напред. Детски и ученически групи, любопитни туристи - от бебета до пенсионери, се дивят на това обикновено чудо - един от най-привлекателните обекти на сръбското индустриално наследство.