07 Май 2024вторник11:15 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Интервю

Георги Свиленски:

Държавата бяга от отговорност за безопасността на движението

Нужен е специален орган, който да координира, анализира и да казва проблемите, за да спре войната по пътищата, категоричен е зам.-председателят на ПГ "БСП за България"

/ брой: 166

автор:Юлия Кулинска

visibility 1849

Георги Свиленски е роден във Велико Търново. По професия е строителен инженер. Бил е два мандата общински съветник от БСП В Столичния общински съвет. Член е на НС на БСП. Свиленски е депутат от БСП в 42-то, 43-то и 44-то Народно събрание, избран от 24 МИР в София. Той е зам.-председател на парламентарната комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения и член на комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите. Владее руски и английски език.

" Няма как обществото да приеме за нормални безучастността и незаинтересоваността на служителите на АПИ"


- Появиха се коментари, че некачествен ремонт на пътя е причина за катастрофата край Своге. Според експерти от Института за пътна безопасност има разлики в плътността на асфалта, пропуквания по платното и слаба мантинела, поставена в нарушение на стандартите за отстояние. Как ще коментирате поведението на АПИ, която си "измива" ръцете за състоянието на трасето с фирмата, извършила ремонтите?
- След катастрофата чухме всички институции, министри, вкл. и премиерът да обясняват, че Агенция "Пътна инфраструктура" и съответно Министерството на регионалното развитие са си свършили безупречно работата. Според тях  вероятните виновници за тежкия инцидент са водачът на автобуса и фирмата изпълнител на ремонта. Не мога да коментирам причините за катастрофата, тъй като за това трябва да се произнесат компетентни и специализирани органи, след като се извършат всички експертизи. Фактите обаче сочат, че АПИ е сигнализирана поне 7 пъти от РПУ и кмета на Своге, граждански организации са изпращали писма до АПИ и до Главното управление "Пътища", в които предупреждават, че участъкът е проблемен, че там има катастрофи, че има загинали и ранени хора. И какво правят от пътната агенция!? Пишат писма до фирмата - изпълнител и с това смятат, че ангажиментът им е приключил. И докато те си пишат писма, автобусите се обръщат и падат в дерето.
Няма как обществото да приеме за нормална безучастността и незаинтересоваността на служителите на АПИ. Най-малкото, което можеха да направят след сигналите, че участъкът е с износена настилка, поне да минат да го оребрят, с което да се подобри сцеплението. А след това да си търсят парите от фирмата - изпълнител и да си завеждат дела. Сега какво правим? Ще чакаме 6 месеца или година да се произнесе съдът, а през това време ще падат автобусите в дерето.
Сигурно вина има и фирмата изпълнител, но това ще го установят експертизите. Бесен съм, а и не само аз, от незаинтересоваността и бягането от отговорност на държавните институции. Те продължават нагло да ни обясняват и да се оправдават как добре са се свършили работата, а фактите са 17 убити и десетки ранени. Това не може и не бива да се приема като нормална позиция, на която и да е държава.
- Кой в държавата носи отговорността за пътната безопасност?
- Безопасността на движението по пътищата по закон е в правомощията на МВР, респективно на министъра на вътрешните работи. Отговорност и ангажименти обаче имат пет министерства. Министерството на регионалното развитие отговаря за пътна инфраструктура, Министерството на транспорта има ангажимент за превозните средства и за тяхната техническа изправност, Министерството на здравеопазването се грижи за медицинската помощ след произшествията. А просветното министерство отговаря за обучителния процес. Радвам се, че част от нещата, за които говорим през годините, че трябва да се набляга на обучението още от ученическа възраст и че трябва да има часове по пътна безопасност, вече се правят. Отговорност за безопасността на движението носи, разбира се, и цялото общество като манталитет, като култура, като възпитание на децата.
 Винаги, когато се случи произшествие, институциите започват да правят най-различни тълкувания как хората били без колани, как автобусите трябвало да бъдат оборудвани с тях. Да, това са важни неща, но при катастрофа, при която автобусът пада от 20-30 метра в дере, с каквито и обезопасителни средства да са били хората, със сигурност последствията са тежки. Така че не може това да ни бъде успокоението и да говорим, че това е мярката, която ще реши проблема. Че ако утре приемем решение, с което да задължим всички автобуси да бъдат оборудвани с обезопасителни колани, проблемът ще бъде решен. Друг е въпросът, доколко това предложение е възможно да се изпълни.
Но тези дебати ще ги водим, като дойде време в пленарната зала, защото сега, хвърляйки проблема напосоки, няма да решим нищо. Защото сега, добре, Бойко Борисов казва да се слагат колани във всички автобуси, но когато превозвачите тръгнат да го правят, ще видят, че това не става така изведнъж. В Европа има правила и ангажименти, които трябва да бъдат спазвани и държавата трябва да каже ясно дали е съгласна 90% от автобусния парк да бъде спрян и какво правим тогава. Или ще финансира част от инвестициите, които трябва да бъдат направени. И аз питам кой от МС координира тези министерства, когато искаме да се борим с войната по пътя. Или чакаме от произшествие на произшествие министър-председателят да ги събира и след това всеки си отива по министерствата и всичко си продължава постарому. Нужно е да се създаде специален орган, освен комисията към МС по безопасност на движението, която да започне да анализира, да казва проблемите.
Експертите ще разследват причините за катастрофата. Ще станат ясни виновните. Но пак казвам, сбъркана е системата, сбъркано е управлението на безопасността в държавата.
- БСП отдавна настоява за нов закон за движение по пътищата, който ще намали инцидентите. Ще настоявате ли той да бъде приет възможно най-рано през новата сесия на НС?
- За съжаление и до ден днешен няма проект на закон, внесен в НС. Има проекти, качени по страниците на министерствата, които бяха категорично отречени от всички специалисти и експерти при т.нар. публични обсъждания. Но досега нито в транспортната комисия, нито в обществото се води дискусия по това какви трябва да бъдат промените в закона за движение по пътищата. Сега отново чувам, че след  поредната катастрофа този процес ще се катализира и по всяка вероятност документът ще бъде внесен в НС набързо през  септември. Това ще е най-грешната стъпка, която може да бъде направена, и той ще бъде приет само защото сме обещали. Час по-скоро в НС трябва наистина да се проведат задълбочени професионални дебати за това какво трябва да залегне в новите законопроекти.
Крайно време е държавата да има политика за справяне с това бедствие, защото само за това лято има десетки загинали хора и никой нищо не прави. Говори се, че ще разделяме Закона за движение на три и то механично без никаква философия, без никаква цел, без да е ясно какво се постига, без да има ясни правила или виждания относно младите водачи. И от МВР се хвалят, че са си свършили работата, разделяйки сегашния закон. Да, но въпросът не е от 600 члена да направиш три закона по 200 члена, а да направиш така, че този закон да работи и наистина да дава резултати.
Но не за всички катастрофи са виновни законите, нали? Закони имаме, правилата са разписани и просто трябва да се спазват. Ясно е записано, че когато един път е опасен за движение, трябва да бъде спрян. И аз се чудя защо вчера сутринта министър Николай Нанков твърди, че трасето не може да бъде временно затворено. Съвсем спокойно движението може да бъде пренасочено в едното платно и отсечката да се ремонтира.
Около 700 човека годишно загиват при пътни инциденти. Около над 10-12 хил. са ранените, голяма част от които остават с трайни увреждания. Преди 5-6 месеца стана голяма катастрофа на АМ "Тракия". Някой разбра ли причините за тази катастрофа? Някой направи ли анализ, за да не се случи пак такова нещо? Пак говорихме има ли мантинела, няма ли мантинела, тънка ли била, дебела ли била, но причините, фактите и до ден днешен не са ясни, вероятно няма и да станат ясни. Същото ще се случи вероятно и с тази катастрофа, но за съжаление такива са реалностите в България в момента.
 

БСП подкрепи нулевата ставка на ДДС върху хляба

автор:Дума

visibility 2053

/ брой: 83

Фалитите у нас са намалели с 10%

автор:Дума

visibility 2008

/ брой: 83

Окончателно: без повече реклама на хазарт в медиите

автор:Дума

visibility 1816

/ брой: 83

Транспортна стачка парализира Гърция

автор:Дума

visibility 2123

/ брой: 83

4 страни от ЕС готови да признаят Палестина

автор:Дума

visibility 2351

/ брой: 83

Хутите атакуваха бойни кораби на САЩ

автор:Дума

visibility 1897

/ брой: 83

Накратко

автор:Дума

visibility 1939

/ брой: 83

Празник на гнева

автор:Александър Симов

visibility 2199

/ брой: 83

Оставаме алтернативата

автор:Дума

visibility 1996

/ брой: 83

Презряният Нерон

visibility 2148

/ брой: 83

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ